رئیس سازمان نظام پزشكی گفت: طبق مطالعات انجام شده در كشور روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در ایران دچار سكته مغزی می‌شوند و با توجه به سالمند شدن جامعه این عارضه در آینده افزایش خواهد داشت بنابراین ایجاد مراكز اختصاصی درمان سكته مغزی الزامی است.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ علیرضا زالی صبح امروز در بیستمین كنگره نورولوژی و الكتروفیزیولوژی اظهار داشت: مقدار زیادی از خطرات ابتلا به سكته‌های مغزی و قلبی با یكدیگر مشترك است كه فشار خون، دیابت، چربی خون بالا، چاقی، تغییر سبك زندگی و تغذیه نامناسب شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سكته‌های مغزی را افزایش می‌دهد.
 
وی با اشاره به اینكه بالغ بر 60 درصد افرادی كه در كشور ما مبتلا به فشار خون هستند از بیماری خود اطلاع‌ندارند، افزود: در صورت اهمیت ندادن به این مسئله ممكن است فشار خون بالا به صورت سكته مغزی خود را نشان دهد همان طور كه دیابت كنترل نشده نیز به این عارضه دامن می‌زند.
 
این جراح مغز و اعصاب تصریح كرد: از آنجایی كه سكته مغزی لطمه زیادی به فرد و خانواده او می‌زند و در نهایت كیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد باید به جد اقدامات پیشگیرانه‌ای در نظر گرفته شود.
 
زالی تصریح كرد: آمار ابتلا به سكته‌های مغزی در كشور رو به افزایش است و از آنجایی كه جمعیت كشور رو به سالمندی است پیش‌بینی می‌كنیم در سالهای آینده شاهد شیوع بیشتر سكته مغزی در جامعه هستیم.
 
وی آگاهی از عوامل خطر بیماری را یكی از نكات حائز اهمیت در راستای پیشگیری دانست و گفت: به عنوان مثال تغییر رژیم‌های غذایی ، اجتناب از مصرف مواد دخانی و كاهش استرس می‌تواند از ابتلا به همه بیماری‌های غیرواگیر به ویژه سكته‌های مغزی مؤثر باشد.
 
این جراح مغز و اعصاب سكته‌های مغزی گذرا (TIA) را زمینه‌ساز سكته‌های مغزی ثابت عنوان كرد و گفت: سكته‌های مغزی گذرا اگر مورد توجه قرار نگیرد 16 بار شانس اینكه فرد در هفته‌های آتی سكته كند را افزایش می‌دهد كه علائم آن متفاوت است.
 
زالی اضافه كرد: اگر فرد هنگام برخاستن از خواب احساس گزگز در دستان داشته باشد یا از لحاظ تكلم و قدرت دید دچار اختلال شود باید روی این موارد حساسیت داشته باشد و به پزشك مراجعه كند چرا كه این علائم در كمتر از 24 ساعت از بین می‌رود و فرد آن را به حساب مشكلات جسمانی می‌گذارد.
 
وی به سالمندانی كه بیماری‌های زمینه‌ای قند، چربی و فشار خون بالا دارند توصیه كرد در صورتی كه دچار علائم اخلال گذرا در تكلم، بینایی، حركت، اخلال در اندام‌ها یا راه رفتن شدند حتماً به پزشك مراجعه كنند چون این علائم می‌تواند پیش‌درآمدی بر سكته‌های مغزی باشد.
 
رئیس سازمان نظام پزشكی به مطالعاتی كه در مورد سكته‌های مغزی در كشور انجام شده گفت: بر اساس نتایج این مطالعات روزانه بین 250 تا 300 نفر در ایران دچار سكته مغزی می‌شوند كه البته این آمار بدون در نظر گرفتن افرادی است كه دچار علائم خفیف شده یا به بیمارستان مراجعه نمی‌كنند.
 
زالی خاطر نشان كرد: سكته‌های مغزی شایع‌ترین بیماری ناتوان‌كننده حوزه مغز و اعصاب است و در كشورهای توسعه یافته برای كاهش آمار مرگ و میر و عوارض ناشی از سكته‌های مغزی مراكز جامعی راه‌اندازی شده كه جدیدترین روش‌های درمانی با حضور گروه‌های تخصصی از جمله اقدامات توانبخشی از ساعات آغازین وقوع سكته برای فرد انجام می‌شود.
 
این جراح مغز و اعصاب از نبود مراكز درمان آستروك (سكته مغزی) در كشور گلایه كرد و گفت: باید بودجه‌های لازم در راستای ایجاد این مراكز در نظر گرفته شود و حداقل در استان‌های بزرگ این مراكز را داشته باشیم.
 
بیستمین كنگره نورولوژی و الكتروفیزیولوژی از صبح امروز تا 13 اردیبهشت جدیدترین دستاوردهای حوزه مغز و اعصاب از جمله سكته‌های مغزی، آلزایمر و پاركینسون را برای متخصصان این حوزه را در هتل المپیك ارائه می‌كند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.