در صورت به دست آوردن اسناد خدشه ناپذير، احتمال ايراد اتهامِ همدستي با تروريست ها به مادر تسارنايف ها در آمريکا وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان ؛ تام فيوئنتس، معاون سابق اف بي آي، طي گفتگوي اختصاصي با وولف بليتزر، مجري اين شبکه، در رابطه با فرضيه هاي توطئه در خصوص بمگذاري هاي بوستن گفت، علت جستجوي اف بي آي در خانه تامرلان تسارنايف، بازديد از وسايل وي بوده و اين که آيا او مواد منفجره و امثال آن را در خانه نگهداري مي کرده است يا نه. مأموران اف بي آي ممکن است بخواهند از بيوه ي او بپرسند که آيا تامرلان مثلاً در روزهاي تعطيلِ آخر هفته، به خارج از شهر مي رفته و تمريناتي در خصوص نحوه استفاده از مواد منجره انجام مي داده است يا نه؟ 

مسئله ديگري که اف بي آي به آن علاقه دارد اين است که آيا پودر مواد منفجره‌ي مشابهِ آنچه در بمبگذاري‌هاي بوستن از آن استفاده شده، روي لباس‌ها، کت‌ها يا کفش‌هاي تامرلان که در خانه‌اش نگه داري مي‌شود، وجود دارد يا نه؟ اگر چنين چيزي پيدا شود، سندي کليدي (براي محکوميت تسارنايف‌ها) خواهد بود. 

وي افزود، همچنين مأموران اف بي آي امکان دارد بخواهند نمونه‌هايي از پوست يا موي تامرلان يا بيوه اش را جمع آوري کنند تا اين نمونه هاي (ژنتيک) دي ان اي را با آنچه در صحنه جنايت يا روي قطعات منفجر شده‌ي بمب‌هاي بوستن پيدا کرده‌اند، مقايسه کنند. 

فيوئنتس ادامه داد، ارتباطاتي که مقامات امنيتي روسيه با اف بي آي در سال 2011 ميلادي برقرار کرده بودند، به اين علت بود که روس ها نگران بودند شايد تامرلان تسارنايف قصد داشته در اينجا (آمريکا) گروهي را تشکيل دهد که متعاقباً از آن گروه استفاده کند تا در روسيه به انجام عمليات خرابکاري و تروريستي دست بزند. لذا هنگامي که اف بي آي، پس از انجام تحقيقاتِ کاملِ خود به روس ها گفته بود، تامرلان قصد تشکيل گروهي را در آمريکا ندارد، خيال روس ها از اين بابت راحت شده و ديگر با اف بي آي در مورد اطلاع رساني در خصوص تامرلان و برادرش، همکاريِ بيشتري نکردند. 

معاون سابق اف بي آي در خاتمه تأکيد کرد، روس‌ها برخي از مکالمات تلفني ميان مادر تسارنايف‌ها را با تامرلان شنود و ضبط کرده اند، اما ما از محتواي آن آگاه نيستيم. اگر در آن مکالماتِ تلفني، مادر تامرلان مثلاً‌ به او گفته باشد، هنگامي که تو پيش ما (در روسيه) برگردي من تو را به اشخاصي معرفي مي کنم که به تو آموزش هاي شبه نظامي، ساخت بمب هاي دست ساز و امثال آن بدهند، آنگاه اف بي آي قادر خواهد بود عليه مادر تسارنايف ها به عنوان همدست تروريست ها، اقامه دعوا کند، اما اين مسئله موکول به اطلاع رساني و همکاري مقامات امنيتي روسيه با اف بي آي است، زيرا بدون آگاهي از متن مکالمات ياد شده، هيچ سندي عليه مادر تسارنايف ها در دست ما نخواهد بود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار