رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: براساس یک مطالعه در کشور مشخص شد که روزانه 25 تا 300 نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی در حاشیه بيستمين کنگره نورولوژی در هتل المپیک در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فاکتورهای خطر بیماریهای مغز و اعصاب شامل دیابت، چاقی، فشار خون و... اهمیت بسیار بالایی دارد گفت: طی سالهای اخیر سکته های مغزی در کشور افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری ها در مراحل انتهایی خود می تواند سکته های مغزی را در پی داشته باشند، متاسفانه در کشور 60 درصد افراد مبتلا به فشار خون  از بیماری خود بی اطلاع هستند.

وی با بیان اینکه سکته های مغزی علاوه بر ایجاد ناتوانی هزینه های اقتصادی زیادی برای خانواده ها و سیستم بهداشتی دارند تصریح کرد: عوامل خطر  از جمله استرس، رژیم غذایی، چاقی، باید تحت کنترل قرار بگیرند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مواد دخانی را از دیگر خطرهای سکته های قلبی و مغزی خواند و یاد آور شد: نکته مهم در پیشگیری از سکته های مغزی سندروم سکته های مغزی  که به صورت خفیف رخ داده و در کمتر 24 ساعت برطرف می شود.

دکتر زالی تصریح کرد: سکته های مغزی خفیف شانس سکته مغزی کامل را 16 برابر کاهش می دهد که علائم آن سستی دست در ابتدای صبح، مشکل دید و گزگز اعضای بدن شود که بايد مورد توجه قرار گیرد.

زالی تصریح کرد: بر اساس مطالعه  ای در کشور روزانه 250 تا 300 نفر دچار سکته مغزی می شوند که شایع ترین علت ناتوان کننده در کشور هستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به خلع مراکز پیشرفته سکته مغزی در کشور یادآور شد: متاسفانه در این حوزه دچار مشکلات و عقب ماندگی هستیم که لازم است در استانهای اصلی مراکز سکته های مغزی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طی سالهای آینده جمعیت کشور رو به سالمندی می رود و با مشکلات بیشتری در  این عرصه مواجه خواهیم بود بیان کرد: در حال حاضر با خلا بزرگ نبود مراکز سکته های مغزی مواجه هستیم .

وی در پایان با بیان اینکه سکته مغزی علاوه بر ناتوانی هزینه های بسیاری دارند خاطرنشان کرد: پیشگیری و شناسایی عوامل خطر نقش بسیار مهمی دارند./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار