کاندیدای احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره انتخاب شعار "با دوستان مروت با دشمنان مدارا" گفت: منظور از مدارا تدبیر و سیاست است و من بعد از اعلام این شعار بحث عزت، مصلحت و حکمت را اشاره کردم که نشان می‌دهد منظور از مدارا سازش نیست.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام و‌المسلمین مصطفی پور‌محمدی" رئیس سازمان بازرسی کل کشور شب گذشته بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) درباره انگیزه‌اش برای ورود به صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من در طول دوره فعالیتم در مجموعه بخش‌های مختلف اداری و اجرایی کشور درگیر بودم و به دلیل مشاغلی که برعهده گرفته‌ام با همه دغدغه‌ها، نیازها و مشکلات آشنایی دارم.

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان گفت: من با بسیاری از مدیران از نزدیک کار کرده‌ام و در دولت‌های مختلف حضور داشته‌ام، طبیعی است هر شخصي این موقعیت‌ها را داشته باشد همچنین انگیزه و توانایی هم داشته باشد نباید دریغ کند. فکر نمی‌کنم برای حضور در این عرصه دلیل ویژه و فوق‌العاده‌ای نیاز باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که مهمترین معضلی که کشور با آن مبتلاست و باعث شد شما به خاطر آن در این عرصه حاضر شوید چیست، گفت: نباید در کشور حتما معضل وجود داشته باشد، کشور به مدیریت احتیاج دارد و کسی که توانایی دارد باید برای تصدی این مسئولیت اعلام آمادگی کند.

وی درباره نقاط ضعف و قوت سه دولت گذشته (سازندگی، توسعه سیاسی، عدالت) گفت: دولتی که بعد از جنگ به وجود آمد به علت نیازها و کمبودهای گسترده‌ای که داشتیم شرایط خاصی داشت و طبعا آن دولت باید همه تلاش خود را برای رفع مشکلات جنگ به کار می‌برد. 

حجت‌الاسلام و‌المسلمین پور‌محمدی ادامه داد: تئوری‌هایی که آنها به کار گذاشتند جامع و کامل نبود و تعادل نداشت؛ آن دولت همه توانش را برای توسعه اقتصادی گذاشته بود و پیشرفت‌هایی که بوجود آمد نواقصی نیز در کنارش وجود داشت. این باعث شد در حوزه سیاسی و فرهنگی به غنای محیط اجتماعی کمتر بیاندیشیم و مطالباتی در جامعه بویژه در قشر نخبه ایجاد شود.

این کاندیدای احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به چگونگی شکل‌گیری جریان دوم خرداد گفت: دوم خرداد این نیاز جامعه که توجه به مسائل سیاسی بود را در نظر گرفت اما ما در این دوره شاهد بودیم اصطکاک جناح‌های سیاسی به اوج خود رسید؛ البته در این دوره ظرفیتی که در آیت‌الله هاشمی بود وجود نداشت و از جهت مسائل اجرایی و اقتصادی این دولت متوسط بود.

معاون سیاسی جامعه روحانیت در این باره ادامه داد: دولت دوم خرداد پالس‌هایی داد مبنی بر اینکه می‌توانیم از شور و هیجان انقلابی بکاهیم؛ همچنین پالس‌هایی به خارج از کشور در مورد دگرگونی نظام داده می‌شد. این یک موج تضاد در بین نیروهای انقلاب بوجود آورد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین پور‌محمدی با بیان اینکه دوم خرداد می‌خواست این حرکت را ادامه دهد و از سویی آیت‌الله هاشمی می خواست مجددا توسعه اقتصادی خود را پی‌بگیرد عنوان کرد: احمدی‌نژاد نیز شعار بازگشت ارزش‌های انقلاب، تأکید بر باورهای عمومی مردم، تأکید بر عدالت و توجه به مناطق محروم، ارزش‌های دینی و اخلاقی و ... مطرح کرد و توانست فضای انتخابات کشور را فتح بکند.

وی افزود: احمدی‌نژاد شروع خوبی داشت اما نتوانست برنامه مشخصی برای تحول پایدار در مسائل اقتصادی ارائه کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در دولت احمدی‌نژاد کارهای زیادی در حوزه زیرساخت، خدمات و مسائل عمرانی انجام شد گفت: متأسفانه دیوان‌سالاری کهنه سنتی بی‌جان و پرهزینه اجازه نداد بهره‌برداری درستی از این فعالیت‌ها صورت گیرد.

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان گفت: احمدی‌نژاد ظرفیت عمومی خوبی برای تغییر داشت اما ایده و انگیزه جدی برای اصلاح نظام اداری نداشت؛ در سال‌های اخیر دیدیم با حجم وسیع فعالیت‌ها نتوانست آن تغییر را ایجاد بکند از سویی حاشیه‌ای در کنار دولت قرار گرفت که فعالیت‌های آن را تحت تأثیر قرار داد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی دیگر از نقاط ضعف دولت فعلی را در حوزه سیاست خارجی دانست و گفت: برای مثال بحث تحریم به صورت جدی مطرح شد اما دولت با بی‌توجهی و کم بها نشان دادن آن از کنار تحریم گذشت و این باعث شد ما به تحریم‌کنندگان زمان دادیم تا طرح‌هایشان را دانه دانه پیاده کردند و شرایط ناگوار حال حاضر بوجود آمد.
 
وی درباره نقاط قوت دولت فعلی که سوال یکی از دانشجویان بود، گفت: عدالت محوری، محرومیت زدایی، توجه به نقاط دوردست، سفرها و سرکشی‌هایی که انجام شد، موج جوانگرایی، جسارت در برخی جاها و حجم کارهای عمرانی نقاط مثبتی است که این دولت داشت همچنین طرح‌هایی مثل سهمیه‌بندی بنزین، سهام عدالت، و هدفمندی یارانه‌ها از نقاط مثبت این دولت است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین پور‌محمدی در پاسخ به این سوال که چه تیم اقتصادی دارید و چه کسانی روی برنامه‌های اقتصادی شما کار کرده‌اند گفت: در مورد تیم اقتصادی فعلا نمی‌توان صحبت کرد، با 5 یا 6 نفر از تیم اقتصادی دولت قبلی و با برجسته‌ترین اقتصاد‌دانانی که در سازمان بازرسی با آنها ارتباط داشته‌ام در مورد این برنامه مشورت کردم.

وی با بیان اینکه حدود 7 ماه یا بیشتر به طور منظم روی برنامه‌ام کار کرده‌ام گفت: این برنامه دو اساس، یکی "سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری" و  دیگری "برنامه پنجم توسعه" دارد. بنابراین ما قدرت مانور زیادی در حوزه قانون نداریم. اما تفاوت این برنامه با برنامه پنجم در مسائل جدیدی است که اخیرا ایجاد شده است، مثل تحریم. وقتی برنامه پنجم توسعه نوشته می‌شد تحریم نبود اما الآن باید به مسئله تحریم توجه شود.

این کاندیدای احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تجربه نشان داده است دوره ریاست جمهوری 4 ساله نیست بلکه 8 ساله است گفت: رئیس‌جمهور باید برای هشت سال آینده کشور برنامه داشته باشد برنامه‌ای که مورد رضایت عموم مردم و نخبگان باشد.

وی افزود: تلقی من این است که برنامه خوبی ارائه کرده‌ام و این برنامه به نخبگان و دانشگاهیان ارائه شده و ما از صاحب‌نظران و دانشجویان استقبال می‌کنیم که در فضای نقد و بررسی این برنامه حضور پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اقتصاد مقاومتی را چگونه اجرایی و عملیاتی می‌کنید، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده درست از منابع کشور، اینکه بهره‌وری به نرخ مناسبی برسد و سرمایه‌ها به سمت تولید حرکت کند. این کانون اقتصاد مقاومتی است گام دوم تولید هدایت سرمایه و منابع تولید است.

وی در این باره اضافه کرد: از سویی خرج و برج‌های دولت باید کاهش یابد بویژه خرج‌های جاری. از سوی دیگر نظام اداری احتیاج به اصلاح دارد و اقتصاد مقاومتی معطوف به تحول در زیرساخت‌های اداری و اقتصادی است. 

حجت‌الاسلام و‌المسلمین پور‌محمدی در پاسخ به این سوال افراد کابینه خود را نام ببرید، گفت: در این زمینه محدودیت وجود دارد مثلا خیلی از وزرای مد نظر من در کابینه فعلی هستند که نمی‌توان اسامی آنها را برد، حتی نمی‌توانند با من تماس بگیرند، می‌ترسند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال دانشجویی که از وی پرسید سابقه حضور شما در قوه قضاییه دلیلی بر توانایی در حوزه مسائل اجرایی نیست گفت: من در مقایسه با تمامی کسانی که در کابینه هستند حضور گسترده‌ای در دولت‌ها داشتم؛ 18 سال در قوه مجریه بوده ام و 7 یا 8 سال در اوایل انقلاب در حوزه قضایی فعالیت داشتم که این شرایط ممتازی از نظر مدیریتی و اجرایی به وجود می‌آورد که برای هر کسی فراهم نمی‌شود.

وی درباره سوابق‌اش ادامه داد: من سابقه حضور در دفتر مقام معظم رهبری را داشته‌ام که در آنجا نیز کار تحلیل انجام داده‌ام. همچنین وزارت کشور نقطه ثقل مدیریت داخلی است و  بقیه وزارت خانه‌ها عمدتا تصدی‌گری هستند که من نیز در وزارت کشور فعالیت داشته‌ام.

حجت الاسلام و المسلین پورمحمدی اضافه کرد: 4 یا 5 سال نیز کار نظارتی کرده‌ام که در این دوره لحظه به لحظه عملکرد دولت را رصد کرده‌ام بنابراین حداقل از جهت ظاهر در مدیریت‌هایی که بر عهده داشته‌ام تجربه‌های بسیار متنوعی کسب کرده‌ام.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه میزان توانایی قطع وابستگی به نفت را دارید گفت: با این اقتصادی رانتی قطع وابستگی به نفت کار بسیار سختی است؛ البته من یک تئوری در حوزه اقتصاد و انرژی دارم. در سازمان بازرسی نیز نقشه جامع انرژی را تدوین کردیم.

وی با بیان اینکه نفت فرصت بسیار ارزشمندی برای کشور ماست گفت: معتقد نیستم که باید در چاه‌های نفت را ببندیم بلکه با توجه به ظرفیت‌های گسترده‌ای که در کشور در حوزه مسائل "دانش نفت" وجود دارد باید از نفت استفاده کرد البته نه به صورت خام‌فروشی. این گونه استفاده از نفت موتور اقتصاد کشور است و می‌تواند برای شما صدها کالا با ارزش افزوده حداقل 200 برابر ایجاد بکند.

معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه ما از دیپلماسی انرژی غافل هستیم گفت: با دیپلماسی انرژی می‌توانیم دیپلماسی سیاسی خودمان را نیز به پیش ببریم.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین پور‌محمدی در واکنش به دانشجویی که گفت توزیع برنامه شما مصداق تبلیغات انتخاباتی است عنوان کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال خلق حماسه سیاسی نامیده‌اند آیا می‌شود ده روزه حماسه سیاسی خلق کرد. ما نیاز به بلوغ ذهنی داریم این برنامه‌ها در سایت‌ها منتشر شده‌اند، تلویزیون تیکه تیکه حرف‌های ما را پخش می‌کند آیا اینها مصداق تبلیغات است؟ برنامه در سایت‌ها منتشر شده و ما به علت درخواست دوستان آن را به صورت چاپی نیز در اختیار شما گذاشته‌ایم بنابراین توزیع این برنامه تبلیغ نیست.

وی درباره اینکه آیا سیاست توزیع یارانه‌ها را ادامه می‌دهید گفت: یارانه‌ها را ادامه می‌دهم، افزایش هم می‌دهم اما برای چند دهک. همچنین معتقدم به "تأمین اجتماعی" طبقه متوسط و به "تولید" نیز باید یارانه اختصاص دهیم. از سویی دیگر اگر یارانه می‌دهیم نرخ‌ها نیز نباید تغییر کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا قبل از تصمیم جامعتین اعلام کاندیداتوری کردید، گفت: جامعتین احتمالا در آخر هم به مصداق نرسند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره ارز چند نرخی گفت: ارز چند نرخی عدم تعادل در اقتصاد و فساد ایجاد می‌کند و بازار را هم بهم می‌ریزد من معتقدم بانک مرکزی باید مستقل باشد در حالیکه متأسفانه امروز بانک مرکزی متأثر از سیاست‌ها و نوسانات در بازار است.

وی درباره انتخاب شعار "با دوستان مروت با دشمنان مدارا" گفت: انتخاب این شعار به این دلیل بوده است که اخیرا فضای بد‌اخلاقی در کشور بوجود آمده و منظور از "مدارا" تدبیر و سیاست است. من بعد از اعلام این شعار بحث «عزت، مصلحت و حکمت» را مطرح کرده‌ام که این نشان می‌دهد منظورم از مدارا سازش نیست.

وی درباره برنامه‌اش در عرصه سیاست خارجی گفت: ما باید تحریم را بشکنیم که این مسئله از سه طریق فراهم می‌شود یک اینکه جامعه منسجم شود و این با حماسه سیاسی مقدور است؛ دوم اجازه دهیم تشنج کم شود برای مثال اینکه اجازه می‌دهیم مأموران آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ما بازدید کنند این تشنج را کاهش می‌دهد؛ و سوم اینکه قدرت داخلی باید افزایش یابد تا قدرت چانه‌زنی به اتکای دیپلمات‌های حرفه‌ای بالا رود. من در این حوزه یعنی دیپلماسی در وزارت اطلاعات بودم و تجربه‌های بسیاری در مذاکرات سنگین داشته‌ام.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره رابطه با آمریکا گفت: در فضای دیپلماسی اصل بر تامین منافع و مصالح ملت است. درست است که دشمن اصلی آمریکاست ولی اگر آمریکا فریب ندهد و مذاکرات ظاهری نباشد قدرت ما را درک کند کمک به براندازان را قطع کند و به مخالفان و تروریست ها کمک نکند ما می توانیم از آنها امتیاز بگیریم. پس یعنی خط قرمز به آن معنا نداریم. هر چند که برخی می گویند اگر با آمریکا مذاکره کنیم همه مشکلات حل می شود. در حالیکه اینطور نیست اگر آمریکا عرضه داشت یونان، ایتالیا، اسپانیا و قبرس را از بحران مالی نجات می داد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره هزینه‌های انتخاباتی خود گفت: ما به هر استانی که می‌رویم مردم و دوستانی که علاقمند به حمایت هستند ستاد‌هایی را برپا کرده‌اند که در بعضی از شهرها ستاد‌هایی بسیار فعال اما در بعضی دیگر یک ستاد کوچک هم به زور فعال شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار