صورت فلکي دب اکبر يکي از صورت فلکي‌هاي معروف مي باشد که در نيمکره شمالي آسمان جاي گرفته است.

مهدي زماني، کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: صورت فلکي دب اکبر يک  از صورت فلکي شمالي با قدمت ديرينه است به طوري که در دنيا اين صورت فلکي درميان ملت‌هاي مختلف همچون اسکيموهاي قطب شمال، مصر و ايران بسيار شناخته شده است و تمامي مردم جهان آن را با نام خرس بزرگ يا دب اکبر مي‌شناسند.
 
وي افزود: اين صورت فلکي داراي هفت ستاره اصلي مي‌باشد که در کنار هم شکلي شبيه به ملاقه در آسمان تشکيل مي‌دهند که به اين شکل صورت واره مي‌گويند.
 
وي عنوان کرد: صورت واره تعدادي از ستاره هاي يک صورت فلکي است که شکل قابل رصدي از آن صورت فلکي را در پهناي آسمان ترسيم مي‌کند و معمولا اعضاي آن پرنورترين ستاره‌هاي موجود در آن صورت فلکي مي‌باشد که در صورت فلکي دب‌اکبر صورت واره به شکل ملاقه وجود دارد.
 
وي يادآور شد: صورت فلکي دب‌اکبر شکلي شبيه به خرس در حال حرکت را ترسيم مي‌کند که تمامي ستارگان آن در شهرهاي بزرگ با چشم غير مسلح قابل رويت نمي‌باشد.
 
زماني تاکيد کرد: از قسمت آبريز ملاقه اين صورت فلکي را به سمت بالا امتداد دهيم به ستاره قطبي در آسمان مي‌رسيم.
 
وي خاطر نشان کرد: دو ستاره وسطي دسته آبريز صورت فلکي دب‌اکبر که عناق و قائر نام دارد درواقع مجموعه‌اي از 4 ستاره است که به دور هم در حال چرخش مي‌باشند که گذشتگان از آنها براي سنجش بينايي تيراندازان خود استفاده مي‌کردند به گونه‌اي که اثر فردي اين ستاره‌ها تشخيص مي‌داد ضعف بينايي او صفر و اگر نه دچار کم‌بينايي بوده و نبايد از تيروکمان استفاده مي‌کند.
 
گفتني است: اين صورت فلکي در اين شبها ساعت 21 دقيقا اگر رو به شمال بايستيم بالاي سرمان قرار دارد./ع2

برچسب ها: فلک ، رصد ، منظومه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار