جدیدترین و آخرین گزارش آماری منتشر شده از سوی موسسه
Strategy
Analytics نشان میدهد که اپل در اولین فصل از سال جدید میلادی توانسته
است که سهم 48 درصدی از بازار جهانی تبلتها را در اختیار بگیرد. این گزارش
نشان میدهد که صادرات جهانی تبلتها در فصل اول سال 2013 به 6/40 میلیون
دستگاه رسیده است.
در
این میان سهم تبلتهای آندرویدی از کل بازار جهانی تبلتها به 43 درصد
رسیده است، در حالی که این سهم برای تبلتهای شرکت اپل و مبتنی بر سیستم
عامل iOS برابر 48 درصد بوده تا به این ترتیب جایگاه اپل به عنوان
پرفروشترین تولیدکننده تبلت در جهان همچنان حفظ شود.
حالا اما با ورود همزمان ویندوز 8 و البته تبلتهای سرفیس شرکت مایکروسافت این تبلتها هم به سرعت در بازار رشد میکنند و سهم بیشتری از آن را در اختیار میگیرند. این گزارش نشان میدهد که سهم تبلتهای ویندوزی از بازار جهانی تبلتها در فصل اول امسال به 5/7 درصد رسیده است.
«پیتر کینگ» یکی از کارشناسان موسسه Strategy Analytics در این مورد میگوید: «صادرات جهانی تبلتها در فصل اول امسال با رشد سالانه 117 درصدی نسبت به صادرات 7/18 میلیون دستگاهی این محصولات در فصل اول سال 2012 همراه بوده است. تقاضا برای خرید انواع تبلتها در میان کاربران، بنگاههای تجاری و کاربران بخشهای آموزشی افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
شرکت اپل در این فصل
توانسته است تا 5/19 میلیون دستگاه آیپد را به سرتاسر جهان صادر کند و
همچنان رهبر این بازار باقی بماند. سهم تبلتهای آندرویدی از بازار جهانی
در فصل اول امسال برابر 43 درصد بوده است که این میزان از سهم 34 درصدی این
محصولات در فصل اول سال میلادی گذشته بسیار بیشتر بوده است.
در نهایت صادرات جهانی انواع تبلتهای آندرویدی در فصل اول امسال با رشد سالانه 177 درصدی به 6/17 میلیون دستگاه رسیده است.
با
این اوصاف صادرات جهانی انواع تبلتها رکورد جدیدی را برای خودش به ثبت
رسانده است. در حال حاضر تبلتهای مبتنی بر سیستم عاملهای iOS و آندروید
روی هم رفته 91 درصد از کل بازار جهانی را در اختیار دارند.
با این حال،
اما مایکروسافت با تبلتهای سرفیس و البته تبلتهای ویندوزی شرکتهای
تولیدکننده دیگر به سرعت به دنبال این دو بازیگر بزرگ بازار تبلتها
میآید و سعی دارد سهم بیشتری از این بازار را در اختیار بگیرد.
گزارشهای
مختلف در این مورد نشان میدهند که صادرات جهانی تبلتهای ویندوزی در فصل
اول سال 2013 به 3 میلیون دستگاه رسیده است تا بازار تبلتها از انحصار
آیپدها و تبلتهای آندرویدی خارج شود.
هر چند فروش جهانی تبلتهای سرفیس شرکت مایکروسافت و البته تبلتهای مبتنی بر ویندوز 8 چندان راضی و امیدوارکننده نبوده و حتی کمتر از پیشبینیهای انجام شده هم بوده است، اما انتظار میرود تقاضای خریداران برای کار با تبلتهای ویندوزی کوچک افزایش پیدا کرده و در نهایت این افزایش تقاضا به رونق بازار این محصولات و افزایش سهم آنها از بازار جهانی تبلتها منجر شود.