مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه هیچ نوع بیماری دامی در استان به صورت اپیدمی شایع نیست، گفت: در برخی از مناطق استان به صورت انفرای بیماری دامی گزارش شده که با ارائه خدمات دامپزشکی تا دوردست ترین دهستان‌ها و حضور در طرح‌های واکسیناسیون سراسری از شیوع آنها پیشگیری کردیم.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،بهراد زندیه منطقه آذربایجان شرقی با بیان اینکه دامپزشکی بر علم، صنعت و اقتصاد تاثیر مستقیم دارد، افزود: شعار امسال روز جهانی دامپزشکی، "واکسیناسیون برای پیشگیری و محافظت" می باشد که بر حفظ سرمایه‌های دامی تاکید دارد.

زندیه از کاهش بیماری‌های دامی طی سال‌های 90 و 91 در استان خبرداد و گفت: با پیشرفت‌هایی که در زمینه تاسیس و راه اندازی GIS به دست آورده‌ایم، به موفقیت‌های بسیاری در امر کاهش بیماری‌های دام، طیور و آبزیان نائل شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 14 کشتارگاه سنتی به علت وضعیت نامناسب بهداشتی پلمپ شد، اضافه کرد: طی سال گذشته 57 تن معدوم سازی شد و 326 پرونده به دادگاه ارجاع گردید که برای321 فقره از پرونده‌ها قرار بازداشت صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: 10 کشتارگاه سنتی نیز درحال تبدیل وضعیت به صنعتی شدن هستند که درصورت کسب مولفه های مورد تائید وزارت بهداشت، اقدام به صدور مجوز خواهیم کرد؛ همچنین 11 کشتارگاه طیور در استان وجود دارد که تماماً صنعتی هستند.

وی از واردات 153هزار راس دام در سال 91 به استان خبرداد و افزود: همه دام‌های وارداتی، قبل از ورود به کشور مورد معاینه و قرنطینه قرار می گیرند تا از صحت و سلامت گوشت آنان اطمینان حاصل شود.

وی با تاکید بر قدرت رسانه‌ها در جامعه، خاطرنشان کرد: قسمت اعظم حرفه دامپزشکی، از لحاظ اقتصاد دامپروری و بهداشت عمومی با مردم ارتباط مستقیم دارند که رسانه‌ها به عنوان بازوان توانمند سازمان‌ها می‌توانند نقش موثری در ارتقای فرهنگ عمومی، اطلاع رسانی صحیح و فرهنگ سازی داشته باشند.

زندیه با تاکید بر اصل پیشگیری مقدم بر درمان، نقش رسانه‌ها را در تبیین و نهادینه سازی این امر در بین مردم ضروری دانست.

وی همچنین کاهش بیماری‌های دامی، افزایش کیفیت و سلامت فراورده‌های خام دامی، تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک و ساماندهی کشتارگاه‌ها، رتبه بندی کارخانجات خوراک دام و طیور را از جمله اقدامات این اداره کل ذکر کرد و افزود: با تسهیل و کاهش بوروکراسی در صادرات فراورده‌های خام دامی، شرایط مطلوب برای صادرات محصولات دامی مهیا شده است.

منبع:خبرگزاری ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.