آرزوي ديرينه رهبران انقلاب قطع وابستگي به درآمدهاي حاصل از فروش نفت بود که اين امر در حال تحقق است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ مفتح معاون ارتباطات و فناوري اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت در همايش ملي رايانش ابري و کسب و کار ملي با بيان مطلب بالا گفت: يکي از آرزوهاي ديرينه امام خميني و مقام معظم رهبري، عدم وابستگي کشور به درآمدهاي نفتي بوده است که يکي از هدف گيري هاي بزرگ انقلاب اين بوده که در چاه هاي نفتي بسته شود.
وي افزود: بستن چاه هاي نفتي به مفهوم فيزيکي آن نبوده، بلکه به معناي عدم استفاده از اين ثروت عظيم ملي براي هزينه هاي جاري کشور بوده تا بتوان منابع نفتي را تبديل به يک سرمايه ملي و ماندگار براي کشور کرد.
وي با اشاره به اينکه مي توان از منابع نفتي به عنوان يک سرمايه ملي جهت تبديل آن به سرمايه عظيم ديگر ملي استفاده کرد، اظهار داشت: سال 91 سالي بود که علي رغم تمام فشارها و حتي تحريم هاي به قول غربي ها فلج کننده، ايران توانست در کسب و کار و صادرات غير نفتي گامهاي بزرگي بردارد.
وي ادامه داد: در سال 91 بيش از 45 ميليارد دلار صادرات غير نفتي داشتيم که با توجه به رقم 56 ميليارد دلاري واردات، حکايت از فاصله 12 ميليارد دلاري بين صادرات و هزينه هاي واردات دارد.
وي افزود: 70 درصد واردات به کشور شامل کالاهاي سرمايه اي و واسطه اي بوده که البته بايستي مواد اوليه توليدات صنعتي را نيز به آن اضافه کنيم.
وي با بيان اينکه حدود 30 درصد از واردات به کشور را کالاهاي مصرفي تشکيل مي دهد، اظهار داشت: علي رغم گامهاي بلندي که در جهت توسعه صادرات غير نفتي برداشته شده، اما همچنان فاصله صادرات غير نفتي و واردات به کشور زياد است و ما تا نقطه مطلوب فاصله داريم.
وي با اشاره به ادغام دو وزارتخانه بازرگاني و صنعت و معدن، گفت: پس از ادغام اين دو وزارتخانه، توليد هدفمند يا همان صادرات محور، محور اصلي برنامه هاي اين وزارتخانه است./س
برچسب ها: انقلاب ، چاه ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار