به گزارش
خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ،مهندس تشکري هاشمي با تاکيد بر اين که طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران با 4 رويکرد کلي و در 18 محور اجرايي تهيه و تدوين شده، گفت: فراهم کردن امکان سفرهاي پياده، توسعه مسيرهاي دوچرخهسواري، تامين پارکينگ، استفاده بهينه از تاکسي و برنامهريزي براي خطوط اتوبوسراني تندرو، از جمله اهداف اصلي اين طرح محسوب ميشود.
وي اضافه کرد: با وجود گذشت 6 سال از تاييد طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران، تغييرات گستردهاي در عرضه و تقاضاي حمل و نقل صورت پذيرفته و از اين رو طرح مذکور مورد بازنگري قرار گرفت.
معاون شهردار تهران با اشاره به افزايش روزافزون جمعيت تهران و وسايل نقليهاي که در اين کلانشهر رفت و آمد ميکنند، اعلام کرد: يک شهر پويا، شهري است که به سيستمهاي حمل و نقلي کارآمد و مطمئن و در عين حال راحت و جذاب براي تمام شهروندان به ويژه عابران پياده مجهز باشد.
نيازمند رويکردهاي جديد حمل و نقلي هستيم
مهندس تشکري هاشمي با بيان اين که ديدگاه مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيک بر محور حمل و نقل انسان محور استوار است، اظهار کرد: يکي از اهداف اصلي طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران، امکان انجام سفرهاي پياده در شبکه معابر مناطق مختلف تهران است.
وي تغيير نگرش در بحث پيادهروي و دوچرخهسواري را مورد تاکيد قرار داد و تصريح کرد: همين تغيير نگاه در مديريت عرضه و تقاضاي سفر و چگونگي توسعه شبکه معابر شهري، از جمله مهمترين رويکردهاي جديد حمل و نقلي است که در به روز رساني طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران مورد توجه قرار گرفته است.
مهندس تشکري هاشمي با تاکيد بر اين که تهران نيازمند پيادهراههايي است که فضاي کافي براي انتخاب سرعت دلخواه پياده روي و عبور راحت عابران از کنار هم را داشته باشد، گفت: در بازنگري طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران معيارهايي چون عرض پيادهرو، فاصله نزديکترين ايستگاه مترو، تعداد مسافران مترو، حجم ترافيک سواره، جذب سفر روزانه هر منطقه، کاربريهاي جاذب سفر، حجم تردد عابران پياده و معابر مستعد جهت احداث پيادهراه تعيين شده است.
تقاضاي پارکينگ هر روز افزايش مييآبد
وي با اشاره به مشکلات عديده سيستم جابهجايي در تهران، اظهار کرد: در راستاي پيادهسازي راهکارهاي مديريتي و طراحي شهري انسان محور، طرح جامع دوچرخهسواري تهران تعريف شد که در آن با در نظر گرفتن نکات فني، مسيرهاي ويژه دوچرخهسواري تهران در دو افق کوتاه مدت و بلند مدت مشخص شد.
مهندس تشکري هاشمي با بيان اين که در طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران فرآيند دوچرخهسواري به عنوان يک شيوه حمل و نقلي برنامهريزي شده، تصريح کرد: بر اين اساس با برآورد ميزان تقاضاي بالفعل و بالقوه و تخصيص سفرهاي انجام شده با دوچرخه، وضع موجود و آينده بر روي شبکههاي پيشنهادي طراحي شده است.
معاون شهردار تهران در پايان يکي از نيازهاي شبکه حمل و نقل در شهرهاي بزرگ را تامين پارکينگ متناسب و سياستهاي مديريت تقاضاي سفر دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اين که تمام سفرهايي که با وسايل شخصي و با اهداف مختلف صورت ميپذيرد به توقف منتهي ميشود، همواره تقاضاي پارکينگ با ازدياد وسايل نقليه افزايش مييآبد. /ل