رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت از طریق سامانه اجرای ثبت دعاوی توانسته دو هزار میلیارد تومان معوقات بانکی را وصول و در اختیار آنها بگذارد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "احمد تویسرکانی" در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال 91 قدم‌های خوب و اساسی برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب خدمت‌رسانی به مردم برداشته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: علی رغم مشکلاتی که این سازمان با آن روبرو بود توانستیم با برنامه‌ریزی‌ها کارهای بزرگی انجام دهیم و با دور اندیشی به موانع و مشکلات فائق آییم.

وی افزود: از آنجایی که سازمان ثبت اسناد کشور طیف وسیعی از خدمت رسانی را برعهده دارد تاکنون 36 میلیون و‌‌‌‌ 363 هزار و 447 خدمت به آحاد مردم از سراسر کشور ارائه کرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: این خدمات از طریق پیشخوان‌ها و دفاتر ثبت اسناد و ازدواج و طلاق صورت گرفته است.

وی با تأکید بر راهبردهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: خوشبختانه در اجرای سیاست‌های راهبردی سازمان موفق بودیم و این سیاست‌ها عبارت است از حساسیت‌های شفاف سازی مالکیت‌ها، نقل و انتقال املاک، تسهیل و تسریع در ارائه خدمات محیط‌های مجازی، بازنگری در مقررات و رویه‌های خدمترسانه سازمان، توسعه طیفی نیروهای سازمانی، ارتقای نظارت، پاسخگویی و اطلاع رسانی.

 تویسرکانی تصریح کرد: محور اصلی اقدامات سازمان ثبت اسناد شفاف سازی، تسهیل و تسریع در خدمت رسانی و ارائه خدمات با کاهش مراجعات حضوری در محیط مجازی است.

وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه اذعان داشت: تکالیفی در برنامه پنجم توسعه برای سازمان ثبت اسناد درنظر گرفته شده و ما براساس آن اقدامات این سازمان را به پیش می‌بریم و تاکنون توانسته‌ایم در این راستا سامانه‌های متعددی را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره سامانه مدیریت املاک کشوری اضافه کرد: این سامانه توانسته با استقرار فرم‌های الکترونیکی مشکلاتی که سالانه از طریق تبادل کاغذ به وجود می‌آورد را حل کند.

وی همچنین با اشاره به سامانه‌های دیگر سازمان ثبت اسناد کشور ادامه داد: سامانه ارسال خلاصه معاملات کشوری و سامانه ثبت سند اراضی فاقد سند رسمی از دیگر اقدامات سازمان ثبت است.

تویسرکانی گفت: همچنین سامانه ثبت الکترونیکی اسناد توانسته مقدمات حذف اوراق بهادار را به وجود آورد چرا که سالانه مقدار زیادی کاغذ خارجی خریداری و صرف چاپ اوراق بهادار می‌شد؛ اکنون با ایجاد این سامانه متقاضیان می‌توانند اسناد را به صورت الکترونیکی در اختیار گیرند. از ابتدای امسال تاکنون کاغذهای نیم برگی و یک برگی از دفاتر ثبت اسناد رسمی حذف شده است.

وی با اشاره سامانه اجرای ثبت دعاوی اظهار داشت: این سامانه دعاوی را بدون نیاز به حکم دادگاه از طریق دادگستری‌های سازمان ثبت حل می‌کند و از این طریق بسیاری از مشکلات سنتی از بین رفته است.

تویسرکانی گفت: سامانه ثبت دعاوی توانسته در حوزه ادارات 2 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی را وصول و در اختیار بانک‌ها بگذارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد کشور ادامه داد: همچنین این سازمان با استقرار سامانه ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی توانسته مراجعات حضوری را حذف کند و متقاضایان با ورود به سامانه می‌توانند اختراعات خود را ثبت و رسیدگی‌ها را از طریق سامانه پیگیری کنند.

تویسرکانی با اشاره به سامانه ثبت شرکت‌های تجاری و غیرتجاری گفت: سازمان ثبت توانسته از طریق سامانه ثبت شرکت ها 50 درصد شرکت‌ها را به صورت غیرحضوری ثبت کند همچنین این سازمان با استفاده از سامانه استعلام نام شرکت‌ها امکان دریافت اطلاعات این شرکت‌ها را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: سازمان ثبت با استفاده از بانک شناسه اشخاص حقوقی و استقرار آن درسال 91 توانسته به هر یک از اشخاص حقوقی در کشور یک کد مشخص ارائه دهد و تاکنون از این طریق یک میلیون و 600 هزار شناسه حقوقی را ثبت کرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد کشور درباره سامانه ثبت الکترونیکی وقایع ازدواج و طلاق اذعان داشت: این سامانه توانسته از سال 91 وقایع ازدواج و طلاق را با استفاده از یک کد یونیک ثبت کند تا از این طریق آمار عملکرد دقیقی در حوزه ازدواج و طلاب ارائه دهد.

تویسرکانی گفت: در سال 91، 7 میلیون 912 هزار و 448 خدمت در محیط مجازی از سوی سازمان ثبت اجرایی شده که این میزان 23 درصد از خدمات سازمان ثبت اسناد است.

تویسرکانی همچنین مجموعه اسناد مالکیت را که درسال 91 ثبت شده 2 میلیون و 199 هزار و 780 سند مالکیتی خواند و ادامه داد: این میزان ثبت سند نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است و همچنین 99 درصد اسناد مالکیت در سیستم کاداستر در اختیار مردم قرار گرفته است و از این طریق 14 میلیون سند ثبت شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد کشور تصریح کرد: همچنین 21 میلیون و 442 هزار و 427 سند رسمی، 791 هزار و 656 ازدواج موقت و دائم، و 151 هزار و 763 طلاق، 4 هزار و 688 اختراع، 11 هزار و 42 برند تجاری، هزار و 553 طرح صنعتی در سازمان ثبت اسناد به ثبت رسیده است.

وی در ادامه از ثبت 900 هزار پرونده در سامانه ثبت سند اراضی فاقد سند خبر داد و گفت: در شرایط خاص اگر اراضی فاقد ملک نیز باشند مالکان آن می‌توانند از طریق این سامانه برای آنها سند دریافت کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد کشور همچنین با گلایه از بودجه طرح کاداسر از ردیف بودجه سال 92 اذعان داشت: اجرای طرح کاداستر در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفته ولی متأسفانه دولت در بودجه 92 کل ردیف بودجه این طرح را حذف کرده است، ما اعتراضمان رابه مجلس ارائه داده ایم و مجلس قول داده که بودجه این طرح را در بودجه سال 92 قرار دهد.

وی همچنین درباره هزینه های مورد نیاز ثبت املاک فاقد سند اذعان داشت: از طریق سامانه ثبت اراضی فاقد سند مبلغ 50 هزار تومان از افراد متقاضی دریافت می‌شود. در این طرح هزینه تهیه نقشه برعهده متقاضی است و سازمان ثبت در اینباره مسئولیتی ندارد.

همچنین در این طرح استعمال ارجاع پرونده از سوی هیئت های رسیدگی به کارشناسان وجود دارد که در آن صورت نیز متقاضیان باید هزینه آن را بپردازند.

وی با اشاره به بانک جامع املاک سازمان ثبت اسناد اظهار داشت: بانک جامع املاک نیازمند آرشیو کردن مالکیت اشخاص بود و براساس اطلاعات 190 هزار دفتر مالکیت و 28 میلیون پرونده ملکی وجود دارد که باید سقف آنها صورت می گرفت که این کار از طریق بانک جامع املاک کشور در حال انجام است.

رئیس سازمان ثبت اسناد کشور درباره کمیسیون مستند سازی در دولت تصریح کرد: این کمیسیون پیگیری نقل و انتقال اراضی را برعهده دارد تاکنون با امضای تفاهم نامه با اوقاف و محیط زیست و سازمان های دیگر توانسته ایم بخشی از مستند سازی اراضی را انجام دهیم.

وی افزود: ما آمادگی داریم که هر یک از دستگاه‌ها برای ثبت املاک خود اقدام کنند و تاکنون سامزان اوقاف در این باره اقبال خوبی از خود نشان داده است.

تویسرکانی در پاسخ به این سوال که برخی از سازمان‌ها اذعان می‌کنند که سازمان ثبت آنقدر به کندی ثبت‌ها را انجام می‌دهد که دستیابی به اسناد بسیار زمان بر است، گفت: هر دستگاهی که نقشه پلاک‌های خود را براید ریافت سند مالیکت به سازمان ثبت تحویل دهد این سازمان ظرف مدت دو ماه سند آنها را صادر می‌کند.

وی همچنین افزود: در برخی موارد اراضی دستگاه‌ها در تعارض با مالکیت‌های شخصی است از این رو این پرونده ها در نوبت رسیدگی قرار دارند که سازمان ثبت پس از رأی دادگاه می تواند درباره ارائه سند آنها تصمیم گیری کند.

وی در ادامه درباره آمار اسناد دولتی در سال گذشته اذعان داشت: در سال گذشته 6 هزار و 870 شرکت دولتی، 17 هزار و 860 نهاد عمومی، 831 سند در کمیسیون مستند‌سازی، 38 هزار و 920 سند مسکن مهر، 5 هزار و 732 سند اراضی ملی و مراتع، 5 هزار و 277 اراضی کشاورزی و 236 اراضی مواد سند مالکیت دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: درباره سند ثبت خودروها گفت: برگ سبزی که برای سند خودرو ارائه می شوند رسمی نیست و ما آماده ایم که در هر زمانی که نیروی انتظامی تصمیم بگیرد نمایندگان دفاتر اسناد رسمی در مراکز ثبت مستقر شوند تا این سندها قانونی صادر شود.

وی درباره آیین‌نامه قانون پیش فروش خاطر نشام کرد: این آیین نامه باید به دستور دولت برسد و بحث‌هایی که مطرح می‌شود مبنی براینکه این آیین نامه در اختیار قوه قضاییه قرار دارد درست نیست بلکه این آیین نامه در حال حاضر در اختیار وزارت دادگستری است و پس از رفع ایرادات رئیس قوه قضاییه مراحل قانونی دیگر این آیین نامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: سازمان ، ثبت ، اسناد ، املاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار