سخنگوي ستاد حمل و نقل سوخت کشور، گفت: در حال حاضر توليد بنزين به عدد اکتان 90 رسيده و براي کاهش مصرف سوخت بايد خودروسازان چرخه توليدي خود را مطابق با اين سوخت تطبيق دهند.

حسين هاشمي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: يکي از بحث هايي که در کشور ما از سال جاري مطرح بوده، مديريت مصرف سوخت است.
متاسفانه وضعيت مصرف در کشور تبديل به يک معضل اجتماعي و اقتصادي شده است.
وي با اشاره به اينکه روند مصرف بنزين نسبت به استاندارد جهاني در کشور بالا است، افزود: تنها کليد کاهش مصرف سوخت، توسعه حمل و نقل عمومي و استانداردسازي خودروها در داخل کشور است.
علي رغم زحمات زيادي که مسئولان در بخش هاي مختلف انجام مي دهند، بازهم جوابگو نيست.
سخنگوي ستاد حمل و نقل سوخت کشور، خاطرنشان کرد: 30 درصد مصرف سوخت خودروهاي داخلي با استانداردها فاصله دارد. متاسفانه مصرف سوخت در کشور از نرم جهاني بالاتر است.
وي در خصوص قيمت بنزين، گفت: هنوز افزايش قيمت بنزين در مجلس به تصويب نهايي نرسيده است و تنها کميسيون تلفيق پيشنهاداتي را ارائه دادند و در حال حاضر قيمت بنزين تغيير پيدا نکرده است.
هاشمي با تاکيد بر اينکه منابع تخصيصي از هدفمندي يارانه ها بايد در جاي خودش مورد استفاده قرار گيرد، اظهار داشت: براي کاهش مصرف سوخت در کشور، بايد بودجه ها به سمت توسعه حمل و نقل عمومي و مترو اختصاص مي يابد، هنوز خيلي از مناطق شهري دسترسي چنداني به مترو ندارند و بايد به اين موضوع رسيدگي شود.
وي در خصوص بنزين لوکس، تصريح کرد: در مورد کيفيت سوخت يکي از اقدامات صورت گرفته، ارتقاي بنزين توليدي است و در حال حاضر در اکثر پالايشگاه هاي کشور، بنزين يورو 4 و 5 توليد مي شود و بنزين لوکس همان بنزين يورو 5 با اکتان بالاي 90 است که در کشور توليد مي شود.
هاشمي يادآور شد: خودروسازان بايد توليدات خود را مطابق با سوخت يورو تطبيق دهند تا چرخه عرضه سوخت پاک متناسب با خودرو توليدي تکميل شود.
وي با بيان اينکه افزايش عدد اکتان توليد و عرضه بنزين با اکتان بالاي 90، کاهش ترکيبات گوگرد و آروماتيک از ترکيب بنزين از اهداف اقتصادي و زيست محيطي اجراي اين طرح است.
هم اکنون ظرفيت توليد بنزين در پالايشگاه هاي نفت به مرز 66.4 ميليون ليتر در روز رسيده است./س
برچسب ها: تولید ، بنزین ، لوکس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار