مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از سرمایه‌گذاری چینی‌ها برای اجرای طرح توسعه پالایشگاه آبادان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فرهاد احمدی امروز در نشست خبری در هجدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه سال گذشته 33 طرح به ارزش 1100 میلیارد تومان اجرا شد، گفت: در سال 91 ما 9 طرح به ارزش 5 هزار و 300 میلیارد اجرا شد که از جمله آنها 2 طرح پالایشی و 2 طرح مهر ماندگار بود.
 
وی افزود:‌ بزرگترین طرح مهر ماندگار وزارت نفت یعنی پالایشگاه امام خمینی شازند و بهبود فرآیند پالایشگاه تهران از آن جمله بود که علاوه بر اضافه کردن تولید 8 میلیون لیتر بنزین با کیفیت در مجموع اتفاق افتاد و پالایشگاه شازند با 16 میلیون لیتر در روز به قطب تولید بنزین در کشور تبدیل شد.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان نفت اضافه کرد: در پالایشگاه شازند 17 میلیون لیتر نفت گاز و 11 میلیون لیتر نفت سفید به استانداردهای روز ارتقای کیفیت پیدا کرد.
 
وی گفت: در این دو پروژه 750 تن ظرفیت جدید گوگرد ایجاد شد که به معنی تولید فرآوردهای پاک است.
 
احمدی افزود: بالاترین دستاورد ما در این پروژه‌‌ها در زمان حداکثر محدودیت و تحریم‌ها خودباوری، خوداتکایی و اعتماد به نفس در به ثمر رساندن پروژه‌ها از جمله بزرگترین واحد بنزین سازی خاورمیانه و یکی از 5 پروژه بزرگ بنزین‌سازی جهان در شازند بود.
 
وی اضافه کرد: برای اولین بار واحد بنزین سازی ایزومریزاسیون با دانش فنی داخلی و با ظرفیت تولید ۱.۳میلیون لیتر بنزین مرغوب در این پروژه عملیاتی شد.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی ساختمان نفت اضافه کرد: برای ساخت تجهیزات و قطعات لازم و تامین کالا 13 رآکتور دارای پوشش خاص را در کارگاه پروژه ساختیم و برای اولین بار عمق API با ظرفیت 52 بشکه در روز در این پروژه عملیاتی شد.
 
وی اظهار داشت: کار بزرگتر آن بود که علیرغم عدم حمایت و پشتیبانی شرکت‌های سازنده همه نرم‌افزارهای دارای قفل شکسته شد و مجددا نرم‌افزار آن نوشته شد، تا دستگاه‌ها به کار گرفته شود.
 
وی با بیان اینکه بزرگترین دمنده دنیا در این پروژه استفاده شد، گفت: تنها مدارک اولیه را به ما تحویل دادند و از آن به بعد همه کار علی‌رغم اینکه این تجیهز با این ظرفیت در دنیا بی‌نظیر است، توسط متخصصان داخلی عملیاتی شده است.

احمدی با بیان اینکه از چهار طرح مهر ماندگاری که به شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران واگذار شده است، دو طرح پالایشگاهی تهران و امام خمینی شازند سال گذشته تکمیل شد، گفت: دو طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندر‌عباس و طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر امسال تکمیل می‌شود.
 
وی با بیان این‌که برای تکمیل طرح‌ها مشکل تزریق منابع داریم، گفت: در حال حاضر 150 میلیون یورو برای این دو طرح نیاز است. البته این افزایش هزینه‌ها به دلیل افزایش حجم کاری بود که بعد از قرار‌داد اضافه شد به‌طوری که به طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندر‌عباس 30 درصد و طرح ساماندهی بندر ماهشهر 28 درصد کار اضافه شد.

احمدی گفت: در سال جاری 8 پروژه از پرژوه‌هایی که در گذشته شروع شده، به ارزش 7 هزار میلیارد تومان اجرا می‌شود.
 
وی افزود: 4 پروژه پالایشی و جدید را نیز برای آینده در دستور کار داریم که شامل طرح توسعه آبادان به ظرفیت 210 هزار بشکه، آناهیتا به ظرفیت 150 هزار بشکه، میعانات گازی پارس به ارزش 120 هزار بشکه و پالایشگاه شهریار به ظرفیت 150 هزار بشکه است.
 
وی ارزش این پروژه‌ها را 14 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مرحله تأمین مالی و فاینانس این پروژه‌ها هستیم، چنانکه اگر فاینانس تأمین شود، این پروژه‌ها کلید خواهد خورد.
 
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، افزود: از میان این پروژه‌ها، آغاز پروژه جدید بنزین‌سازی آبادان، قریب‌الوقوع است که توافقات و فاینانس آن با چینی‌ها انجام شده و به زودی نهایی خواهد شد.
 
وی افزود: ارزش سرمایه‌گذاری در این طرح ۲.۶ میلیارد یورو است که 85 درصد آن از طریق فاینانس و 15 درصد از طریق منابع داخلی انجام خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه سهم 40 درصدی نفت ار پالایشگاه پارس به بخش خصوصی واگذار می‌شود، در سال 90 و در جریان بازدید مقام معظم رهبری از پژوهشگاه نفت ساخت پالایشگاه تمام ایرانی مطرح شد، تا با تولید لیسانس در بین سازندگان جهان قرار بگیریم که این پروژه با محوریت پالایشگاه پارس انجام خواهد شد که در مرحله تامین مالی آن هستیم.
 
احمدی اضافه کرد: در بخش طراحی مهندسی بالای 90 درصد، در بخش کالا 70 درصد و در بخش اجرا 100 درصد توان داخلی داریم.
 
مدیرعامل شرکت گفت: با اجرای پروژه‌های در دست اجرای فعلی و 4 پروژه‌ای که از آن نام بردم به همراه ستاره خلیج فارس تولید بنزین کشور از 70 میلیون لیتر به 104 میلیون لیتر خواهد رسید.
 
وی با بیان اینکه طرح‌های بنزین‌سازی تبریز، لاوان و اصفهان امسال کامل می‌شود، گفت: اگر تامین مالی انجام شود، پروژه‌های پالایشی 4 یا 5 سال طول می‌کشد.
 
وی پروژه خط لوله 14 اینچ ریکن را که در سال گذشته به پایان رسید، یکی از کوچکترین و در عین حال سخترین پروژه‌های شرکت متبوع خود دانست و گفت: برای پالایشگاه پارس بدون احتساب خط لوله ۱.۲ تا ۱.۳ میلیارد یورو برآورد اولیه داریم که احتمالا این قیمت بازنگری خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از پالایشگاه میعانات گازی پارس به عنوان پالایشگاه تمام ایرانی یاد کرد و گفت: سهامداران قبلی این پالایشگاه به دلیل عدم تامین منابع مالی از این طرح کنار گذاشته شدند و هم‌اکنون سهام آنها به سهامداران جدید منتقل شده است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار