بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۴۳ سوره نور
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَن مَّن يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ

آیا ندانسته‌ای که خدا [ست که] ابر را به آرامی می‌راند سپس میان [اجزاء] آن پیوند می‌دهد آنگاه آن را متراکم می‌سازد پس دانه‌های باران را می‌بینی که از خلال آن بیرون می‌آید و [خداست که] از آسمان از کوه‌هایی [از ابر یخ‌زده] که در آنجاست تگرگی فرو می‌ریزد و هر که را بخواهد بدان گزند می‌رساند و آن را از هر که بخواهد باز می‌دارد نزدیک است روشنی برقش چشم‌ها را ببرد

خداوند در قرآن چه بسیار که دوستانه و صمیمانه با مردمان صحبت می‌کند و با نشان دادن لطایف حکمت خود حضور فراگیر خویش را در همه پدیده های طبیعت نشان می‌دهد تا دلشان به حضور الهی گرم شود و از غصه عالم به در آیند.

سخنان خداوند در ترغیب مردمان بیشتر حکمت و حکایت و بیان رابطه علت و معلول در میان پدیده های طبیعت است از جمله در این آیه که جانب کشتی ران ابرها نازل کننده برف و باران می‌فرماید آیا نمی‌بینید که خداوند چگونه ابرها را در آسمان می‌راند و آنگاه آنها را با هم ترکیب می‌کند و پیوند می‌دهد.

و سپس آن ابرها را به مرحله ای از تراکم و فشردگی می‌رساند که می‌بینی دانه های باران آهسته آهسته از خلال آن ابرها بیرون می‌جهد و باز آیا نمی‌بینی که خداوند از کوه های گران سنگ ابر تگرگ می‌بارد.

و آن تگرگ را بر هر که خواهد فرود می‌آورد و از هر که خواهد دور می‌کند و رعد و برق را به هم می‌آمیزد و چنان نوری از ابرهای سیاه می‌آفریند که چشم های آدمیان را می‌رباید.

ممکن است منکری بگوید که من این چیزها را می‌بینم و شکوه و عظمت آنها را احساس می‌کنم اما این کارهای طبیعت است و چه نیاز که دست دیگری را در پشت حرکات طبیعت تصور کنیم.

پاسخ این است که آیا تو نمی‌بینی که در طبیعت علی‌الدوام از پریشانی و پراکندگی نظم و هدف و آهنگ پدید می‌آید و چنان نظام شگفتی ایجاد می‌شود که اندیشمندان در کمترین گوشه آن حیران می‌مانند همچون نظام ابرها و بادها و بارش‌ها و رعد و برق و صاعقه که هر یک در طبیعت نقش موثر و حکمت و علتی دارند؟

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار