دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

ساماندهی حلقه ایده تا محصول در قالب شرکت های دانش بنیان/ ضرورت بازنگری و تحول در تمامی رشته ها

بازنگری و تحول نباید تنها در رشته های علوم انسانی باشد بلکه باید بازنگری دروس در تمامی رشته های دانشگاهی محقق شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛‌مخبر دزفولی،  دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در اولین روز از هفته آموزش طی سخنرانی در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی گفت: ما مجموعه علم را با دو بال آموزش و پژوهش با یک دیگر می بینیم البته عده ای افراط گونه مقالات پژوهشی را در این امر همه چیز تلقی می کنند و عده ای دیگر آموزش را اما در تحول علمی هر  دو ضروری به شمار می آید.

وی افزود: جای هفته آموزش در مباحث علمی کشور خالی بوده و هم اکنون این امر محقق شده است.

دزفولی تصریح کرد: زمانی تعداد دانشجویان کشورمان اندک بوده است اما هم اکنون با توجه به رشد علمی کشور هم تعداد دانشجویان و هم تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها افزایش یافته است اما هنوز در بخش های تبدیل ایده به محصول با حلقه های مفقوده ای روبرو هستیم  تا رسیدن به نقطه مطلوب  فاصله داریم.

وی اظهار داشت برنامه هایی برای رشد کمی و کیفی تدوین شده و قرار است حلقه ایده تا محصول را در قالب های شرکت های دانش بنیاین سامان دهی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه درسی کنونی دانشگاهی ما را به اهداف مورد نظر رسانده گفت: ما فقط به این امر رسیده ایم که باید علوم انسانی متحول شود و این در حالی است  که باید این تحول و بازنگری را در فیزیک شیمی و سایر رشته های دانشگاهی ایجاد کنیم در غیر اینصورت دچار خسارات جبران ناپذیری می شویم.

دزفولی تصریح کرد: امروز دشمنان ما نمی توانند  نسبت به نام ایران بی توجه باشند بنابر این باید هم بازنگری و هم رشد توسعه علمی را در رشته ها دیگر همگانی کنند.

وی تصریح  کرد:اگر بتوانیم در حوزه تحول آموزش عالی موضوع، محتوا، ظرفیت های اقلیمی  و موضوع اعتماد به نفس را طراحی کنیم طرح تحول را سامان دهی می کنیم ما هم اکنون در ابتدای راه تحول آموزش قرار داریم.

دزفولی تصریح کرد: نیاز کشور به فعالیت های تکنيسینی و فنی و حرفه ای بسیار زیاد است و اگر بتوانیم بخشهای فنی و حرفه ای را فعال و مطابق با نیاز کشور ساماندهی کنیم قطعا در زمینه آموزش عالی با یک جهش موثر روبرو خواهیم شد.

وی در پایان به طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این طرح به شورای انقلاب فرهنگی ارائه و به تصویب می رسد و این امر یکی از بخشهای کلیدی کشور به شمار می آید./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار