کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری آینده گفت: کسی که امروز به عنوان کاندیدای احتمالی دولت اسمش مطرح است در وقایع سال 88 حتی یک موضع‌گیری علنی هم علیه جریانات آن سال نداشت.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران "کامران باقری لنکرانی" صبح امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از نکات ارزشمند در این دوره از انتخابات حضور متعدد کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری در میان خبرنگاران و عرضه‌کردن نظرات آنان است که جای تقدیر دارد.

این کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری آینده ادامه داد: در این دوره از انتخابات شاهد تنوع حضور کاندیداها هستیم که با انگیزه‌ها و تمایلات سیاسی مختلف در عرصه حضور پیدا کرده‌اند و ممکن است بسیاری از مواضع و صحبت‌هایی که ارائه می‌شود با هم شبیه باشند. 

لنکرانی به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: شعار ارائه شده از سوي جبهه پایداری برای انتخابات 91 مبنی "عقلانیت و معنویت در سایه ولایت" مورد توجه و استفاده تمامی گروه‌ها قرار گرفت و البته واقعیت این است که کاندیداهای مختلفی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور کرده‌اند و به نظرم نکته کلیدی که می‌تواند تمایز میان آنان را مشخص کند به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که کاندیداها با چه رویکردی به اداره کشور وارد صحنه شده‌اند.

لنکرانی نقطه تمایز میان کاندیداها را براساس فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال 92 در حرم رضوی فرمودند که دولت آینده باید نکات مثبت دولت‌های آینده به ویژه نهم و دهم را داشته باشد و نکات منفی آنان را نداشته باشد.

وزیر بهداشت دولت نهم افزود: این روزها صحبت‌ها درباره نکات مثبت و منفی دولت زیاد شده و برخي کاندیداها نیز پرکاری را به عنوان یکی از نکات مثبت دولت بیان کردند و عمده بحث‌ها را نیز متوجه نکات منفی کردند.

لنکرانی گفت: اخیرا هم برخی کاندیداها گفته‌اند که دولت در شعارهای انقلابی خود خیانت کرده است اما مهم‌ترین نکته‌ای که در 8 سال گذشته رخ داد یعنی زمانی که دولت مسیر بالندگی را طی می‌کرد این بود که سعی داشت حرکت خود را بر مبانی دینی و انقلابی پایه‌ریزی کند اما چالش‌ها زمانی آغاز شد که گسستی میان برنامه‌ریزی‌ها و حرکت‌های انقلابی بوجود آمد.

این کاندیدای احتمالی آینده تأکید کرد: متأسفانه کسانی که در فتنه سال 88 پشتیبان و حامی اصلی جریانات اغتشاشی بودند با بازآرایی مجدد و تشکیل لایه‌های مختلف در انتخابات 92 نیز بنای تأثیرگذاری جدی دارند.

وی اظهار داشت: کسی که امروز به عنوان کاندیدای احتمالی دولت اسمش مطرح است در وقایع سال 88 حتی یک موضع‌گیری علنی هم علیه جریانات آن سال نداشت.

این کاندیدای احتمالی آینده تأکید کرد: متأسفانه کسانی که در فتنه سال 88 پشتیبان و حامی اصلی جریانات اغتشاشی بودند با بازآرایی مجدد و تشکیل لایه‌های مختلف در انتخابات 92 نیز بنای تأثیر‌گذاری جدی دارند.

وی در ادامه این نشست خبری به فتنه 88 اشاره کرد و افزود: نکته چالشی سال 88 این نبود که یک نفر رأی آورد و یک نفر رأی نیاورد بلکه آن نقطه چالشی این بود که عده‌ای بنا داشتند اداره کشور براساس مبانی ارزشها اصول اسلامی و انقلابی نباشد؛ و کاندیدای احتمالی دولت نیز به دلیل اینکه همین باور را داشت واکنش علنی علیه فتنه و وقایع آن سال نداشت.

این کاندیدای احتمالی انتخابات آینده تصریح کرد: جریانات متعددی در مسیر انتخابات حاضر شدند و آن نقطه چالشی این است که آیا می‌خواهیم اداره کشور براساس مبانی و ارزشها باشد یا اینکه نگاهمان ابزار‌گرایانه خواهد بود؟

لنکرانی ادامه داد: در اظهاراتی که این روزها دیده‌ایم جلوه‌هایی از گسست مبانی در بسیاری از موضع‌گیری‌ها مشاهده شده است کسانی که به نوعی اصول مردم سالاری دینی و یا بحث مشروعیت نظام را مورد سوال قرار داده‌اند و در ذهنشان این توهم بوجود آمده که کسی که مسئول اداره کشور است می‌تواند در انتخابات نیز تأثیرگذار باشد.

لنکرانی گفت: در حالی که تفکر مردم سالاری و فرامین مقام معظم رهبری به ما آموخته‌اند که حتی رهبری هم یک رأی دارد و آن رأی باید مخفی هم باشد اما اینکه سایرین فکر می‌کنند می‌توانند اثرگذاری بیش از این داشته باشند یک نقطه انحرافی است.

وی تصریح کرد: امروز می‌شنویم عده‌ای می‌گویند که چرا به صورت علنی از هولوکاست صحبت مي‌شود و این مسئله را به عنوان ضعفی بر سیاست خارجی کشور عنوان می‌کنند و این نشان می‌دهد که مبانی انقلاب و امام (ره) را متوجه نشده‌اند.

وی با بیان اینکه کرنش و کوتاه آمدن از اصول و مبانی نه تنها برخلاف انقلاب است بلکه در مذاکرات بین‌المللی هم برای ما دستاوردی نخواهد داشت، افزود: ما با همه دنیا دعوا نداریم و همه دنیا نیز در‌ آمریکای جنوبی و اروپا خلاصه نمی‌شود بلکه کشورهای دیگری هم وجود دارند.

لنکرانی اظهار داشت: در این دوره از انتخابات حتما باید سوابق قبلی بر تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار بگیرد و افرادی که در مقطعی در کشور به نوعی در ایجاد تنش دخیل بودند باید از اقدام گذشته خود عذرخواهی کنند.

وی به استیضاح وزیر کار اشاره کرد و گفت: در مسئله استیضاح وزیر کار تنش ایجاد شد و فرصت‌هایی نیز در کشور از دست رفت و کسانی که به نوعی در ایجاد این تنش دخیل بودند باید عذرخواهی کنند. 

وی تأکید کرد: یکی از نکات مهم در اداره کشور در دولت یازدهم این است که باید توان تعامل با قوای دیگر و با همه ظرفیت‌ها را داشته باشد.

لنکرانی اظهار داشت: امام خمینی (ره) انتخابات را یک آزمون الهی دانستند و امیدواریم مردم در این آزمون به آنچه که خیر و صلاح کشور است برسند و مهم این است که ما در این آزمون خودمان را در محضر الهی ببینیم و رفتار‌مان در چارچوب ارزشها باشد.

وی تصریح کرد: انتخابات اگر ما را به مسیر تعالی نرساند برای خود افرادی که داوطلب می‌شوند می‌تواند ضرر‌های معنوی زیادی داشته باشد. 

لنکراني درباره منابع مالي و ميزان هزينه‌هاي انجام شده در انتخابات اظهار داشت: از هفته گذشته بنده به عنوان داوطلب احتمالي انتخابات رياست جمهوري وارد صحنه شدم، ستادهاي انتخاباتي ما در حال شکل گيري است و محمد سليماني رئيس ستاد انتخاباتي‌ام شده است.

کانديداي جبهه پايداري در انتخابات رياست جمهوري با بيان اين که حضور پر زرق و برق در انتخابات را کار نادرست و بي‌اثري مي‌دانيم ادامه داد: انتخابات با خرج‌هاي زائد و ميهماني‌ها به سامان نمي‌رسد بلکه براي پيروزي در انتخابات بايد با قلوب مردم ارتباط برقرار کرد.

وي افزود: حضور کم خرجي را در انتخابات به نمايش مي‌گذاريم و هزينه‌هاي انتخاباتي‌ام از محل کمک‌هاي جمعي از اطبا و کساني که تفکر ما را قبول دارند تامين مي‌شود.

لنکراني گفت: برخي اخبار نگران کننده درباره استفاده از منابع خاص دولتي وجود دارد که دستگاه‌هاي نظارتي درباره آن نظارت خواهند کرد.

وي درباره ميزان اقبال عمومي‌اش در انتخابات آتي تصريح کرد: ما قصد داريم به مردم اصلح را معرفي کنيم و تجربه نظرسنجي‌ها در کشور نشان داده که تا يک ماه قبل از انتخابات نمي‌توان به آن استناد کرد از اين رو بيشتر فکر ارائه نظراتي که در راي مردم تاثيرگذار است را داريم.

کانديداي جبهه پايداري درباره اظهارات رئيس‌جمهور مبني برافشاگري در خصوص برخي از افراد اظهار داشت: در برخي از امور کشورمان انحصارهايي وجود دارد که زمينه‌ساز اقدامات فسادآور است برخي از اين زمينه‌ها در بخش دولتي و عمومي نظاير شهرداري‌ها و دستگاه‌هايي که مسئول صدور مجوزهاي گوناگون هستند، ديده مي‌شود.

وي با تاکيد براينکه دولت بايد زمينه فساد را از بين ببرد، اضافه کرد: در پايان 8 سال توقع افشاگري نيست بلکه در اين مدت بايد نخبگان اقتصادي شناسايي و عملکرد آن‌ها پيگيري مي‌شد تا ريشه کن شود از اين رو رويکرد جديد رئيس‌جمهور مناسب نيست و اگر اين موضوع بيان مي‌شود که رئيس‌قوه مجريه مي‌خواست که با مفسدان برخورد کند ولي نگذاشتند نيز صحيح نيست.

لنکراني اضافه کرد: رويکرد مردم و رهبر معظم انقلاب هر دو مبارزه با فساد است و دليل پيروزي دولت کنوني نيز سردادن شعار مبارزه با فساد بود؛ اگر اکنون سستي صورت گرفته دولت بايد پاسخگو باشد چرا که بسياري از زمينه‌سازي‌هاي فساد در قوه مجريه است و اين قوه مي‌تواند در مبارزه با فساد و همکاري با قوه قضاييه ريشه فساد را از بين ببرد.

کانديداي جبهه پايداري هم چنين تاکيد کرد: در نظام ما سه قوه وجود دارد که بايد با يکديگر تعامل داشته باشند و از طريق اين تعامل فساد را ريشه کن کنند.

لنکراني درباره نقاط ضعف دولت کنوني گفت: مهمترين نقطه چالشي که در 34 سال گذشته در مديريت اجرايي کشور با آن مواجه بوديم عدم برقراري ارتباط برنامه ريزي و اجرا از يک سو و مباني و باورهاي ماندگار و علمي از سوي ديگر است.

وي ادامه داد: باورهاي ما باورهاي خوبي است ولي در اجرا با تنگناهايي مواجهيم و نتوانستيم آن را به اجرا درآوريم.

کانديداي جبهه پايداري انتقادپذيري را يکي از نقاط ضعف دولت دهم و يازدهم دانست و گفت: در ادبيات ديني کسي که به کسي نقد مي‌کند موهبت الهي است؛ نقادان نيز بايد جايگاه انصاف را رعايت کنند ولي متاسفانه در 8 سال گذشته بسياري از موضع انتقام جويي صورت گرفته ولي بايد از نقدهاي سازنده استفاده کرد.

لنکراني هم چنين عدم ارتباط کافي با نخبگان را از نقاط ضعف ديگر دولت عنوان کرد و ادامه داد: قصد دارم در صورت پيروزي در انتخابات در فاصله 40 روز تا تنفيض حکم رياست جمهوري شبکه نخبگان با نگاه عالمانه تشکيل دهم تا از اين شبکه براي اداره کشور استفاده شود.

وي با اشاره به اعضاي کابينه‌اش پس از پيروزي در انتخابات تصريح کرد: کابينه هيئت دولت يک شخصيت حقوقي ثابت است و اين کابينه بايد با دعوت از اشخاص حقيقي شکل گيرد از اين رو از هر کدام از داوطلبيني که در چارچوب انديشه‌هاي نظام داراي ظرفيت‌هاي مناسب براي همراهي با دولت باشند استفاده خواهند کرد.

لنکراني درباره برنامه‌هاي اقتصادي دولت آينده خود اظهار داشت: مهمترين نکته که در مورد مشکلات اقتصادي نبايد مورد غفلت قرار گيرد بيماري اقتصادي کشور است برخي به اقتصاد متاخره کشور توجه مي‌کنند و اذعان مي‌دارند که ما اقتصاد سالمي داشتيم و اکنون به خاطر سوء مديريت اقتصاد ما دچار بيماري شده است ولي من تاکيد دارم که ما اين بيماري اقتصادي را از قبل تاکنون داشته‌ايم.

وي ادامه داد: اگر به دلايل گذشته مشکلات اقتصادي توجه نکنيم از ريشه‌ها غافل مي‌مانيم، دو سال گذشته دو سال سختي بود چرا که تحريم‌ها اثر خود گذاشته‌اند ولي اين که فکر کنيم نمي‌توانيم در برابر تحريم‌ها کاري انجام دهيم و امکان عبور به سلامت از تحريم‌ها وجود ندارد غلط است.

لنکراني اضافه کرد: برخي هدفمندي يارانه‌ها را ريشه مشکلات اقتصادي کشور مي‌دانند در صورتي که هدفمندي يارانه‌ها نيز نقاط مثبتي داشته که بايد به آن توجه شود.

کانديداي جبهه پايداري مهمترين مشکل اقتصادي کشور را وضعيت معيشتي مردم قلمداد کرد و گفت: برخي از اقشار مردم تحت فشار اقتصادي هستند و اگر بخواهيم از اين مشکل عاجل غفلت کنيم درست نيست؛ ما در برنامه دولت يازدهم فوري‌ترين اقداممان در عرصه اقتصاد توجه به وضعيت معيشتي 5 دهک پايين جامعه است تا آزاردهنگي‌ها را به حداقل برسانيم، بعد از آن به امراض اصلي اقتصاد کشور توجه خواهيم کرد.

لنکراني درباره استفاده از زنان در کابينه خود تصريح کرد: فکر مي‌کنم ظرفيت‌هاي خوبي براي استفاده از زنان متخصص وجود دارد که در دولت يازدهم مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد ولي اين که چند نفر وزير زن در کابينه حضور داشته باشند بستگي تام به افرادي دارد که شايسته اين سمت‌ها هستند؛ همچنين در برخي از مشاغل حضور زنان الزامي است که حتما در آن سمت‌ها از زنان استفاده خواهيم کرد.

وي درباره پيروزي‌اش در انتخابات گفت: اين امر محالي نيست که در انتخابات پيروز شويم ولي مي‌دانيم که مردم انتخاب کننده هستند و آراي آن‌ها در انتخابات ملاک خواهد بود.

کانديداي جبهه پايداري با اشاره به وقايع سال 88 اذعان داشت: بحث ما در سال 88 درباره گروهي بود که تصميم گرفتند به دليل شکست در انتخابات با نظام مخالفت کنند و در اين خصوص هم شفاف اظهارنظر کردند از اين رو اين نقطه تلخ آن‌ها هيچ وقت از کارنامه‌شان قابل پاک شدن نيست چرا که آن‌ها به نفع منافع شخصي خود 8 ماه کشور را به آشوب کشاندند.

لنکراني ادامه داد: قبل از انتخابات 88 همه اين کانديداها خود را پيرو ولي فقيه و معتقد به نظام مي‌دانستند از اين رو هر يک طرفداراني داشتند و همه آرايي که در آن زمان نيز به نفع هر يک از اين کانديداها به صندوق ريخته شد در راستاي نشان دادن وحدت و تحکيم نظام اسلامي بود.

وي درباره حمايت از احمدي‌نژاد در سال 88 تصريح کرد: اگر بين چهار کانديداي سال 88 مجددا مجبور به انتخاب شوم نتيجه‌اش انتخاب احمدي‌نژاد است؛ ما قبول داريم که گزينه‌ها در طول زمان تغيير مي‌کند ولي کسي که يک روز در سمت پرچم‌داري دفاع از ارزشهاي نظام اسلامي است بايد به اين مسئوليتش افتخار کند.

لنکراني اضافه کرد: مهمترين تضمين براي کساني که از کانديداها حمايت مي‌کنند امر به معروف و نهي از منکر است و مصداق آن نيز نقد مسئولان است که موجب مي‌شود مسئولان از مسير خود منحرف نشوند.

کانديداي جبهه پايداري هم چنين با اشاره به برخي جريان سازي‌ها در خصوص تاثيرگذاري سپاه در انتخابات سال 88 اظهار داشت: ما متاسفيم که هرازگاهي جريان سازي‌هايي صورت مي‌گيرد که هدفش مصادره دستاوردهاي انقلاب است؛ سپاه يکي از مهمترين سرمايه‌هاي کشور محسوب مي‌شود و در مقاطع مختلف اثرگذاري‌هاي خاص خود را داشته است.

وي افزود: براساس تاکيدات امام خميني(ره) قرار بود که سپاه در امور سياسي مصداق دار دخالت نکند و يکي از نقش‌هايي که نماينده ولي فقيه در سپاه دنبال مي‌کند جلوگيري از اين انحراف است از اين رو سپاه ورود مصداقي به انتخابات نخواهد کرد و بحث‌هايي که اين روزها مطرح مي‌شود براساس جورچين دشمنان است ما نگران تاثيرگذاري سپاه در انتخابات نيستيم چرا که سپاه براساس منويات رهبر معظم انقلاب عمل خواهد کرد.

وي در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره منابع دقيق هزينه کرد فعاليت‌هاي انتخابي خود اظهار داشت: حتما يکي از کارهايي که در دولت يازدهم دنبال خواهم کرد پيشنهاد اصلاح قانون انتخابات است که هر کس داوطلب انتخابات مي‌شود جزئيات هزينه کرد انتخاباتي‌اش را ارائه دهد.

کانديداي جبهه پايداري افزود: برخي در چند ماه گذشته با پرداخت هزينه‌هاي زياد و نصب بنرها و دعوت صدها نفر به تهران؛ پول‌هايي را خرج کرده‌اند که مورد قبول نيست ولي از آن طرف صدها نفر براي ديدار ما به تهران مي‌آيند که ما هيچ هزينه‌اي حتي براي اسکان آنها نمي‌پردازيم ولي آن‌ها کمک‌هاي مالي براي حضور ما در انتخابات مي‌کنند.

لنکراني ادامه داد: جبهه پايداري کارکرد حزبي ندارد و يک جبهه گفتماني است ما به گفتمانمان باور و تاکيد داريم و همچنين در انتخابات مجلس نيز رويکردمان حزبي نبود چرا که کساني را به عنوان کانديدا معرفي کرديم که ارتباط تشکيلاتي با ما نداشته‌اند.

وي گفت: اگر کسي خودش را اصلح دانست و تصميم گرفت که در صحنه حضور پيدا کند مي‌تواند در صحنه حضور پيدا کند ولي اگر کسي براي سبدگذاري در دولت آينده در انتخابات حضور يابد نادرست است؛ با وجود کانديداي فعلي در انتخابات کناره‌گيري نخواهم کرد.

لنکرانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه‌هایش در حوزه دارو و مسکن اظهار داشت: ریشه‌های مشکلات اقتصادی کشور صرفا ناشی از وقایع دو سال گذشته نیست اما یکی از دلایل تشکیک‌کننده مشکلات اقتصادی بوده است.

وی با بیان اینکه تا روز رأی‌گیری فرصت زیادی داریم، ادامه داد: درس‌های مهمی درباره معیشت 5 دهک پایین و مشکلات مردم داریم که باید حل شود و مهم‌ترین عامل مشکلات ایجاد شده در زمینه مسکن را بحث بورس‌بازی در این زمینه و پیش فروش‌هایی می‌دانیم که انجام شده است.

وی تصریح کرد: پیش فروش‌های انجام شده موجب شده تا قیمت زمین به مقدار زیادی افزایش یابد و در آنالیز مسئله مسکن نیز هم مهمترین فاکتور نرخ زمین است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات آینده درباره برنامه‌ریزی‌ها در حوزه دارو نیز گفت: یکی از مهمترین مسائلی که موجب شده تا طی چند وقت اخیر مشکلاتی در حوزه دارو ایجاد شود به نوعی بازگشت به انحصار در توزیع دارو و واردات آن است.

لنکرانی با بیان اینکه یکی از افتخارات گذشته وزارت بهداشت این بود که تلاش کرد تا انحصار توزیع دارو را محدود کند، گفت: در موج دوم تحریم‌ها که در اواخر سال 88 اتفاق افتاد ما کمترین مشکل را در بحث دارو داشتیم و دلیل این مسئله این بود که انحصاری وجود نداشت، اما در دولت دهم این رویکرد مورد انتقاد قرار گرفت و موجب آسیب پذیری در بخش دارو شد.

وی تصریح کرد: در بودجه92 نیز گفته‌شده برای بحث دارو فقط یارانه پرداخت می‌کنیم و این مسئله باید به نحوی باشد که امکان تأمین هزینه‌های دارو از طریق بیمه‌ها و یا همان یارانه تعریف شود و ارقامی که در بودجه ارائه شده بنده شنیده‌ام که پاسخگوی این نیاز نخواهد بود بنابراین باید مجلس مراقبت کند که در بحث دارو مشکلی نداشته باشیم.

وزیر بهداشت دولت نهم در پاسخ به سوالی درباره  مطرح شدن مجدد مذاکره با آمریکا از سوی برخی کاندیداهای انتخاباتی گفت: اگر ما خیال کنیم که با مذاکره با آمریکا مشکلات اقتصادیمان حل می‌شود به نوعی دچار ساده انگاری شده‌ایم.

وی ادامه داد: نگاه آمریکا به مذاکره با ایران عمدتا سیاسی است و رویکرد آنان نیز در مذاکره زیر سوال بردن نظام است.

وی تصریح کرد: اگر مذاکره واقعی باشد باید در دستور کار پیشنهادی آنان نوعی نگاهی جامع مطرح شود اما آنان نشان دادند که بنای تعامل مناسب با ما را ندارند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 92 گفت: علت اصلی طرح مذاکره از سوی آمریکا فرصت‌گرفتن در فضای بیداری اسلامی و مهار اندیشه انقلاب اسلامی است و اگر این موضوع را به خوبی متوجه شویم می‌بینیم که در پشت مذاکره با آمریکا هیچ در باغ سبزی وجود ندارد.

لنکرانی تأکید کرد: اگر آمریکا توان حل معضلات اقتصادی را داشت روند اقتصادی خودش نزولی نمی‌شد؛ اقتصاد ایران ظرفیت‌های زیادی دارد و مطابق آمار خود غربی‌ها تحریم اقتصاد ایران بیش از آنکه ما را متزلزل کند به آنان ضرر رسانده است.

وی تصریح کرد: ما باید با باز‌آرایی در اقتصاد‌مان هزینه‌هایی را که به نوعی بر بودجه تحمیل شده کشف کنیم و دولت نیز باید چالاکی بیشتری داشته باشد و معیشت کارکنان خود را بهبود ببخشد.

لنکرانی ادامه داد: فکر می‌کنم  که با نگاهی عالمانه به سیاست خارجی حتما می‌توانیم به نتیجه‌های مد‌نظرمان دست پیدا کنیم و مذاکره با آمریکا برای ما دستاوردی ندارد.

خبرنگاری از لنکرانی پرسید آیا از آخرین رایزنی‌ها برای حضور و یا عدم حضور سعید جلیلی در انتخابات اطلاع دارید یا خیر؟ که وی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که باید حضورمان در فضا انتخاباتی مومنانه و با نگاه عمل به وظیفه باشد و در این خصوص نیز رایزنی‌های مختلفی داشته‌ایم.

لنکرانی افزود: با افرادی که احساس می‌کردیم توانایی کاندیدا‌توری را انتخابات را دارند صحبت‌هایی را انجام دادیم و حتی خود بنده نیز با آنان صحبت کردم و نهایتا مشخص شد که آنان تمایلی برای حضور ندارند و با بررسی‌هایی که بنده این وظیفه را برعهده گرفتم اما در ادامه مسیر مطابق قول و قراری که با هم گذاشته‌ایم از همکاری آنان با دولت یازدهم بهره خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به اینکه آیا جبهه پایداری برنامه‌های ریاست جمهوری خود را به صورت مکتوب به مردم ارائه می‌‌کند یا خیر تصریح کرد: ما از مدتها قبل اعلام کردیم که برنامه دولت یازدهم را ارائه می‌کنیم و دو برنامه تنظیم شده که یکی از آن سو و جبهه پایداری و دیگری نیز از سوی جمعی از نخبگان است؛ برنامه جبهه پایداری توسط سخنگو ارائه می‌شود و برنامه دیگری که توسط جمعی از نخبگان تنظیم شده عملیاتی‌تر و با نگاه حل به مسئله است.

این کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌هایش در حوزه کاهش بروکراسی اداری گفت: اصولا هر زمانی که مجوزی و یا حق ویژه‌ای را صادر می‌کنیم این مسئله خودش زمینه فساد است و دولت یازدهم نیز باید این جنس امور را در معرض انظار عمومی قرار بدهد و برای کسی نیز حق ویژه‌ای از طریق مجوز‌ها حاصل نشود چرا که این نکته در اقتصاد کلان کشور بسیار حائز اهمیت است.

لنکرانی در پاسخ به سوالی درباره هجمه به شورای نگهبان اظهار داشت: مردم‌سالاری دینی قواعد و اصول خود را دارد و یکی از قواعد این است که باید صلاحیت کاندیداها توسط مجمع قانونی موجود در کشور ما (شورای نگهبان) احراز شود.

وی ادامه داد: هر کسی که قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارد باید علم حرکت در این مسیر را داشته باشد اگر کسی بخواهد تلقی کند که تصمیمات شورای نگهبان بی‌بنا و اساس است به قانون اساسی و مردم توهین کرده و شورای نگهبان نیز نشان داده است که موازین شرعی و قانونی ملاک عملشان بوده و خواهد بود.

این کاندیدای احتمالی انتخابات آینده در پاسخ به سوالی درباره تخریب‌ها علیه جبهه پایداری و خودش گفت: هر فردی که خودش را در معرض کاندیدا‌توری قرار می‌دهد افکارش به نوعی مورد نقادی قرار خواهد گرفت. بنده نیز بخشی از این نقدها را موجب خیر می‌دانم اما برخی دیگر نیز به نوعی توهین‌آمیز است.

لنکرانی افزود: این‌گونه رفتارها درست نیست و فکر هم نمی‌کنم که اثری در نتیجه انتخابات داشته باشد چرا که مردم براساس مسائل دیگری تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی تأکید کرد: ما صرفا حضور کاندیداهای مختلف را مضر نمی‌بینیم البته حضور آنان به شرط بیان چرایی حضور و تشریح سلیقه‌هایشان می‌تواند راهگشا باشد و ظرفیت مدیریت کشور را ارتقا دهد اما آنچه که نگران‌کننده است این است که حضور برخی افراد شاید به صورت تصنعی باشد.

وزیر بهداشت دولت نهم ادامه داد: انتخابات آتی بسیار مهم است و همه کسانی که ظرفیت این مدیریت را بر خود می‌بینند باید با بیان نقاط متمایز خود در صحنه حضور پیدا کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نظر جبهه پایداری نسبت به ائتلاف سه‌گانه گفت: اعضای ائتلاف سه‌گانه گفته‌اند که نگاه و سوابقشان با یکدیگر متفاوت است؛ بر همین اساس بهتر است که تا آخر با هم رقابت و اجازه بدهند که مردم خودشان انتخاب کنند؛ انتخاب چند مرحله‌ای که یک مرحله آن هم نظرسنجی است به نوعی مردم سالاری را پیچیده می‌کند و فکر می‌کنم که تا 24 اردیبهشت ماه تعداد کاندیداها به صورت قطعی مشخص می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح پزشک خانواده گفت: روزی که وزارت‌خانه را تحویل گرفتیم یک هفته قبل از آن وزیر دولت هشتم اعلام کرده بود که پزشک خانواده کلید خورده است. البته این طرح کوچکی نبود که یک هفته آخر دولت کلید‌خوردن آن اعلام شود ما از زمانی که وزارت خانه را تحویل گرفتیم به صورت جد اجرای این طرح را دنبال کردیم.

وزیر بهداشت دولت نهم گفت: بعد از استقرار در وزارت خانه مهمترین کاری که دنبال کردیم آسیب‌شناسی و انجام کار کارشناسی بود تا زمینه‌های لازم را برای اجرای طرح پزشک خانواده شهری هم فراهم کنیم اما برای این کار لازم بود تا هماهنگی هایی را با وزارت رفاه انجام دهیم.

لنکرانی افزود: یکی از مشکلات مهمی که در اجرای طرح پزشک خانواده بوجود آمد این بود که زیرساخت‌های لازم و همکاری‌های دو وزارت‌خانه اتفاق نیافتاد و ما نمی‌توانیم کارهایی به این بزرگی را به صورت تفنعی و یا با نگاه تبلیغاتی انجام دهیم البته برای اجرای طرح پزشک خانواده شهری راه‌حل‌هایی وجود دارد.

وی تأکید کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های دولت یازدهم اجرای صحیح پزشک خانواده است و باید فرآیند ارائه خدمات نیز تشکیل شود چرا که پیچیده‌تر کردن این مسیر موجب عدم همراهی مردم و در نهایت شکست این طرح می شود.

این کاندیدای احتمالی انتخابات آینده درپاسخ به سوالی درباره حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بعنوان کاندیدا در انتخابات گفت: حضور هاشمی از یک جهت به شفاف شدن بعضی از مطالب کمک می‌کند؛ نگاه بعضی از افراد حاضر در صحنه تفاوت جدی با نگاه آقای هاشمی ندارد و این مسئله هم فقط منحصر به کاندیداهای اصلاح طلب نیست.

وی ادامه داد: درباره حضور هاشمی بنده یک احساس دوگانه دارم اگر بخواهیم با عقل صحبت کنم بهتر است که وی به این نکته توجه کند که در حال حاضر 79 سال سن دارد و بار اجرایی اداره کشور نیز سنگین است و بهتر است که آيت‌الله هاشمی به همان مسئولیتی که مقام معظم رهبری به ایشان داده اند پایبند باشد و لوازم آن را قدر بدانند.

وی تصریح کرد: اما اگر بخواهیم براساس شور و نشاط انتخاباتی صحبت کنم امیدوارم هاشمی بیاید تا معلوم شود که عموم مردم کشورمان نسبت به تفکری که در سال 88 از سوی هاشمی مطرح شد و نشان داد که به منافع ملی هیچ ارزشی قائل نیست چگونه واکنش نشان می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: حتما شکست آيت‌الله هاشمی در انتخابات 92 از شکست وی درسال 84 سنگینتر و اثرگذارتر خواهد بود اما باید عاقلانه صحبت کنیم و بر روی دیدگاه اولم بیشتر تأکید می کنم.

انتهای پیام/

برچسب ها: نشست ، خبری ، لنکرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار