با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛

اولین اجلاس بین المللی «تنوع فرهنگی» در تونس برگزار شد

اولین اجلاس بین المللی «تنوع فرهنگی» توسط انجمن فرهنگی الق (درخشش نور خورشید) و با همکاری وزارت فرهنگ تونس و یونسکو و مشارکت کشورهای جمهوری اسلامی ایران، فلسطین، مصر و موریتانی درتونس برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي؛‌ اولین اجلاس بین المللی «تنوع فرهنگی» توسط انجمن فرهنگی الق (درخشش نور خورشید) و با همکاری وزارت فرهنگ تونس و یونسکو و مشارکت کشورهای جمهوری اسلامی ایران، فلسطین، مصر و موریتانی در تونس برگزار شد.
در این ارتباط، صادق رمضانی گل افزانی رایزن فرهنگی کشورمان در تونس اظهار داشت: در این اجلاس اداره کل همکاریهای فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مشارکت قابل توجهی داشتند و حضور آقایان شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و حبیب الله بهمنی از کارگردانان سینمای ایران و سخنرانی آنان پیرامون سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی، به شدت مورد توجه حاضران قرار گرفت.
در این همایش دوروزه که با سخنرانی «محمد بالنصر» مشاور فرهنگی نخست وزیر تونس افتتاح گردید، نماینده فرهنگی کشورمان ضمن تقدیر از وزارت فرهنگ تونس، برگزاری این برنامه ها را در نزدیکی افکار و اندیشه های نخبگان و هنرمندان جوامع اسلامی بسیار مهم دانست و اظهار داشت: انقلاب بیداری اسلامی و عزت و کرامت در تونس، استعداد های نهفته در درون جامعه را از حالت بالقوه به بالفعل رساند و امید است در چارچوب همکاری های فرهنگی، زمینه های لازم برای بهره گیری از تجارب یکدیگر و تبادل آن بیش از پیش فراهم گردد.
«فتحی بنمعمر» رئیس اجلاس تنوع فرهنگی هم ضمن تقدیر از مشارکت فعال و مؤثر جمهوری اسلامی ایران، انتخاب دو فیلم «سی وسه روز» به کارگردانی جمال شورجه و «ملک سلیمان» به کارگردانی شهریار بحرانی توسط کمیته داوری اجلاس را دلیلی بر مشترکات انقلاب تونس با رویکردهای انقلاب اسلامی دانست و محور بودن قرآن کریم و سیرۀ نبوی (ص) و اولویت دادن به موضوع فلسطین و دفاع از مظلومان و رویاروئی با استکبار جهانی و ظالمان را بنیان های اصلی و اساسی انقلاب اسلامی ایران دانست.
حبیب الله بهمنی نیز در سخنرانی خود، سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی را سینمائی فاقد خشونت دانست و گفت: سینمای ایران به دلیل عقلانی و اخلاقی بودن سناریوهای خود، مرزهای جغرافیائی را درنوردیده و حتی در کشورهای غربی نیز طرفداران فراوانی یافته است و به همین دلایل موفق به کسب جایزه های بین المللی شده است.
شفیع آقامحمدیان هم در مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی الجنوبیه با تمجید از وزارت فرهنگ تونس و توجه آن به ترویج فرهنگ اعتدال، مردم تونس را مردمی با فرهنگ و دارای تاریخی کهن خواند و اظهار امیدواری کرد در پرتو توسعه روابط دوجانبه سینمائی بتوان فیلم های مشترکی نیز تولید کرد.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین با «حسن علیلس» رئیس فستیوال فیلم های کودکان و نوجوانان در استان سوسه و نیز عدنان خضر رئیس مرکز ملی سینمای تونس و بوبکر هویدی شهردار شهر سلیمان دیدار و گفتکو کرد.
در این دیدارها که با هماهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان انجام شده بود و نماینده فرهنگی ج.ا.ا نیز حضور داشت، طرفین بر آمادگی خود جهت برگزاری کارگاه های آموزشی در رشته های سناریو نویسی و کارگردانی و نیز مشارکت فعال در جشنواره های سینمائی و اکران فیلم های دو کشور در سینماهای خود تأکید نمودند.
عدنان خضر رئیس مرکز ملی سینمای تونس با تأکید بر جامع بودن قرارداد سینمائی دو کشور تونس و جمهوری اسلامی ایران که توسط وزرای فرهنگ دو کشور در هنگام برگزاری اولین هفته فرهنگی تونس در ایران درسال 91 به امضاء رسید، اظهار امیدواری نمود که با توجه به وجود امکانات خوب تولیدی و نیز لوکیشن های طبیعی در تونس، کارگردانان ایرانی در تصویربرداری فیلم های خود این نقطه جغرافیائی را نیز در نظر بگیرند و از خدمات مرکز ملی سینمائی تونس برخوردار شوند.
قابل ذکر است در پایان اجلاس بین المللی دو روزه تنوع فرهنگی، ریاست اجلاس دیپلم افتخاری را به آقایان شفیع آقامحمدیان و حبیب الله بهمنی و رایزن فرهنگی کشورمان در تونس اعطاء کرد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار