جواد شمقدری گفت: سال گذشته اکران عمومی با رفتارهای فراقانونی برخی افراد دچار فتنه شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، مراسم دیدار جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی با سینماگران کشورمان امشب در تالار وحدت برگزار شد.
براساس این گزارش، این مراسم که با اجرای سید جواد هاشمی آغاز شد، چهره هایی چون احمد میرعلایی، سعید سهیلی، مهدی عظیمی میرآبادی، سید ضیاء هاشمی، شفیع آقا محمدیان و محمدرضا عباسیان در این مراسم حضور داشتند.
در ابتدا تصاویری از بخش های فعال سازمان سینمایی از جمله بنیاد فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و موسسه رسانه های تصویری برای سینماگران به نمایش گذاشته شد.
* سجاده چی: امیدوارم سازمان سینمایی به نهاد مستقل تبدیل شود
بعد از نمایش این تصاویر مهدی سجاده چی فیلنامه نویس سینمای ایران درخصوص فعالیت های سازمان سینمایی گفت: ضمن تشکر از زحمات سازمان سینمایی امیدوارم این سازمان تبدیل به نهاد مستقل شود تا برنامه کاملی را برای سینما درنظر بگیرد.
وی با تشکر از زحمات هیئت صنوف سینمایی عنوان کرد: مسئله قانونی شدن صنوف سینمایی نیز مسیر پیچیده ای را طی کرد که خوشبختانه این هیئت به خوبی توانست این مسیر دشوار و پیچیده را اداره کند.  
سجاده چی در ادامه در خصوص فیلمنامه نویسی و ضعف فیلمنامه ها گفت: به عنوان فیلمنامه نویس آگاهی بسیاری از مشکلات فیلمنامه نویسی دارم و مشکل ما فیلمنامه نویس نیست ما با مشکل فیلمنامه نویسی مواجه هستیم.
 
وی اظهار داشت: اشتهای وزارت ارشاد و صدا و سیما برای فیلمنامه  تمام شدنی نیست اما شاید با حنایت از فیلمنامه نویسان اتفاق مثبتی روی دهد.
بعد از صحبت های مهدی سجاده چی تصاویری از موسسه سینما شهر و موزه سینما برای سینماگران پخش شد.

*مسعود اطیابی: برخی آرزوی انحلال سازمان سینمایی را دارند
مسعود اطیابی کارگردان سینما درباره فعالیت های سازمان سینمایی و پالشی بودن شروع این سازمان گفت: با توجه به اینکه آغاز هر معاونت و یا نهادی با تبریک و همدلی صورت می گیرد، شروع سازمان سینمایی آنطور که باید نبوده است و با حمله و تخریب این سازمان آغاز شد.
وی ادامه داد: براساس شنیده هایم سازمان سینمایی در دوره بعدی احتمالا تعطیل شود و یا آرزوی منحل شدن آن را داشتند به طوریکه پیشنهاد وزارت سینما را ارائه کردند.
اطیابی تصریح کرد: به طور حتم با رفتن شمقدری سازمان سینمایی ادامه خواهد داشت چرا که برای خدمت به سینماگران تشکیل شده است. سازمان سینمایی در طول فعالیت خود مشارکت خوبی با اصناف سینمایی و مدیران دولتی داشته است.
وی اظهار داشت: سازمان سینمایی در دوره شمقدری در مقایسه با دوره های قبل نگاه مدیریتی بیشتری به اصناف سینمایی داشت و به جای توجه به کارهای سطحی اهمیت بسیاری به زیرساخت های سینمایی دارد.
در ادامه مراسم جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی ضمن تبریک سال نو به همکاران و سینماگران گفت: سال 91 علیرغم فشارهای وارد شده به سینما از دورن و بیرون که بخشی به حق و بخشی نا حق بود نقطه عطفی برای سینمای ایران بود. سینماگران تمام این مشکلات را به جان خریدند و سال جدید را آغاز کردند.
وی افزود: جشنواره فیلم با فیلم های ایرانی حتی مخالفان را به تجمید واداشت که این موضوع نشانگر این است که سینمای ایران جای خود را پیدا کرده و آینده درخشانی دارد.
رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: امروز طی ملاقاتی با سفیر سنگاپور پیشنهاد ساخت فیلم مشترک را به آن ها دادیم که این امر موجبتاکید بسیار آن ها شد. اما این نکته قابل توجه است که در سینمای ایران در چشم جهانیان جایگاه والایی دارد.
شمقدری گفت: سازمان سینمایی به عنوان پرشی بی نظیر برای سینمای ایران دوره جدید را رقم خواهد زد و مدیران بعدی قادر به استفاده از این ظرفیت هستند.
وی اظهار داشت: ما به دلیل انجام کارهایی برای رفع موانع و مشکلات آن قادر به استفاده از این ظرفیت نبودیم که از عمده مشکلات آن مشکل جا و مکان بود.
رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: در حال حاضر تولید فکر و محتوا اتفاق خوشایند سینمای ماست و باید به این موضوع بیندیشیم. که چی چیزی را به عنوان خوراک فکری به مردم می دهیم زیرا در صورت پرداخت درست به موضوعات آن ها تبدیل به دغدغه می شوند. برای مثال دغدغه جانبازان از فیلم "از کرخ تا راین" آغاز شد.
وی اظهار داشت: مخاطب، سینماگر، سرمایه گذار، زیرساخت ها، ارزش های فنی و هنری، ارزش های محتوایی و اخلاقی، مدیر فرهنگی، شناخت سینما و ماهیت آن از جمله عناصری است که باعث بقای سینما می شود.
شمقدری گفت: عنصر مخاطب مهمترین مسئله اکران عمومی است که متاسفانه سال گذشته دچار فتنه شد و برخی با رفتار های فراقانونی خود آن را دچار مشکل کردند که حتی مبدعان و طراحان این فرآیند هم دامنگیر آن شدند. 
شمقدری اظهار داشت: توجه به سالن های سینمایی به عنوان زیرساخت، جدی گرفتن شبکه نمایش خانگی و رفع مشکلات آن و نمایش جهانی شبکه های تلویزیونی از دیگر موضوعات مورد توجه است.
وی بیان کرد: اکران بین المللی در تمام سال مورد غفلت قرار گرفته است در حالی که حداقل یک پنجم سینمای ایران قادر به نمایش بین المللی است.
وی ادامه داد: توجه به کارگردان و سینماگران مؤلف حل مشکلات صنوف و ایجاد امنیت شغلی برای هنرمندان از دیگر موضوعات مورد توجه است.
وی تصریح کرد: موضوع قابل بحث دیگر اصلاح سامانه خانه سینما توسط کمیته هفت نفره بود و براساس ماده یک قانون این خانه باید زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت کند و اصلاحیه های خانه سینما هفته پیش به وزارت ارشاد ارائه و نتیجه آن به سازمان سینمایی ابلاغ خواهد شد.

شمقدری افزود: هنگام انتخاب هیئت مدیره آخر به دوستان گفتم که مهمترین کار شعار رفع مشکلات اساسنامه و اصلاح آن است اما به دلیل نبود عزم جمعی در این اتفاق با دو سال و نیم تأخیر اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: ارائه خدمات رفاهی به سینماگران، اصلاح چرخه صنعت سینما، تأمین امنیت برای سرمایه گذاران مورد توجه است چنانچه میزان مشارکت بخش خصوصی در سال گذشته به شدت کاهش یافت و سرمایه گذاری نیمی از فیلم ها را بنیاد سینمایی فارابي به عهده گرفت.

وی عنوان کرد: برای ایجاد تناقض منطقی بین دستمزد و درآمدها سقف درآمدها باید تعیین شود و مبالغ بالای این سقف به عنوان سهام فیلم برای فرد در نظر گرفته شود زیرا در این صورت همه افراد یک پروژه دغدغه فروش آن فیلم را خواهد داشت.

وی ادامه داد: توجه به جشنواره ها به عنوان رکن اساسی سینمای ما در نظم گیری ارزش های محتوایی و اخلاقی و توجه به ارزش های فنی و هندسی و حضور در جشنواره های خارجی از مواد دیگر مورد بررسی است.

شمقدری تصریح کرد: از دیگر اقدامات سازمان سینمایی مدیریت مشکلات اصلاح قوانین آئین نامه ها و اسناد توسط او بوده که در صورت تصویب شورای انقلاب فرهنگی این کار نیز انجام خواهد گرفت.

شمقدری بیان کرد: حضور من توانست کمکی به ارتقا سینما کند به طوری که معاونت سینمایی به سازمان سینمایی تبدیل شد.

وی تصریح کرد: اگر مانع تراشی ها نباشد به طور قطع مشکلات را رفع می کنیم اما برخی از درون مانع انجام امور می شوند

ضیاء هاشمی در ادامه گفت: امیدوارم تا قبل از پایان این دولت کارهای مانده ما به اتمام برسد و برای دولت بعدی باقی نماند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر جدود 13 صنف سینمایی قانونی وجود دارد که امیدوارم تا پایان همین دولت تمام صنوف قانونمند شود و از همین جا از کمک های دولت تشکر می کنم.

وی ادامه داد: من تاکنون با دولت های مختلفی کار کرده ام اما هیچگاه شاهد حمایت گسترده آنها همانند کمک های این دولت نبودم و هیچگاه آنها به فکر همه هنرمندان و معیشت آنها نبوده اند.

هاشمی تصریح کرد: کار ارزنده دیگر در نظر گیری بیمه تکمیلی فاخر برای سینماگران بود که تفاهم نامه آن امضا شده در تاریخ 2/2/92 هنرمندان کشورمان بیمه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در پایان از معاون سینمایی خواهش می کنم که فیلم های جامانده کمک کند تا این مشکلات به پایان برسد.
گفتنی است، در مدت برگزاری این مراسم "مانی رهنما" خواننده پاپ کشورمان قطعاتی از آلبوم خود را اجرا کرد.
از حاشیه های این مراسم حضور نداشتن سینماگران مطرح است که به نسبت آنان مردم عادی حضور بیشتری داشتند اما به دلیل کسالت آور بودن برنامه مردم هم مراسم را ترک کردند./ی2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار