محقق هنرهای زیبا در دانشگاه هاروارد با انتقاد از ارائه آموزش‌های معماری غربی در دانشگاه‌ها، جایگاه معماری ایرانی و اسلامی را در جهان معاصر مناسب ندانست.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محمد رضا حائری با بیان اینکه موسیقی و معاری ایرانی دو همزاد فرهنگ ایران هستند، گفت: امروزه با گذشت نیم قرن موسیقی ایرانی کاملا زنده است اما هنوز ما در جامعه با غیبت معماری ایرانی مواجه هستیم و این در حالی است که در ایران در این زمینه تجارب زیادی وجود دارد.

وی آموزش را یکی از مشکلات فراموشی معماری اسلامی و ایرانی دانست و افزود: دانشگاه‌های ما امروزه به محلی برای آموزش آثار غربی تبدیل شده است و این خود سبب شده تا دانشجویان با معماری اصیل ایرانی و اسلامی آشنایی کافی نداشته باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر نگاه ما به آثار غرب نگاه تطابقی است اما با گذشته خود تقابل داریم و این در حالی است که تمام جوامع متمدن جهانی گذشته و آینده خود را به هم مرتبط و متصل می‌دانند.

محقق هنرهای زیبا در دانشگاه هاروارد با بیان اینکه در ایران تنها تا سال 1300 معماری در بناها وجود داشته است، بیان کرد: بعد از سال 1300 معماری ایرانی و اسلامی در کشور ما به فراموشی سپرده شده است.

حائری اضافه کرد: پژوهش‌های معمارانه نشان می‌هد در گذشته معماران ایرانی از هم الگو می‌گرفتند که این الگوبرداری‌ها تا سال1300 ادامه داشته است.

این کارشناس ارشد معماری و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر در حوزه موسیقی نظام و کتب مرجع بسیاری وجود دارد که این خود سبب شده موسیقی سنتی ایرانی باقی بماند اما حوزه معماری از این مهم بی‌بهره است.

وی با بیان اینکه معماری ما در جهان معاصر جایگاهی ندارد، تصریح کرد: به دلیل عدم شناخت خود و گذشتگان از دهه 40 به بعد معماری خاصی در ساختمان‌های شهرها دیده نمی‌شود و این خود سبب شده تا معماری اسلامی و ایرانی در جهان معاصر جایگاه خاصی نداشته باشد. /س

برچسب ها: دانشگاه ، هاروارد ، عنوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.