از زمان حضور گسترده تبلت و همچنین گوشی‌های هوشمند به بازار و عمومیت یافتن استفاده از این کالاها مدت بسیار زیادی نمی‌گذرد. اما ورود این کالاها تاثیر زیادی روی بازار کالاهایی نظیر نوت‌بوک و مینی لپ‌تاب ها گذاشته است. تاثیری که پیش از این از سوی کارشناسان و فعالان بازار پیش‌بینی شده بود که بر پایه همین پیش‌بینی طی یکی دوسال اخیر برخی از کسبه بازار و فعالان صنفی به جای واردات لپ‌تاپ و مینی لپ‌تاپ روی کالاهایی نظیر تبلت و گوشی‌های هوشمند و همچنین ارائه خدمات در این زمینه تمرکز کردند.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، تاثیری که پیش از این از سوی کارشناسان و فعالان بازار پیش‌بینی شده بود که بر پایه همین پیش‌بینی طی یکی دوسال اخیر برخی از کسبه بازار و فعالان صنفی به جای واردات لپ‌تاپ و مینی لپ‌تاپ روی کالاهایی نظیر تبلت و گوشی‌های هوشمند و همچنین ارائه خدمات در این زمینه تمرکز کردند.

به گفته فعالان بازار، از زمانی که تبلت‌ها وارد بازار شدند این پیش‌بینی که بازار لپ‌تاپ و مینی لپ‌تاپ تحت تاثیر شدید ورود این کالا در بازار قرار می‌گیرد از سوی کارشناسان مطرح شد که البته این پیش‌بینی با عرضه نمونه‌های حرفه‌ای‌تر تبلت و مخصوصا نمونه‌هایی که قابلیت اتصال کیبورد را دارند قوی‌تر شد.
 
 
محمد نجمی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت در این باره اعلام کرد، از زمانی که تبلت‌ها وارد بازار شدند بازار مینی‌لپ‌تاپ‌ها تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفتند و آرام آرام در یک برهه زمانی شش ماهه شاهد کاهش شدید تقاضا برای مینی لپ‌تاپ‌هایی که تا آن زمان در رده محبوب‌های بازار بودند شدیم.
 
به گفته وی، البته رشد قیمت‌ها در بازار داخلی به دلیل نوسانات نرخ دلار مزید بر علت شده و باعث شد تا بازار مینی لپ‌تاپ به کلی از بین برود.
 
به طوری‌که در حال حاضر تنها چند برند محدود به عرضه نمونه‌های محدودی از مینی لپ‌تاپ‌ها می‌پردازند.
 
 
وی افزود: پس از مدتی با افزایش بیشتر قیمت‌ها و همچنین روند شدید صعودی قیمت نوت‌بوک‌ها و البته در کنار عرضه نمونه‌های حرفه‌ای و جدیدتر تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند بازار نوت‌بوک هم تحت تاثیر ورود تبلت‌ها قرار گرفت و رفته رفته با کاهش حجم تقاضا مواجه شد.
 
 
وی افزود: البته نمی‌توان منکر این قضیه شد که ورود تبلت‌های ارزان‌قیمت هم تا حدود زیادی بر جلب تقاضا برای تبلت‌ها در بازار و همچنین کاهش سهم محبوبیت لپ‌تاپ‌ها تاثیرگذار بوده است.
 
صالح‌زاده یکی دیگر از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت هم با بیان این مطلب که در حال حاضر بیشتر مخاطبان بازار به قصد خرید تبلت و گوشی‌های هوشمند به بازار مراجعه می‌کنند گفت: شارژدهی طولانی مدت، وزن کم و حجم محدود قابلیت جابه‌جایی ساده و بهره‌مندی از امکانات نرم‌افزاری بسیار زیاد از دلایلی است که موجب شده است تبلت‌ها تا این حد در بازار پرمخاطب باشند.
 
این فعال بازار افزود: این اتفاق مختص ایران نیست و درست نیست که بگوییم به دلیل رشد قیمت‌ها در بازار داخلی به دلیل نوسانات نرخ ارز توجه‌ها از سمت لپ‌تاپ به سمت تبلت‌ها جلب شده است. چرا که همپای رشد قیمت لپ‌تاپ، تبلت‌ها نیز گران شده‌اند.
 
به گفته این فعال بازار در حال حاضر آمار و ارقام گویای این امر است که در بازارهای جهانی نیز گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به سرعت جای لپ‌تاپ و مینی لپ‌تاپ‌ها را گرفته اند و به تبع آن در ایران نیز شاهد چنین تغییر تکنولوژیکی هستیم.
 
 
این فعال بازار افزود: به نظر می‌رسد رشد قیمت‌ها باعث شده است تا خریداران کمی محتاط‌تر اقدام به خرید کنند و هنگام انتخاب کالا دقت بیشتری کنند و سعی کنند پولی که می‌پردازند صرف کالایی شود که هم امکانات زیادی در اختیارشان قرار دهد و هم قابلیت کاربری ساده‌تری داشته باشد.
 
 
همچنین موسسه تحقیقاتی IDC گزارش داده است که در طول سه ماهه ابتدایی سال 2013 میزان فروش رایانه در دنیا با کاهش حدود 14 درصدی همراه شده است.
 
 موسسه تحقیقاتی IDC اعلام کرده که فروش رایانه در کشورهایی مثل چین و هند با کاهش بیشتری نسبت به سایر بازارها همراه شده است. همچنین در بازارهای پیشرفته‌ای مثل آمریکا نیز رقم فروش رایانه کاهش چشمگیری داشته است.
 
 
کارشناسان کاهش میزان فروش رایانه در دنیا را تنوع دستگاه‌هایی مثل تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند می‌دانند.
 
 
از آنجا که قابلیت حمل تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند نسبت به نت‌بوک‌ها و نوت‌بوک‌ها بیشتر است و مدت زمان زیادی شارژ نگه می‌دارند، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که از این دستگاه‌ها استفاده کنند تا همه جا و در همه زمان‌ها در دسترس و آنلاین باشند.
 
در حالی که فروش رایانه در اکثر کشورها کاهش یافته، اما فروش این دستگاه‌ها در کشور اندونزی در طول سه ماهه ابتدایی سال‌جاری افزایش یافته است.
 
 
یکی از مهم‌ترین دلایل رشد بازار رایانه در اندونزی، استفاده مردم از نوت‌بوک‌های کوچک است و این دستگاه‌ها معمولا سه تا چهار سال برای کاربران کار می‌کنند و بسیاری از این کاربران به دنبال تعویض دستگاه‌های‌شان با یکی دیگر از همین دستگاه‌هاست.

برچسب ها: تبلت ، لپ تاپ ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار