عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه امروزه سزارین بلای کشور شده است گفت: در گذشته سزارین فقط برای نجات جان جنین استفاده می شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ سید علیرضا مرندی در همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران و سی‌و چهارمین بزرگداشت دکتر محمد قریب با آسیب پذیر خواندن اطفال که آینده سازان کشور هستند گفت : برای سلامت کودکان نیازی به سرمایه‌گذاری عظیمی نیاز داریم

وی با اشاره به اینکه در جامعه امروز با پیشرفت جامعه پزشکی و ارتقاء کیفیت زندگی، بسیاری از مرگ و میرها کاهش یافته است افزود : همین آمار کاهش یافته نیز خیلی بالاست.

این متخصص کودکان اظهار کرد : کیفیت زندگی افراد از مرحله نطفه تا زایمان و نوزادی و بزرگسالی است که متاسفانه در این راستا سزارین بلای کشور شده است .

وی با بیان اینکه در روزگاری از روش سزارین به عنوان روشی برای نجان جان جنین استفاده می شد یادآور شد : امروزه سزارین خسارت جدی در پی داشته و عامل بسیاری از مشکلات تنفسی در نوزادان به حساب می آید.

دکتر مرندی کاهش وزن نوزادان را از دیگر عوارض سزارین خواند و ادامه داد: در زایمان با روش سزارین هر چند نوزاد ظاهر و جثه خوبی دارد اما کم توانی در مکیدن سینه مادر و شیشه باعث شده است که  تمام تلاش نوزاد برای مکیدن هدر رود و در نتیجه وزن نوزاد کاهش بیابد.

وی با بیان اینکه از طرفی نوزادانی که زودتر از 39 هفته یا در همان  39 هفته به دنیا می‌آیند با مشکلات تنفسی و عفونت‌های زیادی مواجه می شوند گفت : برای بهبود این وضعیت باید در مسیر سلامت کودکان حرکت کنیم .

این متخصص کودکان تصریح کرد : باید تلاش کنیم که لحظه تولید تماس پوستی نوزاد و مادر را ایجاد نماییم که این ارتباط عاطفی قوی بین مادر و فرزند را به وجود می آورد .

تعداد مرگ نوزادان از 35 هزار به 150 مرگ رسیده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تلاش پزشکان در ایام دفاع مقدس عنوان کرد: در آن ایام ما 35 هزار مرگ کودک بر اثر اسهال داشتیم  که این رقم امروزه به 150 مرگ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه زندگی داخل رحمی جنین می تواند بعدها با مشکلاتی سنین بالا ارتباط  مستقیمی داشته باشد افزود : بعد روان و عاطفه و تکامل بچه‌ها نیز از موارد مهمی است که نقش ما پزشکان در آموزش به والدین و یاد دادن راه و روش درست فرزند‌پروری بسیار مؤثر خواهد بود.

دکتر مرندی با توصیه به پزشکان کودکان مبنی بر صرف وقت خود جهت آموزش والدین گفت : اگر این کار انجام نشود کم فروشی به حساب می آید چرا که پزشکان کودکان نسبت به همه کودکان مسئولی بوده و می توانند در تعیین وضعیت  سلامت آنها نقش داشته باشند .

56 درصد مرگ و میر کودکان با سوء تغذیه ارتباط دارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با اشاره به کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال تصریح کرد :خوشبختانه تعداد مرگ و میر بچه‌های زیر یک سال به 18 در هزار رسیده که این از عمده‌ شاخص‌ها در ابتدای دهه 90 است.

وی علت عمده مرگ و میر کودکان در گذشته را اسهال به دلیل استفاده از آب آشامیدنی الوده دانست و اظهار کرد : امروزه متأسفانه مشکلات مادرزادی، کروموزومی، حوادث و سوانح از جمله علل مرگ و میر کودکان است.

دکتر مرندی با بیان اینکه حوادث ترافیکی 43 درصد و بسته شدن راه تنفسی 7 درصد در مرگ و میر کودکان مؤثر  هستند گفت : گروه پزشکان می توانند با آموزش به والدین در کاهش این حادث سهیم باشند .

وی در پایان با بیان اینکه سوء تغذیه از دیگر موارد مهم در مرگ و میر کودکان است خاطرنشان کرد : 56 درصد علت مرگ‌ و میرهای زیر 5 سال مستقیم و غیر مستقیم با سوء تغذیه در ارتباط هستند./ ح
برچسب ها: سزارین ، نوزادان ، جنین ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار