استاد حقوق دانشگاه آمريکا گفت، اعتصاب غذاي زندانيان گوانتانامو که به روز هفتاد و هشتمِ خود رسيده است، تا اعطاي مطالبات زندانيان و تعيين تکليف آنان، ادامه خواهد يافت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشا تودي ؛ بيش از نيمي از يکصد و شصت و شش زندانيِ محبوس در زندان گوانتانامو، به اعتصاب غذاي طولاني‌ مدتِ ساير زندانيان که در سومين ماه خود است، پيوسته‌اند. به شانزده زنداني در زندان گوانتانامو به زور غذا داده مي‌شود تا جلوي مرگ ايشان براثر گرسنگيِ مفرط، گرفته شود. همچنين شش زندانيِ اعتصاب غذاکننده که حالشان بسيار وخيم گزارش شده است، در بيمارستانِ نظامي بستري شده‌اند. 

وکلاي زندانيان گوانتانامو همواره تأکيد داشته‌اند که شمار حقيقيِ زندانياني که در زندان گوانتانامو در اعتصاب غذا بسر مي‌برند، به مراتب بيشتر از شماري است که دولت آمريکا آن را گزارش مي‌دهد. هدفِ زندانياني که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، جلب توجه جهانيان به شکنجه و آزاري است که زندانبانان آمريکايي به آنان وارد مي‌کنند. همچنين بسياري از زندانيان که سال‌ها است بدون تفهيم اتهام و بدون تعيين مدت مشخصِ حبس، همچنان در اين زندان نگه داشته شده‌اند، با اين اعتصاب غذا، خواهان تعيين تکليف خود شده‌اند. 

پرفسور جاناتان هافتز، استاد دانشکده حقوق دانشگاه سيتون هالِ آمريکا در گفتگوي اختصاصي با مجري اين شبکه گفت، حتي مقامات نظامي آمريکا اذعان کرده‌اند، دليل اصليِ اين اعتصابات، نگه‌داريِ نامحدود زندانيان، بدون هيچ محاکمه يا تفهيم اتهامي در زندان گوانتانامو بوده است. از اينرو جاي تعجب نيست که آمريکا عمليات پزشکي را در زندان گوانتانامو افزايش داده، زيرا نمي‌خواهد زندانيان، بر اثر اعتصاب غذاي طولاني‌مدت بميرند، که وجهه بدي به اين کشور خواهد داد. 

دولت آمريکا ابتدا سعي مي‌کرد اين مسئله را مخفي يا بي سر و صدا نگه دارد، اما با پيوستن شمار به مراتب بيشتري از زندانيان به روند اعتصاب غذا و تردد بيش از پيش کادر پزشکي به اين زندان، توجه همگان به اين مسئله معطوف شد. هافتز افزود به نظر من، بهترين راه‌حل براي زندان گوانتانامو اين است که دولت آمريکا ابتدا تمامي زندانياني را که عليه شان هيچ مدرکي ندارد و مي داند که قادر نيست اتهامي محکمه پسند عليه آنان در دادگاه اقامه کند، آزاد سازد و سپس آن شمارِ معدود از زندانيان گوانتانامو را که برضدشان اسنادي دارد، محاکمه و حکم مجازاتشان را صادر کند، تا تکليف همه محبوسين مشخص شود. وي تأکيد کرد، اين تنها راه‌حل مؤثر و بلندمدت است، وگرنه ما شاهد ادامه اعتصابات غذا توسط زندانيان گوانتانامو خواهيم بود. 

اين پرفسور آمريکايي در خاتمه اضافه کرد، به نظر مي‌آيد سياست‌بازي و همچنين نبود جرأت سياسيِ کافي در ميان دولتمردان آمريکايي و پايبند نبودن آنان به اصول (انساني)، باعث شده تا شرايط زندانيان در زندان گوانتانامو به اين وخامت برسد.

                                      آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار