نماینده محمدباقر قالیباف گفت: نقدینگی با کوچک کردن دولت کاهش می‌یابد همچنین اینکه استقلال بانک مرکزی در تصمیم‌گیری‌هایش باید حفظ شود، چرا که در همه جای دنیا با ثبات‌ترین دستگاه بانک مرکزی است، اما بانک مرکزی کشور ما نمی‌تواند با این وضعیت فعلی در کشور ایجاد ثبات کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "عسگری‌آزاد" نماینده اقتصادی "محمدباقر قالیباف" کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در نشست تدبیر جمهور که امروز در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری اخیر، فضای سیاسی و احساسی کشور به سمتی بود که با شعارهای کلی مانند عدالت‌محوری، موفق به اخذ اکثریت آرا شدند، اما به نظر بنده، کاندیداها در تمام دوران برنامه جامع و کاملی برای اداره کشور تهیه نکردند و به جمع‌آوری یک سری اهداف و ایده‌آل‌های خوب بسنده کردند.
 
وی افزود: کاندیداهای انتخابات پیشین راهکار رسیدن به اهداف را بیان نکردند، لذا در عرصه اجرایی با دغدغه‌ها و یک سری مسائل روبرو و برای حل آن‌ها راه‌های روشنی بیان نداشتند، چرا که تیم کاری با افکار منسجم دور هم جمع نمی‌شد و از این رو بود که مشکلاتی در کشور به وجود آمد و مدت‌ها زمان می‌گذشت و سرانجام با آزمون و خطا و کمک از دیدگاه‌های مختلف کشور با نوعی بی‌ثباتی مواجه می‌شد.
 
عسگری آزاد ادامه داد: اهداف و آرمان‌های انقلاب و جنگ در زمینه مباحث تأمین نیازهای مردم به رویکرد مناسبی نرسید.
 
نماینده اقتصادی قالیباف با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد سند چشم‌انداز گفت: اینکه ما به کجا می‌خواهیم برسیم آن چیزی است که ایشان در سند مذکور دستور دادند و به ما ابلاغ کردند؛ در صدر سند ایشان به نکته‌ای اشاره کردند و آن این بود که ایران کشوری توسعه‌یافته در افق ۱۴۰۴ است، اما هشت سال از تصویب سند چشم‌انداز می‌گذرد و ما می‌بایست تا سال ۱۴۰۴ به چشم‌انداز و هدف سند دسترسی پیدا کنیم.
 
عسگری‌آزاد با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب در بحث اقتصاد و فناوری اظهار داشت: ایشان در بحث اقتصاد در علم و فناوری معتقدند که باید جایگاه اول را در منطقه کسب کنیم.
 
وی همچنین در ادامه به اهداف چشم‌انداز و درآمد سرانه ترکیه، عربستان، مصر، پاکستان و امارات اشاره کرد.
 
نماینده اقتصادی قالیباف با اشاره به برنامه‌های اقتصادی این نامزد انتخابات گفت: این نکته حائز اهمیت است که اگر قرار باشد در راستای منویات مقام معظم رهبری حرکت کنیم و تا سال ۱۴۰۴ به میزان رشد کشورهای منطقه برسیم می‌بایست چه اقداماتی انجام دهیم، چنان‌چه هدف‌گذاری آن کشورها را عملی و محقق فرض کنیم باید رشد اقتصادی متوسط برای کشور را پیش‌بینی کنیم تا در این صورت به درآمد سرانه مطلوب در سال ۱۴۰۴ برسیم.
 
عسگری آزاد در ادامه افزود: با بررسی‌های انجام شده این مسئله روشن شد که کشورهای منطقه نیز نمی‌توانند به هدف‌های‌شان دست پیدا کنند، چرا که برآوردهای‌شان بسیار خوش‌بینانه است، اما کشور ما چنان‌چه ۱۰ درصد در سال رشد اقتصادی داشته باشد می‌تواند به پای رقبای خود در منطقه برسد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به ناپایداری و پایین بودن رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: دو مشکل اساسی در اقتصاد ناپایدار بودن و رشد اقتصاد است در حالی که رشد اقتصادی مؤثر آن است که پایدار و مستمر باشد.

عسگری آزاد افزود: دسترسی به رشد پایدار و مستمر اقتصادی هفت درصد در طول برنامهٔ آینده است.

وی در توضیح راهکاری جهت دستیابی به رشد اقتصادی هفت درصد گفت: اولین راهبرد، مشخص شدن مدل و الگوی اقتصاد کلان برای حل مسائل اقتصادی است، این نکته درست است که هدف ما رشد است، اما باید روشن شود چگونه می‌توان به این مهم دسترسی پیدا کرد.

نماینده اقتصادی قالیباف تصریح کرد: ما در کشور با توجه به فرهنگ، اعتقادات و منابع ویژه نَه می‌توانیم از مبانی غربی و شرقی الگوبرداری کنیم و نه اینکه به این عوامل بی توجه باشیم، لذا می‌بایست مؤلفه‌های مؤثر در اقتصاد را بشناسیم و از مبانی علمی اثبات شده عقلایی به یک توافق مشترک بین دولت و مجلس و سایر قوا جهت حل معضلات اقتصادی برسیم.

عسگری آزاد درباره برنامه مشخص دولت احتمالی آینده در ارتباط با بحث تورم و هدفمندی گفت: دولت می‌بایست موتور محرک اقتصاد باشد، نه مانع و بازدارنده آن و اینکه به شدت در صدد کوچک‌سازی خود باشد.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم در اقتصاد به عنوان یک اصل پذیرفته شده است، اظهار داشت: مشارکت در تصمیم‌گیری و فعالیت‌های اقتصادی چه ریز و چه درشت بحثی جدی است و ما باید در تمام بخش‌های خدمات مانند بحث آی تی، گردشگری، سلامت و ... تمرکز کنیم تا این فاکتورها موجب جذب نقدینگی و کاهش تورم شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ادامه داد: در بحث اقتصاد باید تعامل خود را با جهان حل کنیم و تلاش ما به گونه‌ای باشد که اثرات تحریم کاهش یابد.

وی در ادامه افزود: بازار سرمایه و مالی کشور ما اختلاط پیدا کرده است و تأمی‌ کننده سرمایه شرکت‌های اصلی بانک‌ها شده‌اند، در حالی که این مسئله درست نیست.

عسگری آزاد با بیان اینکه فضای کسب و کار در کشور باید با قوانین ثابت تعیین شود، گفت: قوانین اقتصادی در حیطه کسب و کار دائماً در حال تغییر یافتن است که این مسئله یکی از مشکلات بحث اقتصاد است.

وی با بیان اینکه نقدینگی در کشور متناسب با رشد تولید نیست، تصریح کرد: چنان‌چه گردش پول و نقدینگی پایین باشد مشکلی نیست اما باید جلوی رشد نقدینگی را گرفت.

نماینده قالیباف با بیان اینکه ساختار دولت یکی از عوامل ایجاد تورم است، گفت: نقدینگی با کوچک کردن دولت کاهش می‌یابد همچنین اینکه استقلال بانک مرکزی در تصمیم‌گیری‌هایش باید حفظ شود، چرا که در همه جای دنیا با ثبات‌ترین دستگاه بانک مرکزی است، اما بانک مرکزی کشور ما نمی‌تواند با این وضعیت فعلی در کشور ایجاد ثبات کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: عسگری ، نماینده ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار