کباب کردن و سرخ کردن می تواند تا 300 برابر احتمال سرطان زایی ماده غذایی را افزایش دهد.

دکتر پیام آزاده متخصص انکولوژی در گفتگو با خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه مصرف سیب زمینی سرخ کرده در بین جامعه افزایش پیدا کرده گفت: وقتی مواد کربوهیدراتی بخصوص سیب زمینی با روغنی که حرارت بالا می بیند سرخ شود تولید ماده ای به نام آکریل آمید می کند که این ماده یکی از مهمترین سموم ایجاد کننده سرطان است و می تواند میزان بروز سرطان را در افرادی که مرتب از این نوع ماده غذایی استفاده می کنند افزایش بدهد.

وی ادامه داد: با برشته کردن، کباب کردن و سرخ کردن غذا میزان سرطان زایی آن ماده غذایی را تا 300 برابر افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه فست فودها می تواند منجر به چاقی شود اظهار داشت: چاقی سومین علت ایجاد سرطان و بیماری های مزمن است که می تواند 30 تا 50 درصد در میزان بروز سرطان نقش داشته باشد.

باید توجه داشت که ما نمی توانیم به افراد بگوییم که اصلا فست فود نخورند بلکه تنها می توانیم با اصلاح میزان مصرف و نوع مواد غذایی به کار رفته در این نوع غذاها احتمال بروز سرطان را کاهش دهیم.

آزاده تصریح کرد: متأسفانه سهم مصرف سبزیجات، میوه جات و لبنیات در کشور ما بسیار کم است که می توانیم با افزایش میزان سهم این گروه های غذایی در برنامه غذایی روزانه آمار ابتلا به سرطان را در خود 20 تا 30 درصد کاهش دهیم./ع2
 
برچسب ها: سرطان ، غذایی ، چاقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.