تخصیص نیم درصد عوارض واردات به صادرات به رشد تولید در استان اصفهان منجر نمی شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه در حالت کلی هرگونه سیاستی در جهت رشد صادرات مفید است، چون بهبود تراز تجاری را به دنبال دارد، اظهار کرد: با وجود این تعرفه واردات نباید برای ماشین آلات صنعتی و مواد اولیه افزایش یابد.

اقارب پرست تشریح کرد: در صورتی که تخصیص نیم درصد تعرفه واردات به صادرت، موجب افزایش تعرفه بر مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی شود، بالا رفتن نرخ کالا را به دنبال دارد و بار این گرانی بر دوش تولیدکننده می افتد.

وی با اعلام اینکه عمده کالای وارداتی به استان اصفهان در سال 91 مربوط به ماشین آلات صنعتی بوده است، تصریح کرد: به همین دلیل افزایش تعرفه واردات به نفع صنعت اصفهان نیست.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: در حالی که صدور کالای تولیدی نسبت به مواد خام ارزش افزوده بیشتری دارد و برنامه ریزی ها باید در جهت افزایش صادرات محصول نهایی انجام شود، متاسفانه مواد خامی مانند سنگ های تزیینی و سنگ آهن و بعضی محصولات پتروشیمی مانند وازلین و قیر در سال 91 بیشترین میزان صادرات استان اصفهان را به خود اختصاص داده اند.

اقارب پرست اضافه کرد: با توجه به نوع عمده کالاهای وارداتی و صادراتی استان، تخصیص نیم درصد عوارض واردات به صادرات به رشد تولید در استان اصفهان منجر نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که میزان و نوع کالای وارداتی و صادراتی در گمرکات استان های مختلف متفاوت است، تخصیص این عوارض اثرات متفاوتی در استان های مختلف ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن بهتر است قبل از وضع نیم درصد تعرفه، محل تخصیص آن در حوزه صادرات تعیین شود.

اقارب پرست بیان کرد: در حالت کلی وضع سیاست های تعرفه ای برای واردات نتایج متفاوتی دارد که باید اهدافی همچون بهبود تراز پرداختی، جلوگیری از خارج شدن پول از کشور، حمایت از بازار داخلی و صنایع نوپا را دنبال کند.

وی ادامه داد: دولت با توجه به ظرفیت یک صنعت در کشور، با قرار دادن تعرفه به صورت موقتی بر واردات کالای مشابه، تولید داخل را در آن حوزه حمایت می کند./س

برچسب ها: اصفهان ، خانه ، صنعت ، و معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.