شانه ساز گفت: اولویت اصلی سازمان غذا و دارو در سال 92، افزایش نظارت ها و بازرسی ها از شرکت ها و کارخانه های تهیه و توزیع دارو می باشد.

دکتر شانه ساز، معاون سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به وضعیت موجود در مجامع بین المللی امسال اولویت اصلی سازمان غذا و دارو افزایش نظارت و بازرسی از مراکز تولید و عرضه دارو می باشد.

وی افزود: به دلیل مسائل ارزی ، کم بودن (تفاوت نرخ ارز نسبت به کشورهای اطراف ) انگیزه برای قاچاق دارو بسیار زیاد است بنابر این نظارت بر قیمت دارو بسیار مهم می باشد.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارشات میدانی انجام شده ، مشخص شد خروج دارو در سال گذشته نسبت به سال های قبل بسیار بیشتر بوده است ، زیرا ارزی که از خروج دارو بدست می آید ، ارز  آزاد است و همین قضیه باعث قاچاق بیش از حد دارو می شود.

شانه ساز عنوان کرد: مسئله نظارت بر مراکز تولید و توزیع دارو و همچنین بهبود اطلاع رسانی به مردم در طول سال 92بصورت قطعنامه ابلاغ خواهد شد.

وی درخصوص روش کنترل موجودی کارخانه ها و شرکت های پخش دارو گفت: بصورت بازخوانی تمام مسائل مربوط به دارو از جمله مسائل وادارات- تولید – مبادی ورودی و توزیع دو سالانه چندین بار مورد بررسی قرار می دهیم.

 وی اضافه کرد: این بررسی ها شامل مراجعه بازرسین به شرکت ها و کنترل موجودی و اطلاعاتی است که این شرکت ها به ما ابلاغ می کنند.

شانه ساز با بیان اینکه هیچ کالایی در کشور به اندازه دارو مورد کنترل قرار نمی گیرد تصریح کرد: سال گذشته وضعیت دارویی کشور را با وجود تنگناهای زیادی که وجود داشت به بهترین شکل ممکن مورد بررسی قرار دادیم .

وی ادامه داد: از این رو سال گذشته حتی یک مورد بیمار هم نداشتیم که به دلیل نبود دارو دچار مشکل شده باشد.

شانه ساز همچنین در پایان درخصوص نحوه برخورد بامراکزی که دارو هم اکنون غیر از نرخ ارز مرجع می فروشند اظهار داشت: در همین راستا ساماندهی سیستم پاسخ دهی به شکایات – مجازات تعزیراتی و برخورد کمیسیون های امور داروخانه ها و شرکت های پخش راهی برای مجازات این گونه موارداست./ح

برچسب ها: دارو ، شانه ساز ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار