عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بيان اينکه نياز امروز کشور ما شعور است نه شعار، گفت: متأسفانه برخی کاندیداها با مسائل خوش بینانه برخورد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌ محمد خوش‌چهره عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در مراسمي که به همت کانون اندیشه دانشجوی مسلمان و با موضوع "چشم‌انداز اقتصادي انتخابات يازدهم" در دانشگاه صنعتي اميرکبير برگزار شد، گفت: در انتخابات از واژه‌ها و شعارهای زیادی استفاده می‌شود  که قطعا یکی از محیط‌هایی که باید از این واژه‌ها مطالبه‌گری معنایی کند، محیط‌های دانشجویی است، اما اگر این شعارها درست تعریف نشوند منجر به ایجاد انحراف می‌شود.

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامي با بيان اينکه با نگاهی به سند چشم‌انداز متوجه می‌شویم که بین هدف و عمل شکاف معنا داری به وجود آمده است، تصريح کرد: برای تشخیص این شکاف بايد مانند یک پزشک ابتدا راه درمان را تشخیص داد؛ مثلا در بحث‌هاي اقتصادي قوه مقننه 80 درصد مشکلات اقتصادی را سوء تدبیر و 20درصد آن را ناشي از تحريم مي‌داند در حالي که قوه مجریه تحريم را دليل تمام مشکلات می‌داند. این مباحث اگر تحت عنوان نظرات شخصي مطرح شود، اشکالي ندارد، اما در مقام سکان‌داری این اختلاف‌ها نشان دهنده عدم اجماع برای اقدام عملیاتی است.

* نبايد از اهداف سند چشم انداز دور شويم

وي با تاکيد بر اينکه در چشم‌انداز 20 ساله اهدف استراتژیک براي ما تعيين شده است، اظهارداشت: کشور ما ظرفیت‌هاي ‌بالقوه‌اي براي اين کار را دارد،‌ اما این ظرفیت‌ها فعال نشده است و اين به آن معناست که ما از اهداف خود دور افتاده‌ايم.

خوش‌چهره اضافه کرد: در مناظره‌اي که شب گذشته با آقای دری نجف‌آبادی داشتم ايشان امنیت را مهم‌ترین عامل کارآمدی عنوان کردند، اما به عقیده من معیار کارآمدی یک نظام، منافع ملی است و باید ببینیم یک نظام و دولت تا چه اندازه می‌تواند منافع ملی را تأمین کند. این منافع و مصالح ملی در سه حوزه "اقتصاد و رفاه"،" امنیت" و "ارزش‌ها و آرمان‌ها" تعریف می‌شود. در حوزه امنیت، حفظ حاکمیت کشور، حفظ سرحدات، استقلال و... مصادیق آن هستند. در حوزه اقتصاد معیار رفاه ملی، سطح درآمد عمومی، فاصله طبقاتی،بیکاری و... است. در حوزه ارزش‌ها و آرمان‌ها نیز می‌توان بر اساس هر جامعه‌ای به مواردی اشاره کرد مثلا برای غرب، دموکراسی جزو این طبقه قرار می گیرد و البته وزن هر یک از حوزه‌ها بسته به هر جامعه متفاوت می‌شود.

* اقتصاد بايد اولویت اهداف ما باشد

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران تاکيد کرد: من معتقدم در چند سال اخیر، اولویت اهداف ما باید اقتصاد باشد. البته نباید امنیت یا ارزش‌ها و آرمان‌ها را نيز دست کم گرفت؛ اما اولویت و وزن بیش‌تر همین اقتصاد است. اقتصاد بر دو عامل دیگر نیز تأثیر بالایی دارد مانند بیکاری – که یک مؤلفه اقتصادی است – به وضوح بر امنیت ملی تأثیر دارد.

وي با اشاره به اينکه در تحلیل شرایط اقتصادی باید دو نگاه خوش‌بینانه و بدبینانه را در کنار هم لحاظ کرد، گفت: در نگاه بدبینانه، اقتصاد ما در موقعیت شکنندگی قرار دارد؛ یعنی ممکن است ناگهان اقتصاد ما فرو ریزد؛ با معیارهایی مانند میزان واردات و صادرات، توان خوداتکایی تولید، وابستگی به نفت و... که در موقعیتی بسیار هشدار دهنده قرار داریم.

* برخی حرف‌های کاندیداها بیش از اندازه خوش‌بینانه به نظر می‌رسد

خوش چهره در بخش دیگری از صحبت‌های خود با مروری بر دولت‌های گذشته، به فضای انتخاباتی اشاره و تصريح کرد: شما سه دولت بعد از جنگ را ببینید، در هر دوره شعارهای سیاسی دادند و از حیث سیاسی در برابر دولت پیشین صف‌آرایی کردند؛ اما می‌بینیم در هر سه دوره میزان وابستگی ما به نفت افزایش یافته است.

وي اضافه کرد: در چنین موقعیتی متأسفانه شاهدیم برخی کاندیداها با مسائل خوش بینانه برخورد می‌کنند. مثلاً کاندیدايي ادعا مي‌:ند که طی دو سال می‌تواند وضعیت اقتصادی را اصلاح کند و اين حرف بیش از اندازه خوش‌بینانه به نظر می رسد.

استاد برجسته دانشگاه تهران در ادامه پاسخگوی پرسش‌های دانشجویان بود.

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه 70درصد بودجه دولت به هزینه‌های جاری اختصاص یافته و هزینه تولید آن قدر کم است که به چشم نمی‌آید، گفت: آشنایی با بودجه می‌تواند ما را با منویات برنامه‌ریزان کشور آشنا سازد. این قاعده هم در دولت و بودجه سالانه کشوری جاری است؛ هم در حیطه مدیریت شهری. به عنوان مثال بخش مهمی از منابع درآمدی نهادهای شهری، از فروش تراکم به دست می‌آید که عملاً به سوداگری بازار مسکن می‌انجامد. نکته دوم اينکه غفلت از نگرش بلندمدت و استفاده از ظرفیت‌های نظارتی است. مثلاً بخش مهمی از مشکلات کنونی ما به برنامه‌ریزی‌های اقتصادی ابتدای دولت نهم برمی‌گردد.

وي افزود: در مورد مسأله بودجه امسال من مسئولیت مجلس را کم‌تر از دولت نمی‌دانم زیرا مجلس است که بودجه پیشنهادی دولت را به قانون تبدیل می‌کند. و معتقدم در عمل سهم بودجه جاری از 80 درصد هم بیش‌تر خواهد شد و در این مورد حداقل انتظار باید این باشد که مجلس بتواند دولت را وادار کند به همین بودجه پایبند بماند.

* اتکا به تصمیمات شخصی"رأس کل خطیئه" است

خوش‌چهره در پاسخ به پرسش دیگری در مورد انحلال سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت اظهار داشت: بی‌شک از این ناحیه ضربه زیادی خوردیم. سازمان برنامه ضعف‌های زیادی داشت، اما حداقل کارکردش، تلطیف باورها و تصمیم‌گیری‌های شخصی بود که در این دوره بنیان اقتصادی کشور را ویران ساخت، اتکا به تصمیمات شخصی مادر همه مشکلات و "رأس کل خطیئة" است.

* نگرانم نکند تعداد کاندیداها و رأی دهندگان برابر شود!

فعال سیاسی کشور در مورد سوال انتخاباتي  يکي از دانشجويان با ذکر مزاحي که "نگرانیم نکند تعداد کاندیداها و رأی دهندگان برابر شود!" پاسخ داد: ضمن احترام به کاندیداهای محترم باید بگویم کسی که در این دوره ثبت نام کرده یا باید دیوانه باشد یا عاشق! یا دیوانه است که هنوز عمق بحران را درک نکرده؛ یا عاشق است که از شدت آرمانگرایی تنها به وظیفه خود می‌اندیشد و کاری با نتایج ندارد. در مورد انتخابات باید مانند یک پزشک حاذق، ابتدا باید یک تحلیل محتوایی از وضعیت کشور داشته باشیم.

وي در پايان خاطرنشان کرد: نیاز امروز کشور ما شعور است نه شعار.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار