واحد سوم تفکیک میعانات گازی پتروشیمی بندر امام با ظرفیت تولید دو میلیون و 685 هزار تن در سال امروز به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدحسین ظریفکار فرد مدیرعامل پتروشیمی بندر امام با بیان این مطلب گفت: این مجتمع پتروشیمی با توجه به میزان خوراک دریافتی، ١٠٠ درصد از برنامه تولید خود را محقق ساخته است و در صورت افزایش خوراک، میزان تولید نیز، قابلیت افزایش خواهد داشت.

افزود: واحد NF3 پتروشیمی بندر امام از آغاز راه اندازی کامل تا کنون توانسته است برنامه تولید پیش بینی خود را محقق کند.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید این مجتمع پتروشیمی بیش از ٧ میلیون در سال است و با توجه به برنامه ریزی ها، این ظرفیت به ١٠ میلیون تن در سال خواهد رسید.

نرخ بازگشت سالانه سرمایه از سال دوم بهره برداری طرح  NF3 بندر امام بر اساس گزارش های توجیهی فنی و اقتصادی بیش از ٥٠ درصد پیش بینی شده است.

خوراک اولیه این طرح، مایعات گازی است و محصولات این پروژه به عنوان خوراک واحد پتروشیمیایی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و تامین سوخت مورد نیاز این واحدها به کار می رود.
 
تولید سالانه این طرح معادل دو میلیون و 685 هزار تن محصولات از قبیل اتان، پروپان، بوتان، برش های 5 کربنه و سنگین تر و گاز سوخت است.
 
ارزش سالیانه تولیدات این مجتمع معادل یک میلیارد و 884 میلیون دلار برآورد می شود.

در ادامه مجید محمودیان مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی نیز با اشاره  به مزیت نسبی صنایع پتروشیمی برای سرمایه گذاری، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ٥٢ درصد از تجهیزات به کار رفته در طرح NF3 بندر امام از سوی سازندگان داخلی تامین شده است.

محمودیان افزود: طرح  NF3 پتروشیمی بندر امام، از جمله طرح های استراتژیک توسعه صنایع پتروشیمی است که به منظور تفکیک گازهای مایع به دست آمده از نفت خام تولیدی چاه های منطقه به برش های با ارزش هیدروکربنی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی با بیان این که مزایای قابل توجهی برای احداث این طرح وجود دارد، گفت: سهولت دسترسی به خوراک و مواد خام اولیه، برخورداری از امکانات جاده ای و امکان حمل و نقل آسان دریایی، از مزایای این طرح به شمار می رود.

محمودیان با بیان این که خوراک واحد  NF3 پتروشیمی بندر امام از میدان های نفتی منطقه اهواز و منطقه مارون تامین می شود، تصریح کرد: بیش از ٥٠ درصد از تولید این واحد قابلیت صادرات را دارد اما تامین نیاز داخل، در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: واحدهای NF1وNF2  یکصد و ٢٠ هزار بشکه ظرفیت تولید داشت، اما واحد  NF3 یکصد هزار بشکه به تنهایی ظرفیت دارد.

محمودیان گفت: با تجربه به دست آمده از ساخت این واحد تولیدی، آمادگی داریم با توجه به دانش فنی و مهندسی کسب شده پروژه های مشابه را در خارج از کشور نیز احداث کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی افزود: در بخش برق و الکتریکال می توان گفت که تقریبا خودکفا شده ایم و توان ساخت بخش ابزار دقیق نیز در کشور بسیار مطلوب است که با توجه به این دو عنصر، ایران در زمره یکی از برترین سازندگان مجتمع های پتروشیمی در جهان قرار گرفته است.

گفتنی است دقایقی قبل با حضور  محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور و  رستم قاسمی، وزیر نفت واحد NF٣ پتروشیمی بندر امام به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار