اسامی سریال‌های فاخر تلویزیون از زبان معاون سیما، لیست هیجان‌انگیز و بزرگی است. بزرگانی از سینما به تلویزیون آمده‌اند تا تاریخ معاصر و گذشته را روایت کنند.



به‌گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، معاون سیمای رسانه ملی در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم گفت: اکنون 13 سریال فاخر زیر نظر معاونت سیمای رسانه ملی مراحل طرح و نگارش فیلم‌نامه را می‌گذراند. دو سریال حماسه میشان (فتوا) و پوریای ولی در مرحله پیش‌تولید است و سریال معمای شاه نیز مدتی است جلوی دوربین رفته مراحل تصویربرداری‌اش را طی می‌کند.

‌علی دارابی، معاون سیمای رسانه ملی با بیان این‌که این سریال‌ها جزو آثار اولویت‌دار تلویزیون در سه سال آینده است، گفت:‌ سریال سرزمین کهن (کمال تبریزی) و معمای شاه (محمدرضا ورزی) دو سریال مهم تلویزیون است که بخش‌هایی از تاریخ معاصر را ورق می‌زند. گروه معمای شاه کارشان را از دی سال گذشته آغاز کردند و هم‌اکنون مشغول فعالیت هستند. گروه سرزمین کهن نیز بخش‌هایی از سریال را جلوی دوربین برده‌ است.

وی درباره توقف تصویربرداری سریال «سرزمین کهن» گفت: در فاز یک و 2 این سریال باید اصلاحاتی انجام می‌شد و به همین دلیل کار متوقف شد. امیدوارم به‌زودی فاز سوم را شروع کنند. دارابی در رابطه با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای سریال‌های الف ویژه به جام‌جم گفت:‌ ما کارهای الف ویژه را تا ده سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم. از زمانی که بنده به معاونت سیما آمدم یک برنامه دوساله را طراحی کردم که باید مختارنامه و کلاه پهلوی آماده پخش می‌شد. الآن به برنامه دوم رسیده‌ایم که مربوط به سه سال آینده و تا پایان سال 94 است. جزوه‌ای تهیه شده که در آن سریال‌های اولویت‌دار و مشکلات و موانع این سریال‌ها آمده است.

به‌گفته دارابی، سریال‌های در نظر گرفته‌شده در محورهای موضوعی چون تاریخ اسلام و ایران، مشاهیر، لبنان و فلسطین، ایران 1404 و دفاع مقدس ساخته خواهد شد. معاون سیما درباره ویژگی‌های محتوایی و ساختاری سریال‌های الف ویژه گفت: در صورتی که برنامه‌ای دارای موضوعی جذاب باشد، به نیازها و پرسش‌های امروز و فردا با رویکردهای معرفت‌افزایی پاسخ دهد، قابلیت ماندگاری به‌عنوان یک سند هنری را داشته باشد و باعث استحکام دینی و ملی شود این برنامه الف ویژه است. از نظر ساختاری هم سریال الف ویژه باید دارای شکل جذاب و واجد زیبایی‌شناسی عالی و ماندگار باشد.

سریال‌هایی درباره کودتا، مبارزه و استعمار

در حوزه تاریخ معاصر سریال‌های صاعقه خاموش، حماسه میشان (فتوا) و فصل بی‌پروایی برای ساخت در نظر گرفته شده است.

مجموعه صاعقه خاموش که سال‌های 1332 و اساساً کودتای 28 مرداد و وقایع حول آن را در بر می‌گیرد برای شبکه یک تولید می‌شود.

داستان سریال حماسه میشان (فتوا) به فتوای مرحوم آیت‌الله محمدکاظم طباطبایی یزدی از مراجع تقلید جهان تشیع در جریان جنگ جهانی اول خواهد پرداخت که برای جلوگیری از تهاجم ارتش انگلیس به کشورهای اسلامی و تجهیز قوا و امکانات مسلمانان علیه نیروهای مهاجم صادر شد. پس از صدور این فتوای تاریخی بود که عشایر عرب خوزستان و روستاهای اطراف به‌سوی اهواز به حرکت درآمدند تا برابر قشون انگلیس صف‌آرایی کنند. این سریال با موضوع اهمیت جایگاه مرجعیت در جهان اسلام به‌تهیه‌کنندگی رامین عباسی‌زاده ساخته می‌شود.

فصل بی‌پروایی به‌کارگردانی فریدون جیرانی سریالی است که مضمونی تاریخی دارد و مبارزه‌های گروه‌ها و جریانات اسلامی دوران انقلاب را به‌زبان قصه روایت می‌کند.

شهید باکری، شهید بروجردی و پوریای ولی از جمله شخصیت‌هایی هستند که زندگی‌شان در بخش مشاهیر دست‌مایه ساخت سریال‌های فاخر قرار می‌گیرد.

نام سریالی که به زندگی شهید بروجردی می‌پردازد، مسیح کردستان است و تهیه‌کنندگی آن را جواد نوروزبیگی به‌عهده دارد.

سریال زندگی شهید مهدی باکری به‌کارگردانی احمد مرادپور و تهیه‌کنندگی حسین کلامی تولید می‌شود. احمد مرادپور ساخت مجموعه تلویزیونی «رقص پرواز» و فیلم‌های سینمایی «رنجر» و «سجاده آتش» را در کارنامه دارد.

سریال «پوریای ولی» که یکی از آثار فاخر سیمافیلم است، داستان پوریای ولی پهلوان، صوفی و شاعر ایرانی قرن‌ هفتم و هشتم هجری را روایت می‌کند که در ورزش‌های زورخانه‌ای پیشینه زیادی داشته ‌است. کارگردانی این سریال را مسعود جعفری‌جوزانی به‌عهده دارد و ‌اکنون این کارگردان در حال انتخاب بازیگر برای سریالش است.

در بخش مشاهیر اسلام نیز عناوین سریال‌هایی چون سلمان فارسی و حضرت ابوطالب به چشم می‌خورد.

تهیه‌کنندگی سریال حضرت ابوطالب را محمدرضا شفیعی به‌عهده دارد و داوود میرباقری نیز به‌عنوان مشاور بخش فیلم‌نامه کنار گروه نویسندگان کار است. کار تحقیق و نگارش سریال ابوطالب از سال 87 آغاز شده و این سریال در 40 قسمت 50دقیقه‌ای‌ ساخته خواهد شد.

برای نگارش فیلم‌نامه سریال سلمان فارسی گروه 15نفره‎ای نزدیک به دو سال کار پژوهشی و علمی انجام داده‌اند. کارگردانی این سریال را داوود میرباقری به‌عهده گرفته که آثار شاخصی چون امام علی علیه السّلام و مختارنامه را در کارنامه دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار