درخت کهنسال منطقه ˈکوه لارˈ شهرستان باشت با قرن ها قدمت به علت حفاظت نشدن در معرص خطر و آسیب عوامل انسانی قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران یاسوج، درخت کهنسال سرو لار نیازمند مراقبت های ویژه برای مقابله با بلایای طبیعی و عوامل انسانی است و شکاف هایی که از قدیم به واسطه های مختلفی در بدنه این درخت ایجاد شده، یکی از دغدغه هایی است که مسوولان متولی و دوستداران طبیعی منطقه را نگران کننده است.
یکی از اهالی روستای ˈلارˈ در این باره گفت: برخی از مردم این روستا از تنه های خشک این درخت برای ساخت ˈسورمه ˈاستفاده می کنند.
ˈمحمد ناصح فردˈ افزود: انتظار داریم با توجه به اینکه در چند سال گذشته به این درخت توجه خاصی از سوی مسوولان می شود جلوی افرادی که به این اثر طبیعی صدمه می زنند گرفته شود.
یکی دیگر از اهالی این روستا در این باره گفت: این درخت منحصر به فرد بازمانده از آیین باستان زرتشت بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: درخت کهنسال ˈسرو لارˈ و آبشار ˈکمر دوغˈ دو آثار طبیعی در این استان می باشند که در فهرست ملی طبیعی به ثبت رسیده است.
ˈحمیدرضا واعظی زادهˈ روز شنبه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: رسالت این اداره متولی و مردم منطقه حفاظت از این دو آثار طبیعی است.
وی بیان کرد: این درخت سرو کهنسال در سال 90 در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید و بر اساس آزمایش های انجام شده گروه پژوهشی فناوری زیست بوم های طبیعی پایدار قدمت سرو روستای لار به چند قرن می رسد.
وی افزود: حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی برای تعادل بخشیدن به حیات انسان ها و دستیابی به توسعه پایدار و سازمان‏ یافته، که روند تکامل تمدن بشری را در پی خواهد داشت از اهمیتی خاصی برخوردار است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران یاسوج درخت ˈسرو لار ˈ با 40 متر طول، هفت متر عرض شاخ و برگ بیش از دو متر قطر در کنار آثار تاریخی و باستانی ˈآتشکده کوه لارˈ و قبرستان قدیمی روستای لار در 50 کیلومتری شهر باشت مرکز شهرستان قرار دارد./س
برچسب ها: درخت ، کهنسال ، کوه ، لار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.