دبير انجمن صنايع نساجي ايران گفت: بايد تهديدهاي پيش آمده را به فرصت تبديل کرد و اقدامات لازم براي از ميان بردن اتکاي اقتصاد کشور به درآمدهاي حاصل از فروش نفت را به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ عليرضا حائري دبير انجمن صنايع نساجي ايران به تحقق شعار سال جاري پرداخت و افزود: در اين خصوص مي توان اذعان داشت که با توجه به ادامه تحريم هاي بين المللي عليه کشور، بايستي آنچه که تاکنون در برنامه هاي پنج ساله کشور در حد شعار باقي مانده تحقق يافته، تهديد پيش آمده را به فرصت تبديل کرد و اقدامات لازم براي از ميان بردن اتکاي اقتصادي کشور به درآمدهاي حاصل از فروش نفت را به عمل آورد.
بنا به اظهارات وي، در اين راستا يکي از مهمترين اقداما تي که مي تواند تا حد زيادي مثمر ثمر واقع گردد، افزايش توليد ملي و در کنار آن توسعه صادرات و افزايش درآمد حاصل از صادرات غير نفتي است که متاسفانه طي چند سال اخير به دليل اخذ تصميمات غير کارشناسانه با مشکلات عديده اي روبرو بوده است، ليکن چنانچه مسئولين امر عزم خود را براي تحقق شعار سال جاري و خلق حماسه اي اقتصادي جزم نموده اند، مي بايد به اين مقوله توجه ويژه اي داشته باشند تا شايد بتوانند اقتصاد کشور را از ارز حاصل از صادرات نفت به طور کامل قطع نمايند.
دبير انجمن صنايع نساجي ايران، اعلام کرد: با در نظر گرفتن شرايط حال حاضر اقتصاد کشور، برنامه ريزي جهت هدايت منابع کشور به منظور استفاده از ظرفيت هاي خالي واحدهاي صنعتي فعال بهترين گزينه براي افزايش توليد در صنايع نساجي و پوشاک است، اما همانگونه که بارها عنوان شده، اين صنايع با دو مشکل اساسي تامين سرمايه در گردش و همچنين مواد اوليه مورد نياز براي ادامه چرخه توليد خود روبرو مي باشد.
مسئله اي که طي سال گذشته با افزايش نرخ ارز، از ميان رفتن خطوط اعتباري بانکي در نتيجه تحريم هاي بين المللي و همچنين برخي تصميمات غير کارشناسانه مسئولين که شايد بتوان از آنها تحت عنوان تحريم هاي داخلي نام برد، لاينحل باقي ماند و متاسفانه هيچ اقدام موثري در راستاي کاهش فشارهاي وارده به واحدهاي صنعتي صورت نپذيرفت.
وي ادامه داد: به منظور رونق اقتصادي هر کشوري چاره اي به جز توسعه توليد داخل وجود نداشته و مسئولين امر مي بايد دير يا زود در اين راستا اقدامي اساسي صورت داده و جهت تامين مواد اوليه و نقدينگي لازم براي ادامه حيات واحدها و استفاده حداکثري از ظرفيت هاي موجود، تصميمي کارشناسانه و قابل اجرا اتخاذ نمايند.
حائري افزود: در حال حاضر ظرفيت هاي موجود در صنايع نساجي کشور، قادر به تامين عمده نياز کشور بوده و مي تواند تقاضاي داخلي را بخوبي پوشش دهد و در بعضي رشته ها توان توليد حتي بيش از نياز داخل نيز است که در صورت تامين سرمايه در گردش مورد نياز و همچنين مواد اوليه مي توان بدون نياز به سرمايه گذاري جديد نسبت به افزايش توليد اقدام کرد.
دبير انجمن صنايع نساجي ايران، در ادامه پيشنهاد نمود تا همزمان اتمام طرح هاي نيمه تمام صنعتي و علي الخصوص صنعت نساجي و پوشاک که بخشي از سرمايه گذاري ارزي و ريالي آن صورت پذيرفته، در دستور کار مسئولين اقتصادي و صنعتي کشور قرار گرفته و از سرمايه گذاري جديد جهت ايجاد واحدهاي صنعتي، مگر در موارد ضروري که گلوگاه توليد اين صنايع است، اجتناب به عمل آيد و تمام هم و غم مديريت کشور معطوف به اتمام و بهره برداري بهينه و حداکثري از پروژه هاي نيمه تمام شود.
به اعتقاد وي، با عمل به دو پيشنهاد فوق و با کمترين هزينه و سرمايه گذاري مي توان به بالاترين سطح از توليد و اشتغال دست يافت که قطعا مي تواند در جهت جلوگيري از خروج ارز از کشور و همچنين بدست آوردن مقادير قابل توجهي ارز حاصل از صادرات کالا و محصول موثر باشد. مضافا اينکه بالاترين مقام صنعتي کشور نيز اهداف سال جاري وزارت متبوع خويش را استقلال ارزي، ارزآوري و تعهد توليدکنندگان به ساخت کالاهاي صادراتي و کيفي اعلام کرده است.
حائري در پايان خاطرنشان کرد: در صورت تحقق اين موارد در سال جاري، شاهد رونق توليدات آنها در آينده اي نه چندان دور و همچنين توسعه صادرات و افزايش درآمدهاي ارزي آنها خواهيم بود که اين امر موجب مي شود تا آنچه که در برنامه پنج ساله کشور در حد شعار باقي مانده، تحقق يافته و اقدامات لازم براي از ميان بردن اتکاي اقتصاد کشور به درآمدهاي حاصل از فروش نفت صورت پذيرد و لذا درآمدهاي نفتي کشور به جاي صرف در هزينه هاي جاري، در راستاي توسعه ساختارهاي زيربنايي سرمايه گذاري خواهد شد.
برچسب ها: حمایت ، حماسه ، نساجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار