شهر الکترونیک دسترسى الکترونیکى شهروندان به شهردارى، ادارات دولتى، بنگاه‌هاى اقتصادى و کلیه خدمات فرهنگى وبهداشتى شهرى به صورت شبانه ‌روزى را قابل اطمینان و امن مىکند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران شهر الکترونیک عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس‌های دولتی و سازمان‌های بخش خصوصی بصورت برخط (online) و بطور شبانه‌روزی، در هفت روز هفته با کیفیت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام می‌شود، یا به عبارت دیگر می‌توان گفت در شهر الکترونیکی تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی تامین شود.به این ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست.

همچنین در شهر الکترونیکی ادارات دیجیتالی جایگزین ادارات فیزیکی می‌شوند و سازمان‌ها و دستگاه‌هایی همچون شهرداری، حمل و نقل عمومی، سازمان آب منطقه‌ای و... بیشتر خدمات خود را به صورت مجازی و یا با استفاده از امکاناتی که ICT در اختیار آنان قرار می‌دهد به مشترکین و مشتریان خود ارائه می‌دهند و شهروندان قادرند خدمات جاری خود را همچون خریدهای روزمره از طریق شبکه انجام دهند.

قابل ذکر است شهر الکترونیک یک شهر واقعی است که دارای شهروند، اداره‌ها و سازمان‌های مختلف و... است که در آن فقط ارتباطات و برخی تعامل‌های اجتماعی و تأمین بخش عمده‌ای از نیازهای روزمره از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و یک نیاز غیرقابل انکار است که دسترسى الکترونیکى شهروندان به شهردارى، ادارات دولتى، بنگاه‌هاى اقتصادى و کلیه خدمات فرهنگى و بهداشتى شهرى به صورت شبانه‌روزى را قابل اطمینان و امن مى‌کند.

این گزارش می افزاید از مزایای اقتصادی پیاده‌سازی طرح شهر الکترونیکی می‌توان به کاهش هزینه‌هاى تردد شهرى، افزایش سرمایه‌گذارى در نتیجه گسترش ارتباطات جهانى، صرفه جویى در مصرف سوخت‌هاى محدود، تسهیل انجام امور اقتصادى به خاطر ۲۴ ساعته بودن ارائه خدمات و... اشاره کرد.

همچنینکاهش زمان اتلاف شده شهروندان در ترافیک، عرضه بهتر خدمات، توزیع عادلانه‌تر امکانات، کاهش آلودگى محیط زیست، افزایش اشتغال و بهبود مدیریت پایدار شهرى از ویژگی‌های اجتماعی شهر الکترونیکی است ومهم‌ترین اثرات فرهنگى این شهر نیز شامل اطلاع‌رسانى سریع، انتشار نشریات الکترونیکی برای شهروندان، آموزش مجازى، ایجاد کتابخانه دیجیتالى، افزایش سواد و ایجاد نوعى جهان‌نگردى است که به افزایش رفاه و ارتقاى فرهنگ کمک می‌کند.

این گزارش با اشاره به اینکه در واقع در شهر الکترونیکی دیگر به شهر به مثابه کالبدی که ساختمان‌های بلند، خیابان‌های پرترافیک و آلودگی‌های زیست‌محیطی را دربرمی‌‌گیرد نیست، بلکه شهری است که در آن تعامل میان شهروندان و مسؤولان اهمیت بیشتری می‌یابد و این تعاملات دو سویه است که محیط اجتماعی مطلوبی را برای شهروندان ایجاد می‌کند گفت : این موضوع به ویژه در مورد کلا‌ن شهرها اهمیت دارد. در شهر الکترونیک کلان شهرها، شهرهایى نیستند با آسمان خراش‌هاى بزرگ، سینماهاى عظیم، سالن‌هاى بزرگ به عنوان محل‌هایى براى تعامل و... بلکه شهرهایی هستند که با زندگی در آنها مى‌توان فیلم‌هاى بزرگ را در صفحات کوچک دید، پشت میز خود در موزه‌ها گردش کرد و به طور کلی دیگر نیازى به چارچوب‌هاى شهرى گذشته نیست. در واقع شهر الکترونیک به معنای شهروند ‌سالاری در مدیریت شهری است.


در همین راستا شهروند الكترونيك، كسي است كه توانايي انجام وظايف روزمره‌اي كه ايفاي نقش‌هاي متفاوت درطول زندگي براي وي بوجود مي‌آورد را با كمك ابزارهاي الكترونيكي داشته باشد.

مقوله هاي جديدي چون تجارت الكترونيك، دولت الكترونيك،آموزش الكترونيك، سلامت الكترونيك، انتشارات الكترونيك، انتخابات الكترونيك و ... هر يك در برگيرنده قسمتي از زندگي و فعاليت‌هاي روزمره ما هستند. شهروند الكترونيك بايد بتواند در قالب آن‌ها به انجام وظايف خويش بپردازد.
شهروند الكترونيك به شهروندي گفته مي شود كه توانايي استفاده از خدمات برخط دولتها را در حد مطلوب داشته باشد. در واقع شهروندان الكترونيك همان كاربران جوامع اطلاعاتي هستند.

این گزارش می افزاید مزاياي شهر الكترونيك شامل

فراهم آوردن خدمات با كيفيت و سرعت بالا براي شهروندان ، تقويت رقابت تجاري شهر و ايجاد فرصت هاي تجاري بيشتر توسط تجارت الكترونيك ، ارتباط بهتر سازمانها و ارگان هاي مختلف شهري ، دسترسي 24 ساعته به خدمات شهري ، كاهش ترافيك شهر با توجه به كاربرد اينترنت در فعاليت هاي شهري ، كاهش آلودگي هوا با كاهش ترافيك شهري ، صرفه جويي در وقت و انرژي ، افزايش سطح آگاهي عموم و چالش هاي شهر الكترونيك شامل سرمايه گذاري، محدوديت هاي نرم افزاري، دسترسي به اينترنت و شكاف ديجيتالي، امنيت و حريم شخصي ، آموزش ، مديريت تغيير ، چالش هاي فرهنگي و اجتماعي است .

همچنین برترين شهر الكترونيكي جهان سئول ( كره جنوبي ) مي باشد كه ۵۰۰ نوع خدمات آنلاين در اين شهر ارائه مي شود كه اين موضوع ، آلودگي هوا ، ترافيك ، مصرف سوخت و تصادفات رانندگي را در اين شهر ده ميليون نفري به شدت كاهش داده است.همه تاكسي ها و بيشتر خودروها در شهر سئول به نقشه الكترونيكي مجهزند و با شناسايي وضع خيابانها و شرايط ترافيكي مسير مناسب را انتخاب مي كنند.از هر پنج خانوار كره اي در شهر سئول چهار خانواده به اينترنت با سرعت صد مگابايت در ثانيه دسترسي دارند و از هر ده شهروند سئول 9 نفر صاحب تلفن همراه هستند.امكان تماشاي برنامه هاي تلويزيوني از طريق تلفن همراه و داخل خودروها در سئول از سه سال قبل فراهم شده است. شهرهاي توكيو ، سيدني ، ميلان ، لندن ، هلسينكي ، كپنهاك ، دوبي و دوبلين نيز از جمله شهرهاي الكترونيكي جهان مي باشند.

لازم به ذکر است در ايران نيز شهرهاي كيش ، مشهد ، تهران ، اصفهان ، بم ، تبريز ، شيراز ، كرمان ، يزد ، بهشهر و سيرجان و اراك نيز اقدام به الكترونيكي شدن نموده اند .


برچسب ها: شهر ، الکترونیک ، شهروند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار