جايگاه نساجي در توسعه صنعتي کشورمان به دليل بي توجهي مسئولان به اين صنعت نتوانسته رشد مناسبي را بدست آورد.

بيگلري کارشناس ارشد صنايع نساجي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: استفاده از لباسهاي خارجي نيازمند هم سو شدن مردم با فرهنگ خارجي است که اين بر خلاف عرف و عادت فرهنگي کشور ما است نساجي و به طور کلي پوشاک نماينده فرهنگ و هويت هر ملت است به همين علت يکي از موارد جلوگيري از نفوذ ديدگاهها و فرهنگ غلط غربي به کشورمان بومي سازي صنايع نساجي از توليد نخ گرفته تا پوشاک کامل است.
وي تصريح کرد: بر اين اساس طراحي و توليد پوشاک براساس سايز بندي‌هاي داخلي و سليقه‌هاي موجود در ايران طبق استفاده از رنگها و طرح هاي متنوع مطابق با شرايط فرهنگي و جفرافيايي و به روز بودن آنها است.
بيگلري تصريح کرد: اگر در اين رابطه فرهنگ سازي مناسب به مرحله اجرا گذاشته شود و از توليدات داخلي و فعالان عرصه صنعت نساجي حمايت‌هاي لازم انجام شود به طور حتم صنعت نساجي کشور ازوضعيت نامناسب نجات پيدا خواهد کرد کشورهاي که توانسته‌اند امروز حرفي براي گفتن دراين صنعت داشته باشند مانند هندوستان، چين، علت اين امر در آنها مربوط به توجه به توليدات داخلي بر اساس استفاده از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي داخلي خود در کنار رواج فرهنگ مصرف توليدات داخلي است.
وي افزود: به عنوان مثال زماني که گاندي در هند روي کارآمد قبل از روي کارآمدن همواره لباسهاي توليدي غرب را به ويژه انگليس را به تن داشت اما با به قدرت رسيدن در هند و به دست گرفتن زمام امور يکي از برنامه‌هاي که به مرحله اجرا گذاشت حمايت از صنايع نساجي هند به گونه اي که خودش هم اقدام به توليد پارچه به شيوه سنتي و استفاده آن نمود.
اين کارشناس ارشد صنايع نساجي با بيان اينکه متاسفانه در کشور ما فرهنگ استفاده از لباسهاي غربي به ويژه مارک دار بودن آنها به گونه‌اي گسترش يافته که وقتي توليد کننده‌اي بگويد اين لباس توليد شده ايراني است کسي از خريد آن استقبال نمي‌کند.
وي تصريح کرد: صنعت نساجي عمر ديرينه هم پاي بشر را دارد به همين علت بايد موضوع حمايت از صنعت نساجي مورد توجه جدي قرار بگيرد اين صنعت داراي پناسيل‌هاي براي اشتغالزايي و توليد ثروت در کشور دارد.
زنجيره فعاليت اين صنعت بسيار گسترده مي‌باشد زيرا چند صنعت از قبيل صنايع پتروشيمي تا بخش هاي مصرفي را در بر ميگيرد./ک
برچسب ها: نساجی ، صنایع ، هند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار