محمدشريف ملک زاده از برگزاري جشنواره بين المللي گردشگري اقوام و طوايف ايران در شهر سوخته سيستان و تشکيل کميته رصد برنامه هاي 31 استان در حوزه هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر «محمدشريف ملک زاده» معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور در نشست تشريح ديدگاه ها و ارائه پيشنهادات کاربردي در تدوين برنامه هاي استاني در سه حوزه تخصصي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از برگزاري جشنواره بين المللي گردشگري اقوام و طوايف ايران در شهر سوخته سيستان و تشکيل کميته رصد برنامه هاي 31 استان در حوزه هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خبر داد.

معاون رئيس جمهور در اين جلسه که صبح امروز (پنج شنبه) با حضور مديران کل ميراث فرهنگي استان ها و معاونان سازمان ميراث فرهنگي درمجموعه فرهنگي ارگ آزدي برگزار شد، گفت: اميدواريم در سال 92 بتوانيم با قدرت، تعامل و تشريک مساعي کامل محورها و موضوعات مختلفي را در حوزه هاي تخصصي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري پيگيري کنيم.
وي با بيان اين که روساي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري 31 استان در نوروز امسال با عملکرد شايسته در راستاي خدمت رساني به مسافران حماسه آفريدند، افزود: سال هاي گذشته در برنامه هاي تجليل از خادمان نوروزي تنها استانداران، وزرا و برخي دستگاه ها مورد قدرداني قرار مي گرفتند ولي امسال متفاوت با سال هاي پيشين و بنا بر خواسته دکتراحمدي نژاد رئيس جمهور ايران از خانواده بزرگ ستاد تسهيلات سفرهاي کشور تقدير خواهد شد.
دکتر ملک زاده ادامه داد: نوروز امسال تمامي سازمان ها و ارگان ها در 31 استان کشور با تلاش شبانه روزي به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اين که مردم ايام نوروز را شاد سپري کنند، لبيک گفتند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور با بيان اين که اين سازمان هيچ وقت نبايد درگير مسائلي غير از اصول نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و فعاليت تخصصي خود شود، افزود: سياست اصلي ما فعاليت، تلاش و پويايي در سازمان ميراث فرهنگي است.
دکتر ملک زاده، مراسم تجليل از خادمان ستاد تسهيلات سفرهاي کشور در نوروز 92 را آغازي براي برنامه هايي از اين دست در آينده به منظور قدرداني از فعالان در حوزه هاي تخصصي دانست و گفت: اگر ظرفيت بيشتري وجود داشت قطعا از خادمان سفرهاي نوروزي در بخش هاي مختلف دعوت مي کرديم.
وي خاطرنشان کرد: نمي توان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را با سازمان هايي که تنها در يک حوزه خاصي فعاليت مي کنند مقايسه کرد چرا که گردشگري تمام جامعه را در برمي گيرد و جوامع محلي هر روز تحت تاثير سازمان هاي تخصصي ميراث فرهنگي هستند.
معاون رئيس جمهور با تاکيد بر ضرورت برگزاري جلسات مختلف با مقامات محلي؛ به ميزباني 3 هزار روستا در سراسر کشور از گردشگران نوروزي اشاره کرد و گفت: با تغيير ديدگاه جوامع محلي مي توان چرخش بزرگ اقتصادي به راه انداخت.
دکتر ملک زاده ابراز اميدواري کرد که همايش بعدي همايش سراسري جوامع محلي روستايي در حوزه توليدات صنايع دستي و ميزباني گردشگران باشد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور ادامه داد: بايد برگزاري همايش هاي مختلف در روستاها، بخش ها و شهرهاي 31 استان کشور در دستور کار قرار گيرد تا رونق اقتصادي در کشور به جريان بيافتد.
دکتر ملک زاده گفت: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نبايد از سوي هيچ رسانه اي عنوان سياسي بگيرد چرا که بزرگترين چرخش اجتماعي و اقتصادي در اين سازمان شکل مي گيرد.
معاون رئيس جمهوري اظهار داشت: تنوع در حوزه هاي گردشگري و توليدات صنايع دستي و هنرهاي سنتي مي تواند شرايط لازم را براي عدم وابستگي اقتصادي به نفت فراهم کند.
وي سفر و گردشگري را از فاکتورهاي تشخيص سلامت عنوان کرد و گفت: رويداد بزرگ گردشگري کشور که با ثبت 85 ميليون نفر اقامت شبانه در نوروز امسال رقم خورد پاسخي کوبنده به مخالفان نظام و تبليغات منفي عليه کشورمان بود.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور ادامه داد: کميته اي با حضور معاونت هاي سازمان ميراث فرهنگي و به رياست «حسن شبانپور» معاون امور مجلس، حقوقي و استان هاي سازمان ميراث فرهنگي در 31 استان کشور به منظور رصد برنامه ها و پروژه هاي حوزه هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تشکيل مي شود که اميدواريم با تشکيل اين کميته در آينده نزديک شاهد اتفاقات بزرگ در حوزه هاي مختلف باشيم.
وي افزود: افتتاح و تکميل پروژه هاي مرمتي که بيش از 70 درصد پيشرفت مرمتي دارند پيش از اتمام دولت دهم بايد در دستور کار ادارات کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تمامي استان ها قرار گيرد.
معاون رئيس جمهور خاطرنشان کرد: معاون صنايع دستي و همچنين معاون سرمايه گذاري و تامين منابع سازمان ميراث فرهنگي کشور بايد جلساتي را با مديران کل ميراث فرهنگي استان ها به منظور اعطاي تسهيلات و وام به حوزه هاي صنايع دستي و مراکز اقامتي و گردشگري برگزار کنند.
دکتر ملک زاده ادامه داد: همچنين سرمايه گذاري در زمينه بسته بندي صنايع دستي و هنرهاي سنتي و افزايش توليدات صنايع دستي از ديگر برنامه هاي در دستور کار و پيگيري معاونت صنايع دستي در سال جاري باشد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي کشور با تاکيد بر توسعه گردشگري داخلي اظهار داشت: علاوه بر اين معاونت گردشگري بايد با جوامع مختلف همچون دستگاه هاي امنيتي و انتظامي در ارتباط باشد و نسبت به برگزاري دوره هاي آموزشي مشترک نيز اقدام کند.
معاون رئيس جمهور در زمينه افزايش جذب گردشگران خارجي در سال جاري گفت: با توجه به همجواري برخي از استان هاي کشور همچون آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و اردبيل با کشورهاي همسايه مي توان با شناسايي سلايق و علايق گردشگران در زمينه جذب گردشگر از اين کشورها گام برداشت.
دکتر ملک زاده با تاکيد بر حمايت از بخش خصوصي و فعالان حوزه گردشگري و صنايع دستي پيشنهاد داد: نشان ملي استاني براي فعالان اين حوزه ها در سراسر کشور طراحي و اعطا شود.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود با تاکيد بر ضرورت پيگيري تکميل و افتتاح پروژه هاي گردشگري و مجتمع هاي خدماتي - رفاهي که از 90 درصد پيشرفت فيزيکي برخوردار هستند، گفت: همچنين رفع مشکلاتي همچون تامين آب و برق برخي از اين مراکز گردشگري در اولويت قرار گيرد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور يادآور شد: برگزاري جشنواره بين المللي گردشگري اقوام، طوايف و ايل هاي مختلف کشور در شهر سوخته سيستان و همچنين جشنواره بين المللي زيارت در استان هاي فارس، خراسان رضوي و قم در دستور کار قرار دارد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار