رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از به صفر رسیدن آمار تولد بیمار تالاسمی در استان فارس به خاطر ارائه آموزش‌های لازم خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، محمدهادی ایمانیه در نهمین همایش مسئولان بیماری‌های خاص دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و کارگاه آموزشی مربیان منتخب دیالیز کشور، به میزبانی شیراز اظهار داشت: دسترسی به این موفقیت با تلاش در زمینه پیشگیری امکان‌پذیر شده و بر این اساس پیشگیری باید به طور جدی در برنامه فعالان حوزه سلامت قرار گیرد.

وی افزود: انجام پژوهش‌های لازم در راستای پیشگیری باید جزو تکالیف مراکز تحقیقاتی مختلف از جمله غدد و کلیه قرار گیرد تا با این تلاش‌ها بتوانیم امسال مراکز سه شیفته دیالیز را با کاهش بیماران دوشیفته کنیم.

وی با تاکید بر پیشگیری از عوامل ایجاد کننده نارسایی‌های کلیه، بیان کرد: سال گذشته روزانه یک نفر به جمع بیماران دیالیزی اضافه می‌شد که امسال این میزان به روزانه بیش از یک نفر رسیده است.

ایمانیه ابراز داشت: کنترل پرفشاری خون و نوع مصرف داروها در زمینه پیشگیری از بیماری‌های کلیوی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا برخی داروها مانند مسکن‌ها غیرمنطقی مصرف می‌شوند که نارسایی کلیه، پرفشاری خون و افزایش دیابت را به دنبال دارند.

وی گفت: تا چه زمانی باید بخش‌های دیالیز و سایر بخش‌های مربوط به آن را افزایش دهیم و اکنون باید به طور جدی به پیشگیری بپردازیم و بیماری‌های کلیوی را کنترل کنیم.

ایمانیه تصریح کرد: با تغییر شیوه زندگی علاوه بر بیماری‌های کلیوی، می‌توانیم در زمینه «ام اس» و سرطان نیز به پیشگیری بپردازیم.

وی با اشاره به سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی گفت: حماسه ما در حوزه سلامت این است که بتوانیم بار اضافی هزینه‌ها را با شیوه‌های مختلف از جمله برنامه‌های مناسب پیشگیری، از دوش مردم برداریم.

نهمین همایش مسئولان بیماری‌های خاص دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور دیروز و امروز و کارگاه آموزش مربیان منتخب دیالیز کشور از 27 تا 29 فروردین ماه جاری به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال برگزاری است./س

برچسب ها: تولد ، تالاسمی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.