سرپرست مرکز زمين شناسي زاهدان با اشاره به عدم فعالیت آتش فشان تفتان گفت: 270 کیلومتر از گسل سراوان داخل خاک ايران قرار دارد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،محمد رضا موسوی که به منظور بررسی زمین لرزه اخیر به شهر های خاش و سراوان سفر کرده بود گفت: گسل سراوان در انتهاي جنوب شرقي خود با راستاي تقريبا شرقي – غربي وارد خاک پاکستان مي شود و يک راندگي با شيب 45 درجه دارد.

وی افزود: در امتداد این گسل چشمه هاي متعددي ديده مي شود  که مي تواند در اثر عملکرد اين گسل ايجاد شده باشد و با توجه به اينکه يک گسل «کواترنر» است جزو گسل هاي لرزه زا نيز محسوب مي شود.

وی گفت: با توجه به دوری کانون زمین لرزه تا کوه تفتان لذا احتمال فعال شدن گسل آتشفشان تفتان بر اثر این زلزله امکان ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس تقسيم بندي هاي انجام شده ، بخش هاي شمالي استان در محدوده ايران مرکزي قرار گرفته و از خصوصيات لرزه اي برخوردار است و بخش هاي جنوبي استان در زون مکران قرار مي گيرد.

وي گفت: زلزله هاي مکران در تراکم کمتري نسبت به بقيه نقاط ايران به ويژه زاگرس برخوردار است و معمولا زلزله هاي با شدت بالا کمتر در آن اتفاق افتاده است.

موسوي افزود: گسل هاي مهم استان عبارت از گسل نهبندان که شامل گسل نه غربي، نه شرقي، نصرت آباد ، کهورک و امتداد آن گسل زابلي و نيز گسل زاهدان هستند.

وي تصريح کرد: گسل نصرت آباد جزو گسل هاي فعال منطقه محسوب مي شود.

موسوی با اشاره به اینکه گسل ساحلي مکران از جمله گسل هاي مهم در استان است ادامه داد: این گسل در راستاي ساحل مکران  و در استان سيستان و بلوچستان با طول حدود 300 کيلومتر و با روند شرقي - غربي  از کنار شهر چابهار مي گذرد./ک

برچسب ها: فعال ، شدن ، آتش فشان ، تفتان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.