حمیدرضا حاجی بابایی گفت: پیش دانشگاهی تا 6 سال آینده حذف شده و کلیه کتب و ساعات آموزش برنامه درسی ملی تغییر می کند.

حمید رضا حاجی بابایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که از سال 90 نهایی و قانونی شد امسال با 40 سیاست به اجرا درآمد این سند 5 زیر نظام دارد که تحت عنوان 5 سند زیر مجموعه سند تحول بنیادین است که یکی از مهم ترین آن ها برنامه درسی ملی است.

این برنامه طی 6 سال تحقیق و پژوهش و بعد از طی مراحل قانونی در 42 ماه پیگیری جدی تدوین شده و آماده کردنش تا روز 28 اسفند 91 به طول انجامید.

وی ادامه داد: سند برنامه درسی ملی برنامه ای جامع برای یاد دهی و یادگیری و هر آن چه یاد دهی و یادگیری در آموزش و پرورش است در آن وجود دارد که این سند به موارد بسیار مهمی اشاره شده است.

حاجی با‌بایی افزود: سند برنامه درسی ملی از 5 عنصر علم، ایمان، عمل، اخلاق و تفکر تشکیل شده و دانش آموزان باید این 5 عنصر را در هر پایه در 4 عرصه رابطه با خود، خدا، خلق و خلقت در 11 حوزه یادگیری تفکر و حکمت ، معارف و تربیت بدنی، سلامت ریاضی، ادبیات زبان خارجی و ... بیاموزد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این روش های تدریس تحت پوشش برنامه درسی ملی اظهار داشت: بر اساس این برنامه کتب درسی نوشته خواهد شد مثلاً در سال اول ابتدایی در دروس ریاضی، ورزش و ... مشخص می شود که دانش آموزان چه چیزی را و چه طور بیاموزد.

حاجی بابایی گفت: در این سند روش های تدریس دگرگون شده و کتب از حفظ محوری به تفکر محوری تغییر می کند به طوری که باید از طریق فهم دانش آموز جلو برویم و کلاس درس از حالت مخاطب و شنوده به حالت گفتگو و بحث تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فناوری های جدید، هوشمند سازی و آموزش دانش آموزان از طریق سمع و بصر و شنوایی بینایی، گردش علمی و .. به کار می آید و ساعات تفریح در ساعات درسی و غیر درسی و آموزش ضمن خدمت معلمان و مهندسین نیروی انسانی تغییر می کند.

وی افزود: در این سند روش های تدریس ، کلاس داری، کتب و ... مورد تحول قرار می گیرد و در تمام پایه ها کتب منطبق با برنامه درسی ملی تولید می شود.

** تغییر کتب پایه سوم دبیرستان و اول متوسطه اول از مهر ماه

حاجی بابا‌یی همچنین از تغییر کتب پایه سوم دبیرستان و اول متوسطه اول از مهرماه سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: در این سند بیش از گذشته به زبان های خارجی، انگلیسی و عربی توجه شده و به دنبال آن هستیم که زبان را به محسوسات نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس این سند روش های تدریس زبان همان روش ها‌یی خواهد بود که در کانون زبان داریم تا دانش آموزان با شوق بیشتری به فراگیری زبان بپر‌دارند .
** تغییر محتوای کتب در ساعت آموزشی طبق برنامه درسی ملی
حاجی با‌بایی ادامه داد: در سند برنامه درسی ملی روشها و محتوای کتب تغییر کرده و به صورت کاربردی تر خواهد بود.
همچنین در این سند برای اول متوسطه برنامه 100ساعت برنامه ی غیر کلاسی  در نظر گرفته شده که 50درصد آن به صورت خاص از سوی آموزش و پرورش اعلام می شود و 50درصد دیگر در اختیار استانها  است.
حاجی با‌بایی اظهار داشت: در برنامه درسی ملی ساعات درسی به شکلی تنظیم شده که دانش آموزان در طول 12 سال طول تحصیل همه یازده فصلی را که می بایست فرا گیر‌ند.
وی افزود: در این سند 925 ساعت برای دوره ابتدایی 1100 آموزش متوسطه و 1480 آموزش برای فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده .
وی ادامه داد: دانش آموز‌انی که از دبستان به دوره متوسطه می روند وارد دوره جدید شده و ساعت و کتب جدید آموزشی برای آنها در نظر گرفته شده است.
امسال اول راهنمایی نداشتیم در اول مهر ماه سال آینده اول متوسطه نداریم ، اول خواهیم داشت و دوم نداریم، سال بعد دوم داریم، سوم نداریم ، سال بعد از آن سوم داشته و چهارم حذف می شود و سال بعد از آن چهارم داشته و پنجم نداریم و سال بعد از آن پنچم داشته و ششم نداریم که بر این اساس در طول شش سال پیش دانشگاهی حذف  می شود. /ف

برچسب ها: آموزش ، برنامه ، تحول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار