ایرانپور گفت: تغذیه در کسب موفقیت های ورزشی کاروان نقش اساسی دارد به طوریکه بدون تغذیه مناسب کسب پیروزی و مقام ممکن نیست.


چيترا ایرانپور مسئول کمیته تغذیه هیئت پزشکی ورزشی خوزستان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: ورزشکاران با توجه به فعالیت جسمانی و نوع ورزش که می کنند باید از رژیم غذایی مناسب که نیازهای فیزیولوژیکی آنان را برآورده می کند استفاده کنند.

وی ادامه داد: ورزشکار برای این که بتوان بالای جسمانی و روحی برسد باید همگام با فعالیت های ورزشی به تغذیه سالم و مناسب توجه کافی نماید.

وی تأکید کرد: رژیم غذایی ورزشکاران به خصوص در سطح حرفه ای دارای مراحل مهمی از قبیل رژیم غذایی دوره تمرینات رژیم غذایی دوره آماده سازی ورزشکار، رژیم غذایی دوره مسابقات، و رژیم غذایی دوره بازسازی بدن است.

وی افزود: مهمترین اصول در تنظیم برنامه غذایی رعایت تعادل، تنوع و تناسب برای به حداقل رساندن تحلیل سلول عضلانی ورزشکار در طی تمرین کردن است و عوامل گوناگونی در تنظیم رژیم غذایی مؤثر است به همین دلیل باید با توجه به نوع فعالیت ورزشی و ویژگی های فردی ورزشکار یک رژیم غذایی دقیق مخصوص تنظیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: یک برنامه غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا به جز در نظر گرفتن میزان مناسب کالری مصرفی باید مقدار مایعات مورد نیاز و اثر افزایش کربوهیدرات در روی مسابقات استقامتی و اینکه چه ماده غذایی برای انجام حرکات ورزشی ورزشکاران مفید است در رژیم غذایی آنان گنجانده شود.

ایرانپور در پایان با تأکید حضور کارشناسان تغذیه در کنار تیم های ورزشی گفت: با شناسایی نکات ظریف و مهم و اصلاح آن توسط متخصص و یا کارشناس تغذیه می توان به میزان بسیاری راندمان ورزشکاران را افزایش دهیم به طور مثال مشکل شایع تغذیه ای در میان ورزشکاران نداشتن ذخیره گلیکوژن است که در نتیجه اخلاق در تبدیل آن به گلوکز و در نهایت دریافت ناکافی کربوهیدرات هاست از این رو نقش متخصص تغذیه برجسته می شود./آق

برچسب ها: تغذیه ، ورزش ، ایرانپور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار