عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دستیابی به شعار حماسه سياسي و اقتصادي مستلزم برنامه ریزی دقیق، هماهنگی تمام دستگاه‌ها، حمایت از تولید ملی و سرمایه‌گذاران داخلی و نیز همکاری همگانی در عزمی ملی است.

سيدمهدي موسوي نژاد عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: حماسه اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد و دستیابی به این مهم مستلزم برنامه ریزی دقیق، هماهنگی تمام دستگاه‌ها، حمایت از تولید ملی و سرمایه‌گذاران داخلی و نیز همکاری همگانی در عزمی ملی است که در این راستا مدیران باید با نگاهی دلسوزانه تصمیم گیری کنند و این تصمیمات باید بصورتی دقیق و در جهت دستیابی به اهداف نظام اسلامی ما را پیش ببرند.

وي تصريح كرد: واقعیت این است كه اقتصاد ما جزء اقتصادهای وابسته بوده و هست و تقسیم كار بین‌المللی در آن كاملا جا افتاده است؛ یعنی از زمانی كه كشورهای صنعتی، ماشین را در صنعت به كار گرفتند و سرمایه‌داری حالت تهاجمی به خود گرفت، وابستگی اقتصاد ایران هم كلید خورد. این مساله در كشور ما از زمان پهلوی اول شروع شد و تا سیاست‌های اقتصادی بعد از دوران دفاع مقدس ادامه پیدا كرد.
 
نماينده مردم بوشهر و دشتستان اظهار داشت: در این سال‌ها یك ساختاری در اقتصاد مانند اكثر قریب به اتفاق كشورهای دنیا به‌وجود آمده است كه براساس آن ایران به فروشنده عمده نفت‌خام یا مواد پتروشیمی به صورت نیمه خام تبدیل شده و این موارد بخش بزرگی از درآمدهای كشور را تشكیل می‌دهد.
 
موسوي نژاد ادامه داد: محصولات كشاورزی صادراتی هم جنبه صنعتی ندارد. علت بروز این پدیده هم این است كه بعد از سال‌های دفاع مقدس، سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دستور كار دولت قرار گرفت كه دقیقا یك سیاست تعدیل اقتصادی سرمایه‌داری آمریكایی بود؛ یعنی این سیاست ها همه چیز را به بازار واگذار می‌كند و بازار هم تابع حداكثر سود است. در این جریان دولت هم از دخالت باز داشته شد و از طرف دیگر نظارتی هم بر بخش خصوصی صورت نگرفت. این مسائل را در كنار ساختاری بگذارید كه از دوران قبل از انقلاب برجا مانده بود؛ یعنی واردات نقش اصلی را در اقتصاد ایفا می‌كرده است.
 
وي خاطرنشان كرد: بنابراین از لحاظ درآمدهای ارزی، نفت خام و دیگر فرآورده‌های نفتی در رأس قرار داشتند و از لحاظ واردات هم كالاهای مصرفی كه چیزی حدود 80 درصد واردات را تشكیل می‌داد، اقتصاد كشور را مورد تهدید قرار داده بود. نیاز 80 تا 90 میلیارد دلاری به واردات در شرایط كنونی كه درآمد نفتی هم كم شده است، نشان می‌دهد كه این ساختار دقیقا بر خلاف قانون اساسی رشد كرده است.

نماينده مجلس اظهار داشت: در حال حاضر جمعیت كشور نسبت به اوایل انقلاب دو برابر شده، در صورتی كه وابستگی درآمد كشور به خارج از لحاظ نیاز ارزی ده برابر شده است. این در شرایطی است كه ایران از لحاظ استقلال سیاسی در جهان تبدیل به یك الگو شده، ولی از لحاظ استقلال اقتصادی نتوانسته مسیر خوبی را طی كند؛ البته در بسیاری زمینه‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده، اما نمی‌توان از آن به عنوان استقلال اقتصادی یاد كرد. به‌عنوان نمونه همین خودروی ملی در سال گذشته نشان داد كه تا چه اندازه وابسته است؛ این هم به‌دلیل سیاست‌هایی است كه دولت‌ها در پیش گرفتند و قطعات را با دلار ارزان از خارج وارد كردند.
 
وي اضافه كرد: از طرفی عمده سود فعالیت‌های اقتصادی هم در دلالی و توزیع و واردات است و دولت‌ها هم به دلیل تفكرات لیبرالی در این مساله دخالت نكرده‌اند؛ غافل از این‌كه آن نظام لیبرالیسمی كه مانع از دخالت دولت در اقتصاد می‌شود، بیشترین سود را در فعالیت‌های تولیدی قرار داده و می‌داند كه در صورت آزادی فعالان اقتصادی بیشترین توجهات به سمت تولید معطوف خواهد شد. این آسیب‌ها در درجه اول آسیب‌هایی است كه ناشی از دید مردم و مسئولان در اقتصاد است و رهبری هم بدرستی این ضربه‌پذیری را تشخیص دادند.

موسوي نژاد با تاكيد بر لزوم توجه به تولیدات نفتی در سال 92 اظهار داشت: در سال جاري که سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام گرفته است در صورتی که درآمد نفتی کشور بیشتر شود و به افزایش و حمایت از تولید فرآورده های نفتی در کشور توجه بیشتری شود بدون شک موفقیت‌های قابل توجهی در بخش نفت و انرژی حاصل خواهد شد موفقیت هایی که هیچگونه تحریمی تاثیری در روند رو به جلوی آن نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: توجه به میادین مشترک و جلوگیری از خام فروشی موضوعی مهم است که باید دراین زمینه برنامه های دقیقی را برای پیشبرد اهداف و افزایش توانمندی اقتصادی کشور مورد توجه قرار داد، در سال91 عملکرد‌های بسیار خوبی در زمینه‌های پخش و پالایش و تولید بنزین با کیفیت بالا و مطابق با استاندارد جهانی صورت گرفت که نشان از توانایی علمی و عزم گسترده ملی برای دستیابی به خودکفایی است.

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی تصريح كرد: با سرلوحه قراردادن رهنمودهای مقام ‏معظم رهبری و اجرای راهبرد اقتصاد مقاومتی همه باید در خنثی کردن آثار تحریم ها و بهبود رفاه ‏و معیشت مردم اهتمام ورزیم.‏
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درادامه بهره برداری ازمیادین مشترک با همسایگان را ‏از مهمترین اولویت های بخش انرژی کشور ذکر کردو ادامه داد: علاوه بر این باید در بحث انرژی ‏هسته ای ، بر اساس سیاست های کلی نظام و و رهبری گام های مثبتی که در این زمینه برداشته ‏شده، تکمیل شود.‏
 
نماينده مجلس شوراي اسلامي اختصاص سهم مناسب به انرژی های تجدیدپذیر را از دیگر اهدافی عنوان كرد و گفت:  ‏بخشهاي مختلف نفت و انرژي مورد توجه مسئولان كشور قرار گيرد.‏

موسوي نژاد يادآور شد: مجلس طرفدار تولید و اقتصاد داخلی است و بر همین اساس از تولید و تولیدكننده حمایت خواهد كرد و در راستای ایجاد حماسه اقتصادی گام های مهمی برخواهد داشت.

وی با بیان اینكه حمایت از تولید و صنعت یكی از ویژگی های بودجه سال 92 است، گفت: مجلس باید طوری بودجه را برنامه ريزي كند كه از تولید داخلی و اقتصاد غیرنفتی حمایت شود و دولت بتواند با اجرای این بودجه مشكلات اقتصادی را كاهش دهد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار