رئیس انجمن نویسندگان اردن گفت: توافقات اخیر محمود عباس و عبدالله دوم به سود اسرائیل بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ موفق محادین در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین درباره توافقات اخیر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فسلطین با عبدالله دوم پادشاه اردن درباره روند سازش گفت: این توافقات به تحولات منطقه و فراهم شدن زمینه برای حل و فصل کشمکش عربی - اسرائیلی مرتبط بوده و براساس بندهای مبهم توافقنامه صلح اردن و اسرائیل درباره وضع مقدسات اسلامی در قدس حاصل شده است. 

این توافقنامه از این عبارت استفاده کرده است اسرائیل به اردن، نقشی در قیمومیت بر اماکن مقدس می دهد. توافقات اخیر عباس و شاه اردن دارای پیامدهای خطرناکی است. این توافق توسط شاه اردن به صورت شخصی و نه رسمی امضا شده است ولی محمود عباس این توافق را به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان و رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین امضا کرده است. 

همچنین در این توافقنامه به اظهارات شریف حسین شاه وقت حجاز در سال 1924 اشاره شده است. پس از اینکه مصطفی کمال آتاتورک اولین رئیس جمهور ترکیه خلافت عثمانی را منحل اعلام کرد، شریف حسین خود را خلیفه مسلمانان خواند. در آن زمان گفته شده بود اظهارات شریف حسین علیه ملک فواد در مصر و الازهر بوده است. اینکه بار دیگر به اظهارات شریف حسین در توافقات اخیر عباس و عبدالله دوم اشاره شود بسیار پرسش برانگیز است. به نظر می رسد این توافق می خواهد به خاندان هاشمی در اردن نقشی منطقه ای دهد. 

وی افزود: به نظر می رسد توافقات اخیر عباس و عبدالله دوم ریاض، قاهره و قطر را ناراضی کرده و هدف این بوده است که قطر و اخوان المسلمین نقشی در حمایت از مقدسات اسلامی در قدس نداشته باشند. شاید این توافق ارتباطی با طرح کنفدرالیسم اردن و فلسطین داشته باشد که به سود اسرائیل است. این طرح خطرناک وابسته به تحولات منطقه به ویژه بحران سوریه نیز هست. اسرائیلی ها با توجه به افزایش قدرت ایران و ترکیه در منطقه در پی آن هستند که با اتحاد با اردن و کرانه باختری رود اردن یک شراکت سه گانه ایجاد کنند و در منطقه متحد باشند. 

محادین درباره ادامه بحران سیاسی در مصر افزود: به نظر می رسد تلاش می شود از قدرت مصر کاسته شود و این طرح در چارچوب هدف قرار دادن همه کشورهای اسلامی از عراق و سوریه است. باید تلاش شود مصر به ثبات واقعی برسد. تحولات این کشور نشان می دهد مصر به ثبات نخواهد رسید. بی ثباتی این کشور به سود اسرائیل و آمریکاست.

 مشخص نیست که آیا نیروهای سیاسی مصر می توانند به توافق برسند یا خیر. جماعت اخوان المسلمین تاکنون راه حل میانه ای برای حل بحران این کشور ارائه نکرده است. باید اخوانی ها از مواضع خود عقب نشینی کنند و توافق میان نیروهای سیاسی مصر حاصل شود. امیدوارم میانه روهای موجود در جماعت اخوان المسلمین بتوانند راه حلی برای بحران مصر بیابند.

                                آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   
برچسب ها: عباس ، فلسطین ، تل آویو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار