با عزم سازمان منطقه آزاد قشم برای استفاده از "انرژی زمین گرمایی"، مرحله آزمایش این طرح بزودی آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد هادی کاشانچی، معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به پروژه های آتی سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: از انرژی حاصل سوزاندن گازهای زاید پالایشگاه های جزیره برای به دست آوردن آب شرب و کشاورزی استفاده خواهد شد که با استحصال آب از عمق 40 متری خاک جزیره می تواند علاوه بر تامین آب مورد نیاز بندرعباس امکان صادرات آب به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز فراهم می شود.

وی ادامه داد: با عزم سازمان منطقه آزاد قشم برای استفاده از"انرژی زمین-گرمایی" همگام با معرفی مشاور علمی پروژه ، مرحله آزمایش این طرح به آغاز خواهد شد.

حمید رضاییان یزدی استاد دانشگاه فردوسی مشهد، مشاور علمی این پروژه با بیان اینکه "انرژی زمین-گرمایی" با توجه به شرایط اقلیمی ایران جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی گفت: در نقاطی از خاک ایران دمای بیش از 250 درجه سانتی گراد هم مشاهده شده که حتی با انرژی کم تر و تنها 30 درجه ای که در تمام مناطق کشور، از جمله قشم یافت می شود نیز قادر به تامین انرژی گرمایش و سرمایش محیط خواهیم بود.

رضاییان یزدی با بیان این که میزان تولید این انرژی در کمتر از 25 روز از کل ذخایر نفت، گاز و زغال سنگ کشور پیشی خواهد گرفت، تصریح کرد: منبع تولید این انرژی نور خورشید و انرژی های متصاعد شده از هسته زمین است و با بهره برداری از آن می توان 458 هزار و 996 گیگاوات برق تولید کرد، در حالی که مجموع توان همه ی نیروگاه های ایران 54 گیگاوات است.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که استفاده از دستگاه های برودتی را موجب افزایش دمای منطقه دانست و گفت: نیروگاه های انرژی زمین ضمن کاهش ده درجه ای دمای قشم، با عمر مفید افزون بر یکصد سال موجب بهره وری 5 برابر بیش از بهترین سامانه های موجود می شود.

شایان ذکر است؛ "انرژی زمین‌-گرمایی" انرژی حرارتی موجود در پوسته جامد زمین می‌باشد. این انرژی در امتداد مرزهای صفحات تکتونیکی، در نواحی شناخته شده آتشفشانی و زلزله‌خیز که دارای شکستگیها و گسلهای فراوانی هستند، از تمرکز بیشتری برخوردار است.

با توجه به قرار گرفتن ایران در یک کمربند آتشفشانی امکان بهره‌برداری از این انرژی در کشور نیز وجود دارد. اولین نیروگاه زمین-گرمایی ایران در مشکین شهر اردبیل و در دامنه کوه سبلان با ظرفیت نهایی بالغ بر 50 مگاوات به صورت پایلوت ، نصب و راه اندازی شده است.

با وجود مزایای متعدد استفاده از "انرژی زمین-گرمایی" نسبت به استفاده از منابع سوخت‌های فسیلی منجمله عدم وجود هزینه‌های مربوط به تامین سوخت، کاهش میزان گازهای نامطلوب تولید شده در این نیروگاه‌ها، ثابت بودن میزان انرژی استخراج شده در تمامی فصول سال و امکان کارکرد این نیروگاه‌ها به صورت ۲۴ ساعته اشاره کرد، که موجب شده از  ابتدای قرن حاضر تلاشهای زیادی به منظور تبدیل این انرژی صورت گیرد.

"انرژی زمین‌-گرمایی" در واقع انرژی تجدید پذیری است، بطورکلی هرچه از سطح زمین به سمت عمق پیش برویم، درجه حرارت افزایش می‌یابد و بطور متوسط به ازاء هر 100 متر عمق، 3 درجه سانتی‌گراد دما بالا می‌رود به عبارت دیگر در عمق 2 کیلومتری سطح زمین، درجه حرارت حدود °C 70 می‌باشد.

در بعضی نقاط، فعالیتهای تکتونیکی باعث جاری شدن گدازه‌های داغ یا مذاب به سمت سطح‌زمین و در نهایت تشکیل منابعی با درجه حرارت بالا در سطح قابل دسترس از زمین می‌شود و یا با قرار گرفتن لایه‌های حاوی منابع آبهای زیرزمینی در جوار لایه‌های حاوی گدازه‌های داغ، حرارت به منبع آب زیرزمینی منتقل شده و سپس این منابع آب‌داغ یا از طریق گسلها و شکستگیها مستقیما بصورت چشمه‌های طبیعی آب یا بخارداغ و در برخی موارد در فشارهای بالای مخازن بصورت آبفشان و یا فومرول (دودخان) در سطح زمین ظاهر می‌شوند و یا اینکه از طریق حفاری چاههای اکتشافی، می‌توان به آب یا بخارداغ محصور در اعماق دسترسی پیدا کرد و از آن در جهت تولید برق یا کاربردهای گرمایشی بهره‌برداری نمود.

البته پس از استحصال حرارت از آب‌داغ، آب‌سرد باقی مانده از طریق چاه تزریقی وارد زمین شده و این چرخه مجدداً تکرار می‌شود ولیکن نباید از "انرژی زمین‌-گرمایی" بیش از مقدار بازیابی آن بهره‌برداری کرد تا عواقب زیست ‌محیطی منفی در پی نداشته باشد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار