به گزارش
خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، حجتالاسلام "عليرضا پناهيان" در همايش مشق حماسه جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامي اظهار داشت: مفهوم تقوا در آيات قرآن کريم جايگاه بسيار رفيعي دارد و بالاتر از همه خوبيها است .
اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: عدالت يکي از فضايلي است که در ميان همه فضايل جنبه محوري دارد.
وي
با بيان اينکه جامعه ما بسيار خوشبخت است که موج تقوا در آن به صورت محوري
مطرح شده است افزود: جامعه ما خوشبخت است که از مرحله درک ضروريات ايمان
گذشته و از مرحله عمل صالح هم عبور کرده و براي تحقق همه اعمال صالح به
دنبال تابلوي تقوا است.
حجتالاسلام پناهيان تصريح کرد: تقوا از
برخي جهات به اين معنا است که براي اقامه حق مسيري را انتخاب کنيم که در
آن مقررات و محدوديت هايي که تعيين شده است، رعايت شود بنابر اين هر کسي
نميتواند به اقامه حق بپردازد.
وي تاکيد کرد: سياسيون همه به دنبال
اجرا و اقامه حق هستند و در مسير اجراي حق آييننامههايي وجود دارد که
افراد را محدود ميکند در مسير اجراي حق آييننامه را رعايت کرد و محدوديت
پيدا ميکند که هر رفتاري از وي سر نزند.
استاد حوزه دانشگاه گفت:
سياست مداراني که در متن قدرت باشند و بتواند از زبان اختيارات خود مطابق
مقررات تقوا براي ادامه حق استفاده کند آنگاه سياست مدار با تقوايي است.
حجتالاسلام
پناهيان گفت: تقوا در عرصه سياسي بسيار ضعيف و پيچيده است و به سادگي به
دست نميآيد البته افراد با تقوا هم معمولا مظلومند.
وي با بيان
اينکه شناسايي تقوا در ميان سياسيون ساده نيست گفت: اميدواريم
سياسيوني که مطابق آيات قرآن و بيانات مقام معظم رهبري به معاني تقوا پي
بردهاند بيش از گذشته آن را در جامعه جاري کنند.
وي تصريح کرد:
اميدواريم کساني که اهل تقوا هستند در عرصه سياست غريب نمانند و سرو
صداهايي که تقوا را رعايت نميکنند جلو نزنند البته مردم ما هوشمندي فوق
العادهاي براي درک تقوا در عرصه سياست و شناسايي مصاديق آن دارند.
اين
استاد حوزه و دانشگاه درباره ارتباط ميان حماسه، تقوا و سياست نيز گفت:
تقوا شکلي حماسي پيدا كرده و حماسه ساز ميشود اساسا محدوديتهايي که تقوا
براي رفتار انسان ايجاد ميکند، مقدمه تحقق حماسه است.
اين استاد
حوزه و دانشگاه تاکيد کرد: حماسه سازان بزرگ هميشه مظلوم بودهاند وا ين
مظلوميت نيز ناشي از رعايت محدوديتهايي است که مقولهاي به نام تقوا آن را
ايجاد ميکند.
وي گفت: تقواي سياسي که اخيرا مقام معظم رهبري نيز
بر آن تاکيد کردهاند بي ارتباط با حماسه سياسي نيست چرا که تقوا مکانيزم
تحقق حماسه است و حماسه نيز به شيوه خاص به اقامه حق پرداخته است.
اين
استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه در کنار حماسه ساز اصطلاحي به نام
حماسه سوز را مطرح ميکنند ادامه داد: تقوا در عرصه سياسي يعني اينکه اهداف
صحيح سياسي را انتخاب کنيم و با رعايت مقررات الهي به سمت آن برويم.
وي
درباره اهميت تقوا در عرصه سياسي اظهار داشت: سياسيون و کساني که در قدرت و
يا در حاشيهاند امکاناتي براي رعايت نکردن محدوديتها دارند و شيطان نيز
آنها را تهديد خواهد کرد.
حجتالاسلام پناهيان افزود: کساني که در
مسند قدرت قرار دارند و امکانات نامحدودي در اختيارشان است ميتوانند بي
تقوايي کنند و رعايت تقوا نيز براي آنان سخت خواهد بود.
اين استاد
حوزه و دانشگاه اظهار داشت: افرادي در حاشيه قرار دارند نيز ميتوانند به
تخريب ديگران باشند اگر کساني که در قدرت و حاشيه هستند، بي تقوايي کنند
چه چيزي از تقواي سياسي درجامعه باقي ميماند؟
حجتالاسلام پناهيان تصريح کرد: براي خلق حماسه اگر از حق ديگران استفاده
کنند حماسه ساز نميگويند لذا به صدام که اين همه کشتار انجام داده و
بنا به قدرتي که در دست داشتند حماسهاي خلق نکردن، اما در ايران دفاع مقدس
يک حماسه بود چون در محدوديت قرار داشتيم.
وي افزود: رزمندگان با محدوديتي که داشتند با نجابت خود حماسه خلق کردند.
مشاور
نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري گفت: دليل عزت و احترام رزمندگان جمهوري
اسلامي خلق حماسه است چرا که اگر قرار بود همه آحاد ملت اجباري يک ماه به
جبهه بروند اين حماسه خلق نمي شد و رزمندگان بدون ادعا به جبهه رفتند.
وي تاکيد کرد: وقتي در محدوديت رعايت اخلاق ميشود مصوب آن تقوا که منجر به خلق حماسهاي بزرگ خواهد بود.
وي
با بيان اينکه در مقابل کلمه حماسه ساز حماسه سوز نيز مورد استفاده است
اظهار داشت: فرق حماسه سازان با حماسه سوزان اين است که حماسه سازان عزت را
به ذلت ترجيح ميدهند اما در نهايت به منافع خود مي رسند اما حماسه سوزان
منفعت را به عزت ترجيح ميدهد و در نهايت به ذلت دست پيدا ميکنند.
حجتالاسلام پناهيان با بيان اينکه ما اميدواريم در انتخابات پيش رو رقابت بين
حماسه ساز و حماسه سوز شکل نگيرد عنوان کرد: ملت ما مدتها است که دارند
شعار انرژي هستهاي حق مسلم ماست را بيان ميکنند اما در مقابل اين خرد
جمعي بعضي ميگويند آرامش راحتي هم حق مسلم ما است و فکر ميکنند که اين
شعار مردم براي بهاي برق، گاز بيان ميشود اما نميدانند که مردم به دنبال
عزت هستند و حماسه سوزان مي پندارند که ميتوانند عزت را به منفعت تبديل
کنند .
وي با بيان اينکه تفاوت ديگر حماسه ساز حق طلبي گفت: حماسه ساز حق
طلبي را بدون خود خواهي دنبال ميکند و در حقيقت هم به دنبال صبر کردن نام
نيز است اما حماسه سوز عزت را از دست ميدهد و همين که ارزشي براي خود به
دست نميآورد.
حجتالاسلام پناهيان در ادامه تاکيد کرد: حماسه ساز از
حق براي مصلحت جامعه استفاده نميکند اما حماسه سوز از حق عليه مصلحت
استفاده ميکند و مصلحت يعني نياز در اولويت قرار گرفتن و جز حق محسوب ميشود و لذا بخش برتر حق است.
مشاور نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري با
بيان اينکه هر کسي از يک حرف حقي عليه مصالح جامعه استفاده کند حماسه سوز
است تصريح کرد: تقوا محدوديت ايجاد ميکند که يکي از محدوديتها مصلحتهاي
به کار گرفته محسوب ميشود و حماسه ساز بايد بيشتر از قانون مداري، قانون
مداري قانون مداري کند و لذا حماسه سوز در مسير اجراي حق قانون را رعايت
نميکند.
وي افزود: گاهي اوقات آدم بايد از يک حق براي رسيدن به حق
برتري صرف نظر کند و حماسه ساز کسي است که بيشتر از قانون، قانون را رعايت
ميکند.
وي تاکيد کرد: حماسه سازان خوبيهاي خود را اندک مي بينند و
بديهاي خود را بزرگ مي پندارند اما حماسه سوز برعکس گروه اول سعي در
برطرف
کردن بديهاي خود را اندک و خوبيهاي خود را بزرگ جلو ميدهد و اين
دسته خود را مفتخر به خوبيهايشان ميدانند.
مشاور نهاد نمايندگي مقام
معظم رهبري در پايان سخنراني خود در همايش مشق حماسه خاطر نشان کرد: انشاء
الله بتوانيم حماسه سياسي و اقتصادي را در سال جاري محقق کنيم و حماسه دفاع
مقدس تا هنگام ظهور الگوي تمام عيار براي ما است.
انتهاي پيام/