رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربایجان شرقی گفت: کارشناسان تولیدات گیاهی در این سازمان ، سلامت محصولات کشاورزی را در استان پایش می‌‌کنند

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه دهکده سلامت در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه با انجام نظارت های کارشناسان حفظ نباتات میزان نیترات محصولات کشاورزی تولید شده در آذربایجان شرقی همچون پیاز و سیب زمینی در حد قابل قبولی می باشد افزود: با تمهیدات اندیشیده شده ، محصولات کشاورزی تولیدآذربایجان شرقی جزو سالمترین محصولات تولید شده در کشور می باشد.

وی با اشاره به صدور مجوز استفاده از علامت محصولات ارگانيك ازسوي دولت گفت: با موافقت دولت، سازمان ملي استاندارد ايران در راستاي اطمينان مصرف كننده از سلامت محصولات توليدي مجاز شده است از علامت مربوط به محصولات ارگانيك استفاده كند.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بیان اینکه محصولات ارگانيك محصولاتي هستند كه از مرحله كاشت تا برداشت و فرآوري آنها تا تبديل شدن به محصول نهايي ازسموم وآفت كشها، كودهاي شيميايي و بذرهاي اصلاح شده ژنتيكي استفاده نمي شود افزود: براي تضمين محصولات ارگانيك واطمينان خريداران ازسالم بودن محصول وجلوگيري ازمشكلات بعدي آن استانداردهاي مشخصي براي محصولات ارگانيك در همه كشورها تعيين مي شود كه در كشور ما نيز بيش از 9 عنوان استاندارد ملي در زمينه محصولات ارگانيك تدوين شده است. وی با بیان اینکه استفاده ازمحصولات ارگانیک هم درکوتاه مدت و هم در دراز مدت تأثیر بسیار زیادی برافزایش سلامت شهروندان و مصرف کنندگان دارد افزود: لذا نظر به اهمیت آن در سالهای اخیر حمايت و تشويق توليدکنندگان محصولات طبيعي و ارگانيک و آشنايي مردم با اين نوع محصولات در دستور کار مدیران سازمان جهادکشاورزی استان قرار گرفته است.

محمدیان با تاكيد بر اينكه براي فرهنگ سازي محصولات سالم بايد اين فرهنگ را در کشاورز و توليدکننده سم به عنوان يک توليدکننده و مصرف کننده به وجود آورد، تصريح كرد: براي توليدکننده بايد بيان شود که محصول سالم چيست و چگونه توليد مي شود و مصرف بيش از حد کودهاي شيميايي و سموم کشاورزي چه مضراتي براي بدن انسان و دام به وجود مي آورد و چه هزينه هايي جامعه بايد براي درمان بيماري هاي ناشي از مصرف بيش از حد مواد شيميايي بپردازد.

وی با اشاره به روشهاي فرهنگ سازي محصول سالم، تصريح كرد: ايجاد بازارچه هاي مخصوص فروش محصولات کشاورزي سالم ونيز مواد غذايي فرآوري شده ازمحصولات سالم يكي از روشهاي فرهنگ سازي توليد محصول سالم است.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با تاكيد بر تبليغ استفاده از محصولات سالم از طريق رسانه ملي در قالب پيام هاي بهداشتي و سلامت، بيان داشت: فرهنگ سازي استفاده از محصولات سالم با همکاري آموزش و پرورش از طريق توزيع بروشورهاي ترويجي و نيز کلاس‎هاي فوق برنامه آموزشي و نيز روان‎سازي مراحل دريافت گواهي سلامت از ديگر روش هاي فرهنگ سازي براي توليد محصول سالم است.

وي بر حمايت از توليدکنندگان محصولات سالم به منظور کاهش هزينه هاي توليد محصولات سالم و نيز ارايه تخفيف جهت استانداردسازي محصولات سالم تاكيد كرده و افزود: ايجاد شرايط مناسب وآسان براي دسترسي مصرف کنندگان به محصولات تضمين شده، ايجاد شبکه توليدکنندگان وفعالان محصولات کشاورزي ارگانيک ونيز ايجاد بازار خاص محصولات سالم و ارگانيک در قالب غرفه هاي خاص، تبليغ، فرهنگ سازي و اطلاع رساني براي خروج محصولات پرخطر، پرمصرف از چرخه مصرف و سبد خانوار، ايجاد مزارع الگويي توليد محصولات سالم به صورت پايلوت در شهرستان ها از ديگر پيشنهادات براي ايجاد فرهنگ توليد محصول سالم می باشد.

محمدیان با بیان اینکه طی سالهای گذشته تعریف مشخصی برای حد مجاز مصرف سموم، کود شیمیایی، آفت کش‌ها و میزان نیتراته در محصولات کشاورزی وجود نداشت افزود: هم‌اکنون محصولات کشاورزی بر‌مبنای استاندارد تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه سلامت محصولات کشاورزی در وضعیت مناسبی قرار دارد افزود: در بسیاری از محصولات اصلاً سم استفاده نمی‌شود و در مورد محصولاتی که سم استفاده می‌شود مدیریت حفظ نباتات پایش این محصولات را انجام می‌دهند.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان در خاتمه با بیان اینکه در سه سال گذشته در تولید محصولات کشاورزی سالم همچون پیاز ، سیب زمینی ، مرغ بدون آنتی بیوتیک و ... با برند ویژه اقدامات اساسی در آذربایجان شرقی انجام پذیرفته است افزود: انجام اینکار بایستی با قدرت هرچه تمام ادامه یافته و تولید ، عرضه و مصرف آن بایستی بدون وقفه و بصورت گسترده و همگانی انجام پذیرد./س

برچسب ها: محصولات ، کشاورزی ، سالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.