شاید از آن دسته آدم هایی هستید که همیشه از بی پولی شکایت دارید و در روزهای پایانی هر ماه مجبور می شوید از دوست و آشنا پول قرض بگیرید. چنین واقعیتی نشان می دهد که جای برنامه ریزی مالی در زندگی تان خالیست و در نتیجه درآمدتان به نیازهای بزرگ و کوچک شما پاسخ نمی دهد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  حتما بارها پیش خود فکر کرده‌اید اگر این کالا را بخرم، نمی‌توانم بچه‌ها را آخر هفته به رستوران ببرم، اگر مسافرت نوروزی بروم، شهریه کلاس زبان بچه‌ها را نمی‌توانم بپردازم، اگر برای خود پالتویی را که دوست دارم بخرم، برای دخترم نمی‌توانم پالتو بخرم و... در زندگی روزمره با صدها مورد از این نوع مواجه هستیم که باید تصمیم بگیریم و انتخاب کنیم.

اینکه چه قدر مصرف کنیم، چه کسی کار کند، چند ساعت کار کند، در کجای شهر زندگی کنیم، آپارتمان داشته باشیم با چند اتاق و... پرسش‌هایی است که هر روز در خانواده‌ها مطرح است. پاسخ به همه پرسش‌های بالا مستلزم تصمیم‌‌گیری و انتخاب است و به همین دلیل انتخاب، قلب اقتصاد خانواده است.

شاید از آن دسته آدم هایی هستید که همیشه از بی پولی شکایت دارید و در روزهای پایانی هر ماه مجبور می شوید از دوست و آشنا پول قرض بگیرید. چنین واقعیتی نشان می دهد که جای برنامه ریزی مالی در زندگی تان خالیست و در نتیجه درآمدتان به نیازهای بزرگ و کوچک شما پاسخ نمی دهد.

بهترین پیشنهاد برای خروج از این بی پولی مزمن این است که از همین امروز یک کاغذ و قلم بردارید و یک بودجه بندی درست و دقیق برای خرج کردن اسکناس هایتان تعیین کنید. در این صورت از عهده همه پرداخت های ضروری تان برمی آیید، بخشی از درآمدتان را برای پس انداز کنار می گذارید و برای اهداف مختلف زندگی برنامه ریزی می کنید.

رئیس کیست؟

یکی از سوالات رایج بین زن و شوهر این است که چه کسی در خانواده باید اقتصاد خانه را مدیریت کند؟ بهترین پاسخ این است که اولویت مدیریت با کسی است که تفکر، شم و هوش اقتصادی قوی داشته باشد.

بارها دیده شده که برخی از زنان خانه دار نسبت به همسرشان از شم اقتصادی بالاتری برخوردارند اما پذیرفتن این مسئله از سوی شوهرانشان آسان نیست. در هر صورت برای یک مدیریت موفق، شم و هوش اقتصادی بسیار مهم است اما این مسئله نباید باعث شود فردی که دارای این شرایط است متکبرانه، مستبدانه وشخصا تصمیم گیری کند. در امور مالی، زن و شوهر باید با یکدیگر مشورت داشته باشند.

فرزندان مطلع نشوند

زمانی که خانواده با مشکل اقتصادی روبه رو می شود. تا جایی که ممکن است پدرو مادر نباید اجازه دهند که فرزندانشان به خصوص فرزندانی که در رده سنی پیش دبستانی و دبستانی هستند از این موضوع باخبر شوند؛ چرا که کودکان در این مقطع سنی دچار ترس، نگرانی و تفکرات عجیب و غریب می شوند و دائم به این فکر می کنند که بی پول شده اند و پدر و مادر خود را پشت میله های زندان می بینند و با این تخیلات ناخوشایند زندگی می کنند.

بهره وری را بالا ببرید

برای کاهش هزینه خانواده، قبل از استفاده از هر روشی، قیمت روش‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. آن‌گاه از روشی استفاده کنید که ضمن تحقق خواسته نهایی و ایجاد مطلوبیت در خانواده، پایین‌ترین هزینه را داشته باشد.

مثلا در انتخاب وسایل زندگی با توجه به قیمت انواع کالا و در نظر گرفتن کیفیت هر کدام، موردی را انتخاب کنید که در عین ارزان‌تر بودن، هدف شما از به‌کارگیری آن وسیله را هم به نحو مطلوبی محقق می‌سازد.

در زندگی خانوادگی باید تصمیمات مختلفی گرفته شود. می‌توان بودجه خانواده را به کالای مصرفی بادوام مثل یخچال، تلویزیون، اتومبیل، مسکن یا... اختصاص داد یا آن را برای کالای مصرفی بی‌دوام مثل رستوران رفتن، صرف کرد.

 این موضوع در مورد تعداد فرزندان، بین کیفیت آموزش، بهداشت یا کمیت (تعداد) نیز صادق است؛ یعنی ما همواره باید حواس خود را جمع کنیم تا انتخابی را انجام دهیم که اولاً بین در آمد و هزینه‌ها تعادل برقرار باشد؛ یعنی امکان‌پذیر باشد ثانیا با توجه به تفاوت در ترجیحات، سلیقه، فرهنگ حاکم در جامعه و خانواده انتخابی را داشته باشیم که وقتی به آن انتخاب دست یافتیم، به‌منظور تغییر آن، تلاش دوباره‌ای انجام نشود.

اگر می خواهید بودجه بندی شما درست و اصولی باشد این  پله پله با ما بیایید

گام اول


 هزینه هایتان را طبقه بندی کنید. برای شروع تقسیم بندی، تمام هزینه های زندگی را در چند گروه بزرگ بنویسید و بعد جزئیات بیشتری را به هر گروه بیفزایید تا کل هزینه هایتان مشخص شود.

گام دوم

 حالا ببینید که از بین هزینه های موجود کدام یک از آنها نیازهای اصلی و ضروری تان هستند و چه مواردی در درجات دوم و سوم قرار می گیرند. به طور مثال پرداخت قبض های آب، برق و تلفن، خرید مواد غذایی روزانه و... را در گروه نیازهای اولیه جای دهید و مواردی چون خرید هدیه، سفارش غذا از رستوران، خرید لوازم خانگی تازه و... را به بخش نیازهای ثانویه بیفزایید.

گام سوم

در پایان به کل هزینه های ماهانه نگاهی بیندازید. شاید لازم باشد که بعضی از آنها را به طور کلی از فهرست حذف کنید. در کنار این موارد ستاره ای قرار دهید تا درصورت لزوم رویشان خط بکشید. با این کار بودجه بندی شما انعطاف پذیرتر می شود.

گام چهارم

 حالا زمانی است که باید رو به روی هرکدام از موارد فهرست تان مبلغی را بر طبق هزینه ماه های قبل یادداشت کنید. بعد یک ماشین حساب بردارید و تمام این اعداد را با هم جمع کنید تا کل هزینه ماهانه تان مشخص شود. هزینه نیازهای اصلی را جدای از نیازهای غیرضروری محاسبه کنید. این طوری دست تان در حذف موارد اضافی بازتر است.

گام پنجم

 حالا مبلغ هزینه های ضروری را از کل مبلغ درآمدتان کم کنید تا ببینید چقدر از حقوق تان باقی می ماند. این مبلغ باقی مانده پولی است که می توانید بابت موارد غیرضروری زندگی کنار بگذارید. اگر لازم است برخی از موارد ستاره دار را حذف کنید تا دخل و خرج تان جور دربیاید.

گام ششم

 اگر بعد از این همه حساب و کتاب هنوز پولی برایتان باقی مانده باید به خودتان تبریک بگویید. در اینجا وارد مرحله پس انداز می شوید. می توانید این مبلغ را در یک حساب جداگانه پس انداز کنید یا آن را از کارت اعتباری تان برداشت کنید.

گام هفتم

 اگر فکر می کنید که در بودجه بندی خیلی خساست به خرج داده اید برنامه تان را دوباره بازنگری کنید تا هزینه هایتان متعادل تر شوند.

گام هشتم

 در اینجا مرحله برنامه ریزی شما به پایان می رسد اما اصل قضیه تازه شروع می شود. از این مرحله به بعد باید پولتان را طبق برنامه خرج کنید. در مورد خرید لوازم لوکس و فانتزی یا موارد غیرضروری خارج از برنامه وسوسه نشوید و یادتان باشد که برای داشتن زندگی بهتر، بودجه بندی یکی از راه حل های منطقی است که به شما کمک می کند به اهداف مختلف تان برسید.

برچسب ها: مالی ، مدیریت ، خانه ، خرج ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۷ دی ۱۳۹۶
الان با درآمدهایی که هست هر چه قدر هم صرفه جویی کنیم باز هم از وسط ماه نه آخر ما کم می آورییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
این ها کمک میکنه اما اینها اصل ماجرا نیست و لازم به ذکره که بنده به چند نکته اصاصی اشاره کنم : ۱، هرگز اوقات فراقت خودتون بخصوص باهمسرتان به مراکز خرید لوازم بورس،پوشاک یا فروشگاه ها نروید. ۲،سعی کنید لوازمتون رو با سلیقه نگه دارید و تابع مد روز نباشید ،مثلا اگر کاپشن یا پالتوی پارسال شما سالم هست دوباره خرید نکنید. یا هندسفری یا چیزایی که مصرفی هستند ۳، با توجه به هزینه بالای مکالمات تلفنی از حرف های بیحوده و تماس های غیرضروری جدا خودداری کنید و خودتان را عادت دهید . ۴،برخی از مسیرهای محل کارتون را پیاده روی کنید بجای هزینه تاکسی به خوتان به عنوان پاداش یک شیرکمچرب هدیه دهید. #پس اندازمالی #صرفه جویی مالی #پول #زیرکی
United States of America
علی
۱۷:۳۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
بدرد ایران با این اقتصاد بهم ریخته نمیخوره .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۱۵ ۲۱ مهر ۱۳۹۶
برنامه ریزی خوبه ، ولی الان طوری شده که اجناس گران و حقوق کم است و اگر یک ماه خرج کرایه خانه و خرید های لازم منزل مثل گوشت و برنج و دیگر کالاهای منزل را خریداری می کنیم تمام حقوق خرج می شود و ماه بعد اگر پولی کنار بماند باز هم چاله ای جدید بر سر راه پیدا میشود ، مثل رفتن به دکتر و مشکلات پیش بینی نشده که باز هم باید از جیب خرج کنیم و چیزی باقی نمی ماند . چه کنیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
Jahan
۰۴:۵۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
بسیار عالی وآموزنده، تشکر از زحماتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
ظاهرا عالیه
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۷:۵۷ ۲۰ تير ۱۳۹۶
خوب بود اما کافی نبود
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۵۷ ۲۰ تير ۱۳۹۶
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۷:۵۷ ۲۰ تير ۱۳۹۶
متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۵
عالی بود متشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۵
عالی بود متشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
جالب بود سعی میکنم اجراش کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۴
جالب بود ولی برای ان دسته از خانواده هایی که رو
زمزد هستن چکار باید چکار کنن
Germany
نازی
۱۸:۴۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
مطلب خیلی جالبی بود..هرچندبه علت تاخیردرپرداخت حقوق همسرم واستفاده مداوم ازدرامدمن بسیاری ازمواردبرایم قابل اجرانیست.اماتمام سعی خودمودرحذف مخارج اضافی میکنم.
Germany
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۷ فروردين ۱۳۹۴
متشکرم ازمطلب زیبایتان.درکلاس آموزش زنان خانه دار(آموزش خانواده مدرسه)استفاده کردم.
آخرین اخبار