حقايق ناگفته از "تاچر ساختگي" انگليس

تصوير خيالي دولت كنوني انگليس از رهبر سياسي و اصلاح طلب نئولیبرالی دهه 80 با تاچر واقعي در تناقض است .

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ؛ نخست وزير پيشين انگليس "مارگارت تاچر" تاثيراتي در تحولات سياسي مهم دوران رياست اش طي دهه 80 ميلادي داشت.وي از حاميان اصلي ديكتاتور سرنگون شده عراق "صدام حسين" طي جنگ تحميلي با ايران بود.عليرغم اينكه دولت تاچر رسما در اين جنگ بي طرف بود و در معاهده شوراي امنيت سازمان ملل خواستار عدم تشديد منازعه از تمامي كشورها شده بود، عطش فروش سلاح به صدام حسين را داشت.

پرونده هاي سري كه در سال 2011 علني گشت نشان دهنده ليست گسترده اي از فرم هاي فروش جنگنده هاي جت "هوواك" و پايگاه هاي دريايي دولت انگليس به رژيم عراق در اوايل سال 1981هستند. حمله عراق به كويت نيز بدون مساعدت هاي آمريكا و انگليس هرگز امكان پذير نمي شد. تاچربود كه در ملاقات اش با رئيس جمهور وقت آمريكا در 2 آگوست 1990 جرج بوش را متقاعد ساخت تا به عراق حمله نظامي كند ودر نهايت جنگ خليج فارس به وقوع پيوست.

در سال 2002 با نوشتن مقاله اي در نشريه "وال استريت جورنال"‌ با عنوان "دست و دلت نلرزد" صراحتا در تصميم نخست وزير پيشين انگليس "توني بلر" در جنگ با عراق تاثير گذارد.وي در اين مقاله نوشته بود:"‌ بر همگان واضح است كه تنها دليل صدام حسين براي ممانعت از ارائه گزارش از فعاليت هايش به بازرسان سازمان ملل اين بود كه وي تمام قوايش را براي ساخت سلاح هاي كشتار جمعي به كار برده بود".

بلر و جورج بوش از اين ادعا براي حمله به عراق استفاده كردند در حاليكه هيچ گاه چنين سلاحي در عراق يافت نشد.تاچر همچنين اشتهاي سيري ناپذيري در حمايت از ديكتاتورهاي خون خواري همچون "آگوستا پينوشه" شيلي جنرال "سوهارتو" اندونزيايي و صدام عراقي داشت.
وي طي جنگ "جزاير فالكلند" نيز همكاري نزديكي با پينوشه داشت و حين ملاقات اش در مارس 1999 از پينوشه اي كه در حصر خانگي به سر مي برد، وي را به خاطر تلاش هايش در "استقرار دموكراسي در شيلي (!)" تحسين نمود.

از نظر سياسي "عفريته آهنين" انگلستان حتي به مردم كشورش به ويژه ايرلند شمالي نيز رحم نكرد. دولت وي بر اعتصاب غذاي گسترده 1981 مخالفان انقلابيون انگليسي در ايرلند شمالي دامن زد. و به گفته "گري آدامز"‌ تاچر تمام تلاش خود را نمود تا "مبارزه انقلابيون و زندانيان سياسي را مجرم تلقي نمايد. او خصوصا براي نقش شرم آورش طي اعتصاب غذاي حماسي 1980 و 81 در ياد ها خواهد ماند. سياست ايرلندي وي مفتضحانه شكست خورد".

آدامز به علاوه دو جنبه سياه سياست خارجي تاچر را حمايت وي از "خمر هاي سرخ" كامبوج و رژيم نژادپرست "آپارتايد" جنوب آفريقا عنوان كرد. خمرهاي سرخ حكومتي در كامبوج بود كه بيش 1 ميليون و 7 هزار نفر از مردم بي گناه را طي حكمراني خود به طرز فجيعي به هلاكت رساند.در سال 1987 تاچر كنگره ملي آفريقا را " سازمان تروريستي" ناميد ، "نلسون ماندلا"‌را محكوم نموده و وي را تحت عنوان يك تروريست به زندان انداخت.

                                         آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.    
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار