از ابتدای امسال ارز دارو مبادله ای شد که به خاطر دو برابر شدن این ارز دولت 220 میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر طریقت منفرد وزیر بهداشت امروز در حاشیه نشست گردهمایی مسئولین پزشک خانواده استان ها در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا داروخانه ها هم پای برنامه پزشک خانواده وارد این حوزه شده اند گفت: یکی از مزایای پزشک خانواده ساماندهی داروخانه ها و جلوگیری از سرگردانی بیماران است در واقع هر پزشک خانواده باید با توجه به داروهای موجود در منطقه محل خدمت خود برای مردم دارو تجویز کند.

وی ادامه داد: یعنی باید پزشک هر منطقه بداند که در داروخانه محل سکونتش چه نوع دارویی موجود است تا از تجویز دارویی که در آن منطقه وجود ندارد جلوگیری کند تا باعث سرگردانی بیمار نشود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که قرار بوده که 400 قلم دارو در طرح پزشک خانواده رایگان باشد اظهار داشت: رایگان بودن یا نبودن دارو مسئله ای است که در دنیا کارهای کارشناسی زیادی در خصوص آن انجام شده است باید توجه داشت که اگر درمان کاملاً مجانی شود امکان مراجعات و تجویزهای غیرضروری وجود دارد .

طریقت منفرد عنوان کرد: مشارکت مردم در زمان گرفتن خدمت از طریق پرداخت مختصری که در کانون 30 درصد دیده شده باعث تعادل در مراجعات می شود بنابراین طبق اقدامات صورت گرفته در چند ماهه اخیر در نظام فارماکوپه دارویی کشور لیست داروهای مورد نیاز تولید داخل و وارداتی مشخص شده که با مشخص شدن این لیست ها می توانیم تصمیم گیری کنیم که کدام داروها رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

** راه اندازی سامانه 1490 می تواند سطح واقعی زیرمیزی را برای ما مشخص کند

وزیر بهداشت در خصوص زیرمیزی تصریح کرد: گزارشات مختلف و بعضاً نگران کننده ای در خصوص این موضوع به ما می رسد بنابراین برای ارزیابی دقیق این مسئله سامانه 1490 راه اندازی شده که بتوانیم از طریق این سامانه با مردم در ارتباط مستقیم باشیم و از این طریق با این پدیده مبارزه کنیم.

وی با بیان این که بازرسان ما نمی توانند به دلیل محدودیت و کمبود نمی توانند به طور کامل به جمع آوری اطلاعات بپردازند عنوان کرد: موفقیت ما برای مبارزه با پدیده زیرمیزی زمانی امکان پذیر است که با مردم در ارتباط مستقیم باشیم که این ارتباط برقرار شده و در آینده ای نزدیک می توانیم سطح واقعی میزان زیرمیزی را اعلام کنیم.

وی در خصوص رعایت میزان تعرفه ها در بیمارستان های خصوصی افزود: این که در بخش خصوصی تعرفه های پزشکی اجرا می شود یا نه مشخص نیست و من به عنوان یک وزیر بهداشت از ورود به این قضیه نگران هستم باید توجه داشت اگر این قضیه ساماندهی نشده ما باید به دنبال علت آن باشیم در واقع مهم ترین دلیل این که در بخش خصوصی تعرفه بالاست به دلیل قوانین موجود در بازار است.

وی ادامه داد: امکانات بخش خصوصی برای ارائه خدمات درمانی حدود 20 درصد و در بخش دولتی حدود 80 درصد است اگر امکانات بخش دولتی جوابگوی مناسب مردم نباشد مردم برای ارائه خدمات به بخش خصوصی مراجعه می کنند که همین امر می تواند تعادل بازار را به هم بزند .

باید توجه داشت سلامت مردم و خدمات بهداشتی و درمانی نیاز به نظارت حداکثری دارد که این نظارت حداکثری اکنون وجود ندارد.

طریقت منفرد گفت: مهم ترین مشارکت کننده در این امر مردم هستند که باید در صورت  اجرا نشدن تعرفه های پزشکی در بيمارستان های خصوصی گزارشات خود را با وزارت بهداشت در میان بگذارند.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر این که این شتاب زدگی در برنامه پزشک خانواده ضرر ده نیست تصریح کرد: برنامه پزشک خانواده یک برنامه 40 ساله است که در دنیا اجرا شده ولی در هر کشور روش های اجرایی شدن آن با توجه به تفاوت هایی که وجود دارد متفاوت است.

ما در اجرای برنامه پزشک خانواده مشکل نداریم بلکه مشکل ما در خصوص این برنامه نبود فرهنگ این برنامه است یعنی تا زمانی که مردم ندانند که این برنامه به نفع خودشان است و به آن ورود پیدا نکنند نمی توانیم در این برنامه موفق باشیم.

طریقت منفرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امروز در 9 استان کشور برنامه پزشک خانواده به طور رسمی آغاز شده تاکید کرد: در تمام این 9 استان ما مشکل مالی نداریم و اعتبارات این استان ها برای 3 ماهه آتی پرداخت شده است اگر اعتبارات دیگری به ما داده شود استان منتخب بعدی تهران است.

وی در خصوص ارز دارو اظهار داشت: از امسال ارز دارو ارز مبادله ای شده است یعنی ما قبلاً ارز 1260 تومانی برای خرید دارو که ارز مرجع است استفاده می کردیم ولی اکنون ارز دو برابر شده است که دولت در این راستا تصویب کرده که 220 میلیارد تومان در قبال این افزایش دو برابری ارز به ما اعتبار دهد.

طریقت منفرد گفت: اگر این اعتبار تحقق پیدا کند اتفاق مهم رخ می دهد اول این که  فساد چند نرخی ارز از بین می رود و دوم این که دارو با قیمت واقعی وارد بازار می شود و نظام بیمه ای برای این که پول بیشتری را پرداخت نکند نظارت هایش را بیشتر می کند./ح


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.