معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: از هر پنج نفر بزرگسال یک نفر فشار خون بالا دارد اما 50درصد این افراد از بیماری خود بی اطلاع هستند.

به گزارش گروه علمي، پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان با بیان این مطلب اظهار داشت: براساس آخرین بررسی ها 19 درصد افراد بزرگسال استان بوشهر مبتلا به بیماری فشار خون هستند و وضعیت این استان در این شاخص کشوری مناسب نیست.

وی اظهارکرد: پرفشاری خون اغلب بی علامت است و این افراد احساس بیماری ندارند و به همین دلیل تا زمانی که دچار عوارض قلبی یا مغزی نشده اند، تحت درمان قرار نمی گیرند، از این رو توصیه می شود برای تشخیص و درمان به موقع این عارضه هر سال به طور منظم فشار خون اندازه گیری شود.

دكتر خواجه‌ئیان ادامه داد: هرچند فشار خون به طور طبیعی بر اثر استرس و فعالیت های بدنی بالا می رود اما فردی که دچار فشار خون بالاست به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر از حد طبیعی است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآورشد: به طور کلی دلایل اصلی بروز فشار خون بالا ناشناخته است و در 90 تا 95درصد موارد هیچ علت مشخصی برای بیماری پیدا نمی شود.

وی گفت: اما سن بالا، چاقی، سابقه خانوادگی، کم تحرکی، دیابت، رژیم های نادرست غذایی، مصرف زیاد غذاهای چرب و پرنمک از جمله عوامل مستعد کننده برای ابتلا به بیماری پرفشاری خون به شمار می آیند.

رييس مركز بهداشت استان افزود: تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی مردم به ویژه نوع تغذیه و گرایش مردم به غذاهای پرچرب و فست فودها، زندگی ماشینی و کم تحرکی باعث افزایش چشمگیر بیمارهای مزمن یا غیر واگیر شده است که یکی از مهم ترین آنها پرفشاری خون است.

وی اظهارکرد: پرفشاری خون درصورتی که تحت کنترل قرار نگیرد می تواند زمینه ساز حملات قلبی و مغزی، نارسایی قلبی و کلیوی و عروق محیطی باشد، طوری که می تواند عملکرد عروق تغذیه کننده قلب را مختل کند و باعث ایجاد سکته قلبی شود.

دكتر خواجه‌ئیان گفت: سال گذشته 39درصد مرگ و میر های استان بوشهر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بود این درحالی است که در یک دوره زمانی حدود ده ساله 10درصد به این میزان افزوده شده است و این هشداری جدی است که باید با مشارکت خود مردم پیشگیری شود.

وی با اشاره به این که خونریزی شبکیه، پارگی عروق مغز و سکته مغزی از دیگر عوارض پرفشاری خون است افزود: کاهش وزن و حفظ وزن در محدوده طبیعی، مصرف غذاهای سالم و دارای میزان پایین چربی نمک و خودداری از مصرف سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده و سس ها نقشی مهم در پیشگیری از ابتلا به فشار خون و کنترل آن در افراد مبتلا به این بیماری دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآورشد: در طبخ غذا به جای کره و روغن جامد بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد و مواد حاوی کافئین از جمله قهوه، نوشابه های کولا و شکلات که سبب افزایش فشار خون می شوند نیز باید در حد اعتدال مصرف شوند.

دكتر خواجه‌ئیان ادامه داد: مصرف میزان کافی سبزی و میوه جاتی شامل موز، زردآلو، انجیر، گریب فروت، هلو، انگور، آلو، سیب زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ و گوجه فرنگی که سرشار از پتاسیم هستند در کاهش فشار خون نقش موثری دارند.

وی با بیان این که انجام 30دقیقه فعالیت بدنی به طور روزانه یا حداقل سه بار در هفته فشار خون را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد گفت: 3/50درصد مردم استان بوشهر کم تحرک هستند این درحالی است که میانگین کشوری این شاخص 39درصد است.

دكتر خواجه‌ئیان اضافه کرد: درحالی که قطع مصرف سیگار و دخانیات در کاهش فشار خون موثر است اما میانگین سن استعمال دخانیات در استان بوشهر 19سال است که از میانگین کشوری یک سال کم تر است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآورشد: بیماری پرفشاری خون قابل درمان نیست اما با کنترل مناسب آن با تغییر سبک زندگی و در صورت لزوم مصرف دارویی می توان از عوارض ناخوشایند بعدی آن پیشگیری کرد.

وی گفت: ابتلای افراد به فشار خون تا سن 45سالگی در آقایان بیشتر از خانم ها شایع است اما بعد از آن به صورت یکسان مبتلا به این بیماری می‌شوند./ح
برچسب ها: فشارخون ، تغذیه ، نمک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار