مسمومیت سربی عامل اصلی کاهش ضریب آی کیو است. با توجه به شایع بودن این امر در آمریکا پیش بینی می شود جامعه ایالات متحده تا سه نسل آتی با مشکل عقب ماندگی فراگیر مواجه گردد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان وزارت بهداشت و درمان آمریکا اعلام کرده اند شمار کودکان مبتلا به مسمومیت سربی در آمریکا بیش از نیم میلیون می باشد.


وجود بیش از اندازه سرب در خون و بدن کودکان می تواند به فعالیت عادی مغز و عضلات بدن آسیب برساند و در بعضی از موارد منجر به مرگ می شود.


به گفته این کارشناسان ، بروز عوارض در جامعه پس از سه نسل کاملا مشهود خواهد بود که نتیجه آن افت کامل توانایی شهروندان کل کشور آمریکا خواهد بود.


خطر مبتلا به این نمونه آلودگی بیشتر در محلات صنعتی، اطراف پمپ بنزین ها و خانه های قدیمی امکان پذیر می باشد.


سرب ماده‌ای سمی است که مهم‌ترین اثرش را بر سامانه اعصاب می‌گذارد. آلودگی سرب در دراز مدت، سبب کاهش یادگیری، دشواری در زبان آموزی و ایجاد اختلالات رفتاری در افراد می‌شود.


مصرف مقادیر سمی سرب، همچنین باعث کاهش بهره هوشی(IQ) شده و پرخاشگری را در افراد افزایش می‌دهد.


زنان باردار و کودکان نیز از آسیب پذیرترین گروه‌ها در برابر آلودگی با سرب به‌‌شمارمی آیند، چراکه این ماده به راحتی از جفت عبورکرده، وارد مغز جنین می‌شود و از رشد و تکامل طبیعی آن جلوگیری می‌کندسرب جزو فلزات سنگین است و تمام فلزات سنگین سمی هستند بنابراین سرب اگر در رنگ یا هر ماده دیگر استفاده شود بعد از ورود به طبیعت داخل آب و خاک می‌شود و به سرعت به صورت ” یون ” آزاد و وارد بدن موجودات زنده ( انسان، گیاهان و جانوران) می‌شود.


این ماده بر موجودات زنده (بر روی آنزیم‌های موجودات که کنترل‌کننده فرایند حیاتی هستند ) اثر می‌گذارد که باعث ایجاد اختلال در بدن موجود زنده می‌شود.


سرب: یکی از قدیمی ترین مسائل آلودگی شیمیایی در آبهای آشامیدنی ، ناشی از به کارگیری مخازن و لوله های سربی در لوله کشی شهری و آلودگی هوا در اثر سوخت بنزین بوده است. آبهای اسیدی نرم که از مناطق کوهستانی سرازیر می شوند، تمایل به انحلال سرب دارند به طوری که مقادیر قابل توجهی از سرب می‌تواند در آب حل شود بویژه در طول شب که آب در شبکه آبرسانی ، راکد می‌ماند. سرب یک سیستم تجمعی است به طوری که تماس مداوم با آن ، در نهایت می‌تواند اثرات سمی ایجاد کند و در طول سالها ، بسیاری از کشورها در راستای کاهش مقدار سرب در محیط زیست تلاشهای زیادی نموده‌اند. استانداردهای فعلی EC برای آب آشامیدنی ، ماکزیمم غلظت سرب را 50 میلی‌گرم در لیتر تعیین کرده است اما به نظر می رسد که این سطح در راهنمای WHO ، نهایتا به 10 میلی‌گرم در لیتر کاهش یابد که دستیابی به آن ، در نواحی با آب که قابلیت حل کنندگی سرب را دارد و نیز با لوله کشی سربی ، مشکل خواهد بود. تصفیه شیمیایی آب با آب آهک یا سود سوزآور ، قبل از توزیع آن انحلال سرب را کاهش می دهد ولی برای دستیابی به حد10 میلی‌گرم در لیتر ، احتمالا حذف لوله های سربی ضروری خواهد بود.

برچسب ها: سرب ، مسمومیت ، وبگردی ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.