گزارش کميسيون عمران در مورد بررسي وقوع سيل در استان‌هاي گلستان، مازندران و بوشهر در صحن علني مجلس قرائت شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران مهرداد بائوج لاهوتي سخنگوي کميسيون عمران در جلسه علني امروز (يکشنبه 18فروردين ماه) گزارش اين کميسيون در مورد بررسي وقوع سيل در استان‌هاي گلستان، مازندران و بوشهر را قرائت کرد.

وي تصريح كرد: در سال جاري سيل‌هاي مخربي در استان‌هاي گلستان، مازندران و بوشهر حادث گرديد که منجر به وقوع خسارات جاني و مالي و موجب تالم و تاثر هموطنانمان شد.

لاهوتي افزود: با پيگيري‌هاي نمايندگان استان گلستان و مازندران در مجلس شوراي اسلامي و دستور رئيس‌مجلس به کميسيون عمران هيئتي مرکب از اعضاي کميسيون عمران، برنامه و بودجه محاسبات به همراه مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي از مناطق سيل‌زده شمال کشور بازديد کردند همچنين هيئتي سه نفره به رياست کمال علي‌پور نماينده مجلس، حسين‌زاده و موسوي‌نژاد از مناطق جنوبي بازديدي داشتند و به بررسي جوانب امر پرداختند.

سخنگوي کميسيون عمران نتايج بررسي در سه استان کشور را به اين شرح قرائت كرد:

استان گلستان: در 10 سال گذشته حدود 30 سيل مخرب با 400 کشته داده است از ابتداي سال جاري بيش از 16 بار شاهد بروز سيلاب‌ها بوده که 6 مورد کل استان و در 10 مورد بعضي از مناطق آن را تحت تاثير قرار داده است.

استان مازندران: همچنين به فاصله يک ماه دو سيل مخرب در استان مازندران به وقوع پيوست و خسارت زيادي را به بار آورد. تخريب جنگل‌ها و مراتع عدم انجام اقدامات موکدي در آبخيزداري و همچنين عدم ساماندهي مناسب مسيل‌ها و رودخانه‌ها به خصوص در محدوده‌هاي مسکوني از مهمترين عوامل بروز خسارت به استان‌هاي مازندران است.

استان بوشهر: در جنوب کشور نيز در پي باراندگي‌هاي کم سابقه استان بوشهر با ميانگين بيش از 120 ميليمتر بارش در مدت زمان کمتر از 4 ساعت رودخانه‌ها طغيان و با جاري شدن آب‌هاي سطحي مناطق وسيعي از استان بوشهر به خصوص شهرستان‌هاي دشتستان و بوشهر دچار سيل و آب گرفتگي شدند و بخش‌هاي مختلفي از جمله تاسيسات زيربنايي، راههاي اصلي، روستايي و عشايري واحدهاي دامي شيلات و مناطق مسکوني دچار خسارت سنگين شد.

ميزان بارندگي‌هاي ثبت شده در راههاي بوشهر و دشتستان به ترتيب 130 و 147 ميليمتر که داراي دوره بازگشت  25 ساله بوده است بررسي‌هاي حاکي از آن است که تکميل سد دالکي مي‌توانست سيلاب مزبور را مهار و ضمن تامين آب مورد نياز براي 11500 هکتار اراضي پايين دشت از بروز خسارت جلوگيري نمايد.

بائوج لاهوتي در ادامه به بعضي از عوامل وقوع حادثه و موارد تشديد کننده سيل در اين استان‌ها اشاره کرد و گفت: ضعف توان مديريت بحران استان ، عدم وجود امکانات و اعتبارات، خشکسالي‌هاي اخير، عدم ساماندهي مناسب حوض‌هاي آبريز، مسيل‌ها و رودخانه‌ها و قرار گرفتن شهر و روستاها در کنار رودخانه‌ها نبود زير ساخت‌هاي مناسب شهري، عدم نظارت لازم بر رعايت حريم رودخانه، شخم زدن اراضي در امتداد شيب از جمله علل وقوع حادثه در اين استان‌ها بوده است.

وي همچنين تصريح کرد: نظارت جدي بر حفظ مراتع و جنگل‌ها، احداث بندهاي خاکي و سدهاي آب‌خيزداري، بهسازي آب‌بندها، سيل بند و کانال‌هاي آب‌رساني، اصلاح مسيررودخانه‌ها، رعايت حريم و بستر رودخانه‌ها، ايمن سازي مناطق مسکوني، افزايش ارتقا پل‌ها و راه‌اندازي سامانه‌هاي هشدار سيل از جمله توصيه‌هاي کاهش خسارت سيل است.

سخنگوي کميسيون عمران در پايان به ارائه چند پيشنهاد کميسيون اشاره کرد و گفت: اعتبارت حوادث غيرمترقبه از معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور به ستاد مديريت بحران کشور انتقال يابد تنخواه مورد نياز در اختيار ستاد مديريت بحران و استانداران قرار گيرد پيش‌بيني رديفهاي مستقل بودجه‌اي براي حوادث غيرمترقبه ، اجراي طرح‌هاي آبخيزداري در نواحي بالادست از پيشنهادهاي لازم براي مقابله با سيل در اين استان‌ها است.


انتهاي پيام/
برچسب ها: مجلس ، سیل ، گزارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار