بسيج دانشجويي دانشگاه علم‌وصنعت طي بيانيه‌اي مشخصه‌‌هاي يک کانديداي اصلح براي حضور در انتخابات رياست جمهوري را بيان کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌ در بخشي از بيانيه بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت آمده است: پس از سخنان حضرت آقا، منتظر بودیم عده‌ای که شاید در ابتدا قصدی برای کاندیداتوری داشتند و حتی آن را اعلام نمودند، انصراف خود را از این امر اعلام دارند و پس از این نیز کسی به این "نهضتِ احساس دغدغه برای کاندیداتوری" ادامه ندهد؛ لیکن در عمل شاهد چنين اتفاقي نبوديم؛ به زعم ما و با توجه به ویژگی‌هایی که برای رئیس‌جمهور آینده در ذیل این مطلب می‌آوریم، عده کثیری از این بزرگواران، فاقد توانایی و حتی صلاحیت لازم برای این مقامند.

متن کامل بيانيه به شرح زير است:
بسم رب الشهداء والصدیقین

تقریباً 2 ماه به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده است؛ این رويداد از چند جهت برای کشور مهم است. از جهتی رئیس‌جمهور آینده وظیفه‌ اجرا در کشور را بر عهده دارد و در واقع شخص اول اجرایی کشور برای 4 و یا شاید 8 سال دیگر در انتخابات آتی مشخص می‌شود که نحوه تفکر وي نسبت به مقوله ریاست‌جمهوری و عملکردی که در پی آن فکر می‌آید، سرنوشت 4-8 سال آینده این کشور را رقم می‌زند و از سوی دیگر نفس انتخابات همواره در کشور ما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده است. چه آن‌که همواره علاوه بر خودمان، نفس این انتخابات برای دوستان و دشمنان ما حائز اهمیت است.

با شکوه برگزار شدن این انتخابات، علاوه بر خودمان، دوستانمان را شاد می‌کند و هر چه بیش از پیش الگوی موفق نظام جمهوری اسلامی را حاکم بر قلوب مومنین و مستضعفین جهان می‌سازد و خدای‌ناکرده ضعیف برگزار شدن این انتخابات، دشمنانمان را خرسند از توفیق در این امر می‌کند و همچنین با وجود بنگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای عظیم جبهه استکبار، علاوه بر القای ناامیدی در فضای کشور و سیاه‌نمایی اوضاع فعلی، سعی در تضعیف جایگاه نظام در جهان می‌نمایند. یعنی همان‌طور که اماممان فرموده‌اند سرنوشت ما فقط برای خودمان مهم نیست، بلکه ما در دنیا دوستان و دشمنانی داریم که عملکرد ما می‌تواند آن‌ها را خرسند یا غمگین سازد.

به تعبیر دیگر انتخابات در ایران، علاوه بر آنکه شرایط آتی سیاسی-اقتصادی ما را مشخص می‌سازد تأثیر مستقیمی بر بیداری اسلامی و ادامه روند آن خواهد داشت. البته از باب اهمیت این انتخابات به طور خاص و نفس انتخابات در ایران مخصوصاً انتخابات ریاست‌جمهوری، بحث زیاد است و دلایل متقنی بر اهمیت آن وجود دارد لیکن به این حد بسنده می‌کنیم.
در این‌جا بنای بحث بر سر موضوع عمده و اولویت اصلی انتخابات یعنی نحوه حضور پرشور مردم پای صندوق‌ها نداریم و این البته چیزی از اهمیت این موضوع کم نمی‌کند و مردم ما نیز چه در سالیان گذشته و در مقام عمل و چه در سال گذشته و در حال سپری کردن اوج تحریم‌ها در 22 بهمن آمدند و فریاد مرگ برآمریکا سر دادند و دیگر بار نشان دادند که پای نظام و امام‌شان ایستاده‌اند و چون گذشتگان این انقلاب شهدای گران‌قدر و مجاهدان راه حق دل در گرو امامشان دارند و گوش به فرمان ایشانند و نخواهند گذاشت که خون شهیدان بی‌ثمر بماند و این نهضت عظیم را تا آخرین قطره خونشان پاسبانی می‌کنند. اما موضوعی که محل بحث ماست بیش‌تر گرایش به نحوه فکر آتی در مقام رئیس‌جمهور و عملکرد ایشان دارد و کمی هم بنای کنکاش در شرایط فعلی کشور دارد که هم بسترساز شرایط آتی نظام خواهد بود و هم نحوه ایدئولوژی دولت آینده را تا حدی مشخص می‌سازد. در کنار این موارد بنا داریم تا یادآوری از ویژگی‌های عام یک رئیس جمهور و رئیس‌جمهور آتی به طور خاص نماییم که تا حدی لاجرم باید به ارزیابی دول سابق در نظام اسلامی‌مان بپردازیم.
حضرت آقا در اولین سخنرانی‌شان پیرامون انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به موردی اشاره‌ کردند که در مقام خود راه‌گشای فضای انتخابات بود و حجت را بر بسیاری از سیاسیون تمام نمود لیکن پس از آن شاهد بودیم که ظاهراً این سخنان ایشان چندان مبنای عمل سیاسیون ولایت‌مدار در حرف، قرار نگرفت اما آن نکته‌ای که مقام عظمای ولایت عنوان نمودند این بود:« هر كسى كه در خود صلاحيتى احساس مي‌كند و كار اجرائى بلد است، مى‌آيد و خود را در معرض انتخاب مردم مي‌گذارد. اداره‌ مملكت و كار اجرائى، كار كوچكى نيست. كارهاى بزرگ و بارهاى سنگينى بر دوش مجريان سطوح بالاست. ممكن است كسانى كه در سطوح ديگرى كار مي‌كنند، ابعاد اين سنگينى را هم بعضاً تشخيص ندهند كه چقدر اين بار سنگين است.

آن كسانى كه وارد ميدان مي‌شوند، بايد كسانى باشند كه در خود توانائىِ كشيدن اين بار را بيابند؛ صلاحيتهائى را هم كه در قانون اساسى است و شوراى محترم نگهبان بر روى آنها تكيه خواهد كرد، در خودشان ملاحظه كنند و واقعاً وابسته و دلبسته‌ به نظام و قانون اساسى باشند؛ بخواهند قانون اساسى را اجرا كنند».

 پس از این سخنان حضرت آقا، منتظر بودیم عده‌ای که شاید در ابتدا قصدی برای کاندیداتوری داشتند و حتی آن را اعلام نمودند با این صحبت آقا، انصراف خود را از این امر اعلام دارند و پس از این نیز کسی به این نهضتِ احساس دغدغه برای کاندیداتوری ادامه ندهد؛ لیکن در عمل دیدیم نه بحث اول توسط سیاسیون دغدغه‌مند ما پیگیری شد و در بحث دوم نیز شاهد بودیم که این نهضت ادامه پیدا کرد و هر روز نیز بر عده این سیاسیون دغدغه‌مند و توانمند افزوده می‌شود در حالی‌که به زعم ما و با توجه به ویژگی‌هایی که برای رئیس‌جمهور آینده در ذیل این مطلب می‌آوریم، عده کثیری از این بزرگواران، فاقد توانایی و حتی صلاحیت لازم برای این مقامند. بعضاً استدلال‌هایی هم توسط این بزرگوارن برای اعلام کاندیداتوری مطرح می‌شود که شاید فقط بتواند خودشان را برای حضور در این عرصه قانع کند چه آن‌که اینان نه از پشتوانه ایدئولوژیک لازم برای این کار برخوردارند، نه تیم متخصص کاربلدی به همراه دارند و نه پشتوانه مردمی همراه با خود و نفس حضورشان در انتخابات به بی‌رونق شدن صحنه و شکستن رأی‌ها می‌انجامد البته اگر با دید مثبت به قضیه نگاه کنیم و نخواهیم بحث سهمیه گرفتن و مواردی از این دست را مطرح کنیم.

به هر تقدیر، صرف دعوت چند سیاسی از برخی دیگر از سیاسیون برای حضور در انتخابات حجت را بر این بزرگوارن تمام نمی‌کند و ما نیز به نوبه خود این عزیزان را به همان سخنان حضرت آقا رجوع می‌دهیم و ایشان را در این راه به خدایشان واگذرا می‌کنیم که اگر در خود این توانایی را دیدند و مطمئن بودند حضورشان به سرنوشت انتخابات لطمه نمی‌زند، وارد این فضا شوند ولی اگر ذره‌ای احساس می‌کنند حضورشان تنها سرانجامی که در پی دارد لطمه زدن به فضای انتخابات است، از قبول این کار سر باز زنند و به فعالیت فعلی خود بپردازند.

مقام معظم رهبری در سخنان یکم فروردین در جمع زائرین و مجاورین بارگاه رضوی نکته‌ای را ذکر نمودند که فضای بحث ما پیرامون این موضوع خواهد بود:«این را همه بدانند كه آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی كه امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی كه وجود دارد ...یعنی ما در سلسله‌‌ دولتهائی كه پشت سر هم می‌آیند، بايد رو به پیشرفت باشیم، رو به تعالی و تكامل باشیم، تدریجاً بهترینهای خودمان را بفرستیم؛ هر كسی می‌آید، پایبند به انقلاب، پایبند به ارزشها، پایبند به منافع ملی، پایبند به نظام اسلامی، پایبند به عقل جمعی، پایبند به تدبیر باشد».

کشور ما امروز در فضای تحریم‌هایی قرار دارد که به زعم طرف غربی تاکنون علیه هیچ کشوری با این حجم اجرا نشده است. مسئولین فعلی آمریکا راه حل دیپلماتیک را برای حل موضوع هسته‌ای ایران انتخاب کرده‌اند و این سیاستی است که هم مورد توجه باراک اوباماست و هم جان‌کری مسئول سیاست خارجه آمریکا آن را مد نظر دارد و این دو در سخنانشان بارها آن را ذکر کردند.

اما بحثی که در این جایگاه پیرامون این موضوع مطرح است آن است که دیپلماسی در زبان آمریکا عبارت است از فشار، تحریم و تهدید، نه گفتگوهای کارساز برای حل مشکلی که بین طرفین درگیری وجود دارد. راه حل برون رفت از این مشکل هم از منظر آمریکا، تسلیم شدن طرف مقابل در برابر این فشارهاست که منطق جمهوری اسلامی به هیچ وجه سازگار با این راه‌کار آمریکایی نیست و در عمل هم منفعتی برای ما ندارد و از طرف دیگر علاوه بر این‌که دوستانمان را در دنیا سرشکسته می‌کند در روند الگو بودن جمهوری‌اسلامی برای حرکت بیداری اسلامی نیز مشکل‌ساز خواهد بود.

راه‌حل برون رفت از مشکلاتی که از قبل این تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی وارد آمده و مردم را دچار مشکل کرده است اقتصاد مقاومتی‌ست پس قطعاً یکی از ویژگی‌هایی که رئیس‌جمهور آینده باید به آن دقت کند و باید برای آن برنامه‌ریزی نماید توجه به اقتصاد مقاومتی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «اقتصاد بايد مقاوم باشد؛ بايد بتواند در مقابل آنچه كه ممكن است در معرض توطئه دشمن قرار بگيرد، مقاومت كند» بنابراین رویکرد اقتصادی دولت آینده و نوع نگاه وی به مقوله اقتصاد به طور عام که همواره محل مناقشه بوده است و همچنین مشخص بودن برنامه‌های آن برای کشاندن فکر اقتصاد مقاومتی به مقام عمل مواردی است که باید حتماً در برنامه‌های دولت آتی قید شود و بی‌توجهی به این موارد بی‌برنامگی دولت آتی را نشان می‌دهد. پس دولت آینده باید برای کشاندن اقتصاد مقاومتی به مقام عمل برنامه داشته باشد. برای حل مشکلات اقتصادی مردم که با تلاش بی‌وقفه غرب در وضع شدیدترین نوع تحریم‌ها به زعم خودشان و البته بعضاً بی‌تدبیری مسئولین خودمان، برای مردم‌ به بار آمد،  فکر کرده باشد. برای حل مشکل آسیب‌پذیری اقتصاد ما ایده داشته باشد. برای رسیدن به اقتصاد بدون نفت و مستقل از آن که مورد تأکید مقام معظم رهبری و متضمن امنیت و اقتدار اقتصادی ما در آینده است راه‌کار عملیاتی به خرج دهد.

مورد دیگر بحث سیاست‌خارجه جمهوری اسلامی چه در منطقه و چه در دنیاست. همان‌طور که اشاره شد فضای بیداری اسلامی به شدت متأثر از الگوی موفق جمهوری اسلامی است و بقای بر گفتمان انقلاب در حوزه سیاست‌خارجی به تداوم این الگو بودن کمک می‌کند. پس در حوزه سیاست‌خارجی نیازمند فکری هستیم که گفتمان مقاومت را در منطقه و در دنیا به طور کارآمد ادامه دهد و از های‌وهوی دشمن قداره‌بند نهراسد و بازگشت به گذشته نکند و حرف از سازش نزند.

اکنون ما دست برتر در منطقه داریم و جمهوری اسلامی اکنون در منطقه تأثیرگذار است.اگر تأثیر جمهور اسلامی در منطقه نبود، سوریه خیلی پیش‌تر از این‌ها به دست غرب می‌افتاد و اوضاع عراق، افغانستان، لبنان و .... متفاوت از وضع کنونی‌شان بود. این موضوعی که خود غرب نیز معترف به آن است و خود به این موضوع اذعان دارد که بدون حضور ایران، گره کور کشورهای منطقه حل نخواهد شد. پس تداوم اثرگذرای این‌چنین در فضای سیاست‌خارجه و ارتقای آن در آینده لازم است و این مهم نیازمندی برنامه‌ریزی مدون در این عرصه هست. بی‌برنامگی در این عرصه نیز همچون گذشته قابل پذیرش نیست.

موارد دیگری نیز هست که همواره جای کار آن در جمهوری اسلامی احساس می‌شود و دو مورد بالا که به طور جداگانه به آن‌ها اشاره شد از این جهت بود که رابطه مستقیمی با برنامه‌های دشمنان خارجی‌مان داشت که تا حدی نیاز به شفاف‌سازی داشت اما مواردی هست که همواره در صحبت‌های آقا به آن‌ها اشاره می‌شد که جا دارد در برنامه‌های دولت آتی قرار بگیرد. بعضی از این موارد به برنامه دولت بر می‌گردد و برخی دیگر به نوع عملکرد شخص رئیس‌جمهور و وزرا و معاونین‌ایشان باز می‌گردد:

عدالتخواهى و عدالت‌گستری (به خصوص عدالت اقتصادی و پر کردن فضای اختلافات طبقاتی موجود که در سطح جامعه دیده می‌شود)، فسادستيزى، ساده‌زيستى و مردم‌گرايى(شناختن و چشیدن درد مردم و زندگی کردن در سطح پایین‌ترین مردم جامعه. رفاه‌زدگی مسئولین، قطعاً ناامیدی مردم از نظام را در پی دارد پس بر مسئولین  لازم است تا در سطح پایین‌ترین مردم جامعه زندگی کنند و اسیر رفاه‌زدگی و تجمل‌گرایی نشوند و این مهم را در متن کار و زندگی‌شان وارد سازند. رعایت این نکته است که می‌تواند به رئیس‌جمهور کمک کند تا در راه حل مشکلات مردم گام بردارد)، اجتناب از اسراف و ريخت‌وپاش، دوری از اشرافی‌گری و تجمل‌پرستی، خردگرايى و تدبير و حكمت در تصميم‌گيرى و عمل، مسئوليت‌پذيرى و پاسخگويى، اهتمام به علم و پيشرفت علمى، سعه‌‌صدر و تحمل مخالف، اجتناب از هواهاى نفس، شايسته‌سالارى، قانون‌گرايى و شجاعت و قاطعيت در بيان و اعمال آنچه كه حق است، توجه دائم به سند چشم‌انداز،  سالم‌سازى دستگاه دولت(سالم‌سازى اين دستگاه عظيم ادارى و ديوانى و به اصطلاح بوروكراسى)، مبارزه‌ با فساد همراه با قاطعيت(در عمل)، تعامل با نخبگان همفكر و بااخلاص (کمک گرفتن از فکرهایی که کشور را در مسیر پیشرفت و عدالت حرکت می‌دهد و در کنار آن میدان ندادن به افکار باطلی که ما را از مسیر واقعی پیشرفت و عدالت دور می سازند)، توجه به مقوله فرهنگ و ارائه برنامه فرهنگی مدون برای حل برخی معضلات فرهنگی موجود در باب کارهای سلبی و ارائه برنامه‌های ایجابی برای ترویج فرهنگ اسلام در جامعه، مشخص کردن دید مجموعه دولت نسبت به مقوله فرهنگ و رویکردآن نسبت به بحث پیشرفت و عدالت و برنامه‌های آن برای پیش‌برد پیشرفت توام با عدالت و ...

راهکاری که مقام معظم رهبری برای شناخت جریان‌های سالم انتخاباتی ارائه دادند این بود که امتیازات دولت قبل را داشته باشند و معایب آن‌ها را نه. همچنین ایشان ذکر نمودند که باید در مسیر پیشرفت گام برداشت پس عقب‌گرد و بازگشت به اشتباهات گذشته به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست. بازگشت به اشتباهاتی که در دوران کارگزاران صورت گرفت به هیچ وجه مورد قبول نیست. توجه به سازندگی که با توجه به خرابی‌های جنگ لازمه آن دوران بود و امر صحیحی بود بدون توجه به مقوله مهم عدالت قابل پذیرش نیست و ذکر این حرف امروز نیز قابل قبول نیست. میدان دادن به جریانات تکنوکرات که از دل سازندگی سربرآوردند دیگر قابل پذیرش نیست البته این مورد نباید بازیچه دست احزاب و اشخاص سیاسی برای کوباندن جریانی دیگر شود بلکه باید این مهم را سرلوحه قرار داد، تفکرات اشتباه را شناخت و اصلاح کرد.

کشور در مسیر پیشرفت است و بازگشت به دوران تکنوکراسی قابل پذیرش نیست. طرح توسعه سیاسی و میدان دادن به افکار غلط فکری-  سیاسی، غلتیدن در دامان غرب، طرح گفتمان سازش، استحاله در پیشرفت غرب و تمجید از تفکر غلط لیبرال- دموکراسی بدون توجه به عقبه فکری قوی اسلامی‌مان قابل پذیرش نیست. آغاز حرکات رفرمیستی در پس نام اصلاح‌طلبی و راه دادن جاسوسان حامی صهیونیزم به کشور و میدان دادن به آن‌ها در پس نام تفکر و مباحث فکری، قابل پذیرش نیست. میدان دادن به جریانات منحرف، طرح مباحثی که بوی ایرانی‌گری به مشام می‌رساند، انحراف از خط اصیل انقلاب، توجه به مسائل فرعی و حاشیه‌ای، جدا شدن از مباحث اصلی و ایجاد حاشیه به‌جای متن و عدم درک اهمیت شرایط خطیر کشور و ندیدن دشمنی‌ها در مسیر پیش‌رفت، قابل پذیرش نیست.

لازم است این نکته خطاب به اشخاص خواهان حضور در عرصه انتخابات عنوان شود که اگر در خود احساس می‌کنند که ویژگی‌های مثبت ذکر شده را دارند و ویژگی‌های منفی عنوان شده را خیر پا به عرصه بگذارند و بسیج دانشجویی علم و صنعت نیز آماده شنیدن حرف‌ها و برنامه‌های ایشان است و آن‌ها را دعوت به حضور در دانشگاه برای ارائه برنامه‌هاشان می‌کند و اگر واقعاً احساس می‌کنند که ویژگی‌های لازم را ندارند و یا شخصی دیگر هست که بهتر از ایشان این ویژگی‌ها را داراست و اقبال بیشتری نیز دارد در چارچوب ائتلاف با این افراد یا در مقام حامی ایشان پا به عرصه بگذارند و منفعت نظام را بر نفع احتمالی شخصی ترجیح دهند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار