مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) گفت: ﺷﺮﮐﺖ ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ ﺑﻨﺪر اﻣﺎم به منظور تامین خوراک طرح NGL 3200 را نهايي کرده و برای این پروژه قرارداد 2 میلیارد دلاری بسته است.

محمدحسین ظریفکار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی(ره)، بزرگترین مجتمع پتروشیمی ایران به حساب می آید که در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر واقع گردیده است.

وی تصریح کرد: این مجتمع به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز تولید ترکیبات پتروشیمی در ایران، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) تاکید کرد: علیرغم اینکه پتروشیمی فراورشNGL 3200 در تامین خوراک مشکل داشت با ابتکارات بعمل آمده و با استقال درآمدی برای رفع مشکلات در بحث تولید شرکت ها موظف شدند علاوه برتولید برای شرکت های همجوار مستقر در بندر امام خمینی، کمبود خوراک این واحد را برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: میزان خوراک پتروشیمی فراورش 70درصدی تولیدات پتروشیمی های داخلی بندر امام خمینی را تامین می کند به همین منظور علاوه برتامین خوراک واحدهای داخلی نیاز خارجی را برآورده می سازد.

ظریفکار با شاره به اینکه واحد NGL3200 به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین خوراک برای واحد فراورش است افزود: NGL3200 برای رفع مشکل خوراک پتروشیمی بندر امام با مشارکت قرارگاه خاتم و تامین مالی از سوی پتروشیمی بندر امام اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی(ره)، فاینانس اجرایی این طرح را حدود 2 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این قرارداد را به منظور تامین خوراک منطقه با این شرکت ها منعقد کردیم سعی برآن داریم با آینده نگری در جهت تامین خوراک گامهای مثبتی برداریم.

ﻇﺮﯾﻔﮑﺎر اﻓﺰود: ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ، ﺷﺮﮐﺖ ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ ﺑﻨﺪر اﻣﺎم ﭘﺮوژه ان ﺟﯽ ال 3200 را نهايي کرده و در ﺳﺎﻟﻬﺎي آﯾﻨﺪه ﺧﻮراكﺧﻮد را از اﯾﻦ، ان ﺟﯽ ال ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

وی خاطرنشان کرد: در راﺳﺘﺎي ﭘﯿﺎده ﺳﺎزي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻏﯿﺮﻣﺘﻤﺮﮐﺰ و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺑﻬﺮه وري ﺑﯿﺸﺘﺮ، ﻃﺮح ﺗﻘﺴﯿﻢ اداره ﻣﺠﺘﻤﻊ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻓﺮﻋﯽ ﺷﺮوع ﺷﺪ و ﻫﻢ اﮐﻨﻮن داراي ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي ﻓﺮاورش، ﺑﺴﭙﺎران، ﮐﯿﻤﯿﺎ، آب ﻧﯿﺮو ﺧﻮارزﻣﯽ است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی(ره)، با اشاره به اینکه برای سال جدید ساخت 98 کیمی کاتالیست را در دستور کار داریم افزود: در سال جدید ساخت قطعات و ابزارهای مورد نیاز در پتروشیمی بندر امام را ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: با توجه به سهم 40 درصد در پتروشیمی کارون که فاز یک آن به مرحله صددرصدی نزدیک شده تلاش می کنیم فاز دوم این مجتمع را درقالب طرح مهرماندگار هرچه زودتر به مرحله بهره برداری برسانیم.

گفتنی است؛ ﻣﺠﺘﻤﻊ ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ ﺑﻨﺪر اﻣﺎم، در ﺿﻠﻊ ﺷﻤﺎل ﻏﺮﺑﯽ ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎرس در اﺳﺘﺎن ﺧﻮزﺳﺘﺎن و 84 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮي ﺷﺮق آﺑﺎدان در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﺎﻫﺸﻬﺮ واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ.

مجتمع پتروشیمی بندر امام،در زمینی به مساحت حدود 270 هكتار، در ضلع شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان به فاصله 160 كیلومتری جنوب شرقی اهواز و 84 كیلومتری شرق آبادان در منطقه بندر امام خمینی (ره) قراردارد.

سهولت دسترسی به خوراك، سوخت و مواد اولیه استفاده از امكانات جاده ای شبكه راه آهن و حمل و نقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب مورد نیاز و همچنین كـمك به توسـعه و عمران استـان خوزستان به عنوان قطـب صنعت پتروشیمی در كشور، مهمتر اینكه ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از سوزانیده شدن گازهای همراه نفت ویژگی هایی است كه انتخاب این مكان را توجیه می نماید.

در اریبهشت ماه سال 1352 قرارداد مشاركتی بین شركت ملی صنایع پتروشیمی ایران و پنج شركت ژاپنی با نمایندگی شركت میتسویی و شركاء منعقد و تحت عنوان شركت سهامی پتروشیمی ایران ژاپن (IJPC) نامگذاری گردید. هدف شركت، تولید و ذخیره، حمل و نقل و بازاریابی، صدور الفین ها، پلی الفین ها آروماتیك ها و سایر فرآورده های پتروشیمی بوده است. نحوه مشاركت به طور كلی بین طرفین قرارداد، مساوی ذكر شده و اعتبار آن برای مدت سی سال از تاریخ اجرا و تابعیت شركت "ایرانی" پیش بینی شده بود.

كارهای مقدماتی اجرای طرح نظیر خاكریزی، تسطیح زمین، شمع كوبی، ایجاد ساختمان های موقت، ایجاد تاسیسات، آب و برق و اسكله های این مجتمع بزرگ از اوایل سال 1353 به تدریج آغاز گردید. عملیات ساختمان واحد های اصلی طرح كه از سال 1355 آغاز شده بود، در اسفند ماه 1357 پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حالیكه 73 درصد پیشرفت نموده بود، متوقف گردید. در سال 1358 اقداماتی جهت شروع مجدد كارها انجام گرفت ولی با وقوع جنگ تحمیلی در مهرماه 1359 و متعاقب آن خروج پیمانكاران ژاپنی از ایران، عملیات ساختمانی طرح به طور كامل متوقف گردید. با پذیرش آتش بس و امكان از سر گیری عملیات ساختمانی، شركت ملی صنایع پتروشیمی مذاكرات متعددی جهت ادامه و تكمیل طرح با شركای ژاپنی آغاز نمود كه نهایتا پس از هفت دوره مذاكره بین طرفین، شریك ژاپنی به بهانه اقتصادی نبودن طرح از ادامه كار خود داری و در پی آن قرارداد مفارقت بین طرفین در مهرماه سال 1368 به امضاء رسید و بدین ترتیب كلیه سهام آن به شركت ملی صنابع پتروشیمی انتقال داده شد و نام شركت پتروشیمی ایران ژاپن (IJPC) به شركت سهامی پتروشیمی بندر امام (BIPC) تغییر یافت.

برچسب ها: پتروشیمی ، خوراک ، تامین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار